• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - första riktiga klockan

rvsn

Breitling
Hej allihop!

Efter ett par veckors väntan är min första "riktiga" klocka äntligen här! :D Började nörda ner mig i klockträsket nu under våren, och insåg snart att jag kommer vilja skaffa mig en egen mekanisk pjäs. Finns ju otroligt många klockor man blir sugen på så klart - har fastnat för ett antal olika Rolex, Tudor, JLC m.fl. För att inte nämna allt ouppnåeligt från Patek, Lange, FP Journe etc. Men bara en klocka kan ju bli den första. :)

Kriterierna har varit att det ska vara något i stål på länk, som kan bäras hela tiden oavsett sammanhang. En total allroundklocka alltså. För mig inkluderar detta datumvisning, då jag har blivit smått beroende av att ha den infon på handleden. Får inte vara för stor, då mina handleder är larvigt tunna (<16 cm). Och framför allt ska det vara en klocka som jag tycker är vansinnigt snygg. Utifrån de kriterierna hittade jag till slut fram till rätt märke och typ, och när jag sedan snubblade över en variant med en rolig och användbar komplikation till ett rimligt pris hos en utländsk handlare så kände jag att det var dags att slå till. Och idag anlände alltså paketet. :)

tcaijAT.jpg


En vältejpad klump. :) Och inuti...

nJBLslD.jpg


Yes, det är en Omega. :D Under locket hittar vi följande.

lm316mJ.jpg


Manual och garantikort på plats. De som har koll på sina Omega-referenser börjar nog se vartåt det lutar nu...

f1U3LqE.jpg


Lådan är en riktig skönhet i sig.

vAINvNs.jpg


Och inuti hittar vi...

jwDgon0.jpg


En Aqua Terra Annual Calendar! :D

Detta är referensen på 38.5 mm med blå urtavla. Otroligt vacker klocka, minst sagt. Är också väldigt förtjust i kalenderkomplikationen. Datumet slår om helt instantant vid midnatt, även vid övergången från 30 september till 1 oktober etc. Riktigt snyggt! Så här såg den ut efter att plasten tagits bort och tid och datum ställts in:

BvtfcNJ.jpg


Härnäst var det dags för en sväng till den lokala parfymbutiken, för att betala överpris för länkkortning (skruvade länkbitar, och jag saknar sådan mejsel). Efter detta lilla äventyr kan jag leverera den obligatoriska handledsbilden:

OxGAKQy.jpg


46IXe3u.jpg


Sammanfattningsvis är jag minst sagt nöjd med klockan. Galet vacker urtavla (som så ofta går det inte riktigt att fånga på bild, otrolig variation och lyster beroende på ljuset), men samtidigt en diskret pjäs som funkar vid alla tillfällen. Dessutom en riktigt snygg och väl utförd kalenderfunktion. För min del känns det som en perfekt första klocka! :)

Avslutar som bonus med mitt försök att fånga det fantastiska urverket på bild:

iNJZJqu.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
WOW :wideyed:! Ruskigt snygg klocka, stort STORT Grattis till den! Även paketöppningen var väl genomförd, bra jobbat rvsn :cigar:
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Kul med en lite ovanligare klocka, inte sett någon på forumet tidigare. Stort grattis! :)
 
Topp