• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Första riktiga klockan.

Tidvattnet

Breitling
2-Faktor
Hej Klocksnack

Jag heter Tidvattnet och detta är min första tråd här på forumet. Jag har lurkat runt på här i några år, men inte riktigt tagit steget till att bli medlem. Jag har lärt mig, samt inspirerats, av många skribenter här. Detta har resulterat i (1) Många timmar av bra läsning och (2) En relativt vanlig resa i det moderna samlandet; upprustande av släktnings gamla guldquartzare, X antal Seiko i billigare klassen, vintage Omega, några natoband etc.

Hur som haver, ovanstående punkter gör att jag vill ge tillbaka och själv bidra med lite läsning. Med en gåva framför mig känner jag att jag kan smälla tre flugor i en smäll med denna tråd. Klockan jag kommer att visa upp nedan är knappt diskuterad eller uppvisad på forumet, ni får en noggrann paketöppningstråd enligt regelverket för separata paketöppningar, och jag får visa upp min första ”riktiga” klocka. Tråden avslutas med lite kuriosa och detaljer om uret. Låter det fair? Bra. Läs vidare…

Ärlig disclaimer: Följande paketöppning utfördes egentligen på ett hotellrum. Jag har försökt återskapa detta med lite finare bilder nedan.

Nämen. Stockholmsvit (nåja) ytterbox. Omega! Trevligt.

1.jpg


Innerbox. Kan det verkligen vara ett full-set det här? Vad kan det vara för klocka?

2.jpg

3.jpg


Tada! Omega Speedmaster Date. Uttagen Dec 2012. Ref 32105000. Kaliber 1164. 40mm. Stål. Herregud vad fin. Är den ens använd? Från vänster:

4.jpg


Från höger:

5.jpg


På handleden!

9.jpg


Spännet på länken:

IMG_9447.jpg


Baksida:

6.JPG


Bild på allt:

IMG_9445.jpg


Fakta om klockan (skamlöst snott från Omega):

MOVEMENT
Calibre: Omega 1164
Self-winding chronograph, chronometer movement with rhodium-plated finish.
Power reserve: 44 hours
CRYSTAL
Domed anti-reflective, scratch-resistant sapphire crystal
WATCH CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 40 mm
Dial: Black
WATER RESISTANCE
10 bar (100 metres / 330 feet)’
FEATURES
Small seconds
Chronometer
Tachymeter
Chronograph
Date

Summering
Klockan har suttit på handleden i några dagar och jag verkligen älskar den! Sportig men även dressig. Lite högre än speedy pro men den sjunker in under mina manschetter utan problem. De blingiga indexen försvinner ibland i vissa ljus och blir ”svarta”, vilket ger ett oväntat men väldigt häftigt djup i tavlan:

11.jpg


Det var nog allt för mig. På återseende.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    47.8 KB · Visningar: 39
  • 11.jpg
    11.jpg
    118.4 KB · Visningar: 39
  • 11.jpg
    11.jpg
    118.4 KB · Visningar: 30
  • 11.jpg
    11.jpg
    118.4 KB · Visningar: 35
Grattis ! Omega är helt rätt märke, det finaste ! Den där kommer att tjäna dig troget livet ut om du vill och det är ju alltid speciellt att köpa sin första, finare klocka. Kaliber 1164 ingår inte längre i Omegas produktportfölj (de sista modellerna med urverket gick ur produktion år 2013 då Omega lanserade kaliber 3330 samma år som instegskaliber bland kronografverken - egentligen bygger även kaliber 3330 på samma verk, ETAs förnämliga slitvarg 7750, men lirar i en annan teknisk liga). En närmast ny Speedy Date med 1164-verket av de allra sista årgångarna är ju ett litet fynd, så stort grattis igen ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej Klocksnack

Jag heter Tidvattnet och detta är min första tråd här på forumet. Jag har lurkat runt på här i några år, men inte riktigt tagit steget till att bli medlem. Jag har lärt mig, samt inspirerats, av många skribenter här. Detta har resulterat i (1) Många timmar av bra läsning och (2) En relativt vanlig resa i det moderna samlandet; upprustande av släktnings gamla guldquartzare, X antal Seiko i billigare klassen, vintage Omega, några natoband etc.

Hur som haver, ovanstående punkter gör att jag vill ge tillbaka och själv bidra med lite läsning. Med en gåva framför mig känner jag att jag kan smälla tre flugor i en smäll med denna tråd. Klockan jag kommer att visa upp nedan är knappt diskuterad eller uppvisad på forumet, ni får en noggrann paketöppningstråd enligt regelverket för separata paketöppningar, och jag får visa upp min första ”riktiga” klocka. Tråden avslutas med lite kuriosa och detaljer om uret. Låter det fair? Bra. Läs vidare…

Ärlig disclaimer: Följande paketöppning utfördes egentligen på ett hotellrum. Jag har försökt återskapa detta med lite finare bilder nedan.

Nämen. Stockholmsvit (nåja) ytterbox. Omega! Trevligt.

1.jpg


Innerbox. Kan det verkligen vara ett full-set det här? Vad kan det vara för klocka?

2.jpg

3.jpg


Tada! Omega Speedmaster Date. Uttagen Dec 2012. Ref 32105000. Kaliber 1164. 40mm. Stål. Herregud vad fin. Är den ens använd? Från vänster:

4.jpg


Från höger:

5.jpg


På handleden!

9.jpg


Spännet på länken:

IMG_9447.jpg


Baksida:

6.JPG


Bild på allt:

IMG_9445.jpg


Fakta om klockan (skamlöst snott från Omega):

MOVEMENT
Calibre: Omega 1164
Self-winding chronograph, chronometer movement with rhodium-plated finish.
Power reserve: 44 hours
CRYSTAL
Domed anti-reflective, scratch-resistant sapphire crystal
WATCH CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 40 mm
Dial: Black
WATER RESISTANCE
10 bar (100 metres / 330 feet)’
FEATURES
Small seconds
Chronometer
Tachymeter
Chronograph
Date

Summering
Klockan har suttit på handleden i några dagar och jag verkligen älskar den! Sportig men även dressig. Lite högre än speedy pro men den sjunker in under mina manschetter utan problem. De blingiga indexen försvinner ibland i vissa ljus och blir ”svarta”, vilket ger ett oväntat men väldigt häftigt djup i tavlan:

11.jpg


Det var nog allt för mig. På återseende.
Stort grattis till dig och din fina klocka!
Snyggt jobb med tråden dessutom: lättläst, trivsam och saklig med många bilder. Det gillar i alla fall jag.
Mvh
John
 

Tidvattnet

Breitling
2-Faktor
Grattis till en väldigt fin klocka och njut ordentligt :cigar:

Skoj som f@n ju! Stort grattis och välkommen.



Skoj!
Är en fin klocka, njut den.

Grattis till den och välkommen in i värmen.

Bra! Gratulerar! Nu är det bara att ge järnet bland KS-trådarna.

Grattis! Fin dendär! Njut :)

Grattis ! Omega är helt rätt märke, det finaste ! Den där kommer att tjäna dig troget livet ut om du vill och det är ju alltid speciellt att köpa sin första, finare klocka. Kaliber 1164 ingår inte längre i Omegas produktportfölj (de sista modellerna med urverket gick ur produktion år 2013 då Omega lanserade kaliber 3330 samma år som instegskaliber bland kronografverken - egentligen bygger även kaliber 3330 på samma verk, ETAs förnämliga slitvarg 7750, men lirar i en annan teknisk liga). En närmast ny Speedy Date med 1164-verket av de allra sista årgångarna är ju ett litet fynd, så stort grattis igen ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska


Grattis!
Och den gör sig lätt bra på ett schysst läder :)


Grattis! Snygg Speedy! :)

Stort grattis och bra val

Stort grattis! Speedy är aldrig fel.

Välkommen! och grattis till en riktigt fin klocka.

Superfin och grattis :)

Stort grattis till dig och din fina klocka!
Snyggt jobb med tråden dessutom: lättläst, trivsam och saklig med många bilder. Det gillar i alla fall jag.
Mvh
John

Bra där, både klockan och paketöppningen var Awesome! Stort GRATTIS till din första riktiga klocka @Tidvattnet!

Tack för era fina ord! Nu tycker jag om klockan ännu mer. Intressant tillägg också Undersköterskan - det tackar jag för. :)
 
Jag "skyller" mitt köp av min riktiga klocka en Omega seamaster Aqua terra Gmt på @Undersköterskan då han gav mig mkt bra info ang Omega som märke och deras urverk etc.
Har kommit fram till att den är en keeper och som framöver ska ges till min son som present.
 

Tidvattnet

Breitling
2-Faktor
Jag "skyller" mitt köp av min riktiga klocka en Omega seamaster Aqua terra Gmt på @Undersköterskan då han gav mig mkt bra info ang Omega som märke och deras urverk etc.
Har kommit fram till att den är en keeper och som framöver ska ges till min son som present.
Som tidigare frekvent läsare har jag inte missat undersköterskans inlägg. Snyggt med AT gmt - vilken klocka det är! :)
 
Topp