• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning för urskruvare (bildtung)

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det dök upp ett paket i veckan ..
onBasNk.jpg

914YTgs.jpg

BSM1qBo.jpg

E2p2h6W.jpg

CY2bqXI.jpg

NFoxVNj.jpg

HiTyur9.jpg

FZCAUKQ.jpg

Ma6kUCm.jpg

dU5CxQV.jpg

ApGLWqF.jpg

x6xrLOU.jpg

ZK7sw14.jpg

jjQp595.jpg

guYKYwb.jpg

kckmZeG.jpg

bXNUFl2.jpg


Lite bakgrund:
Jag har varit hobbyurmakare i snart två år. Jag har demonterat, lagat, tvättat, oljat och monterat en handfull urverk med blandad framgång. Jag är låååångt ifrån fulländad i de nämnda momenten men hade ändå börjat känna att jag, för utmaningens skull, ville ta nästa steg i hantverket.

Ett perfekt tillfälle för detta dök upp då jag gett mig på ett trasigt Certina kaliber 320-verk som visade sig ha en utnött balansaxel. En ganska svår nöt att knäcka för en lekman. I detta specifika fall letade jag helt enkelt fram ett annat skrotverk som jag tog hela balansen från. Känslan av att inte kunnat göra den korrekta "fixen" började dock gnaga och jag undersökte vad som behövdes för att byta en nitad balansaxel (det finns tydligen två varianter av balanseraxelkonstruktioner. Antingen är delarna ihopnitade ("riveted") eller så hålls de samman med friktion ("friction fitted"). Den senare är enklare att byta om jag förstått rätt).

Det visade sig som vanligt finnas ett par olika vägar att gå. Många av dem krävde förr eller senare en urmakarsvarv. Låt mig här tillägga att jag bor på 67m2 med två små barn och sambo. Ett utrymme för en svarv fanns kanske till och från i min fantasi men inte i min sambos :). Kontentan blev att jag fick undersöka om det fanns något annat sätt att lösa det på. Turligt nog gjorde de det. Om svarven är en urmakares bästa kompis så tror jag en drivnitsmaskin/stansverktyg är den näst bästa. Med rätt stansverktyg skulle det enligt uppgift gå att lösa problemet.

Efter en del rådfrågande på watchuseek.com:s urskruvar- forum (http://forums.watchuseek.com/f6/)
fick jag upp ögonen för vad vissa hävdar är det bästa stansverktyget som någonsin gjorts; "Kendrick & Davis 18R Inverto". Verktyget tillåter allehanda operationer; så som att byta balansaxlar, byta juveler, slå ut trasiga skruvar, och en lång rad andra saker jag inte förstår något av än. Problemet är att K&D 18R Inverto är ett Amerikanskt verktyg från 50 - talet. Det medförde att ett eventuellt verktyg med stor sannolikhet skulle behöva importeras från USA. Ett annat dilemma var att verktyget är gammalt och att det antagligen inte skulle vara helt enkelt att få tag i ett exemplar i bra skick till en bra peng. Kan även tillägga att min initiala tanke att köpa ett nytt Bergeon - set slogs ned hårt på WUS. (ett set som dessutom saknade en del av de funktioner jag behövde). Tydligen är det enligt många inget bra stål i stansarna i detta set vilket gör dem bräckliga..

Jakten, som många av oss på detta forum älskar, startade och efter ett par veckor hade jag hittat och förhandlat mig till ett K&D 18R Inverto på eBay från USA. Det kostade. Totalt sett med moms, frakt och tullavgifter blev det ungefär samma peng som för ett nytt set från Bergeon. Detta set var dock komplett och i stort sett oanvänt! Till och med original- instruktionsfolder följde. Inte dåligt för ett verktyg som är mer än 60 år gammalt. En annan stor fördel är att det här måste vara ett av de vackraste stansverktygen som gjorts. Jag har nästan fått tillåtelse att placera det i vitrinskåpet tillsammans men finporslinet för allmän beskådan.

Så, alla "jägare" där ute. Här har ni en ny kategori byten att jaga när ni tröttnat på era Rollor och Pepsiringar :).
 
C

China

Guest
Gratulerar till ett fynd, det är inte ofta man lyckas med att hitta en komplett uppsättning i så fint skick. :)
 

McGyver

Rolex
Så du hittade en till slut!

Grattis - verktyg kan man inte ha för mycket av! ;)

En liten svarv står högt på den egna önskelistan men de är inte så lätta att hitta!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Så du hittade en till slut!

Grattis - verktyg kan man inte ha för mycket av! ;)

En liten svarv står högt på den egna önskelistan men de är inte så lätta att hitta!

Ja, det tog ett tag. Verkar vara få amerikaner på eBay som vill exportera set? Säljaren förutsatte att jag inte var intresserad att eftersom frakten blev hela $280,00..

Förr eller senare blir det nog en svarv för mig också :).
 
Topp