Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning från 1930-talet.

Diskussion i 'Vintage' startad av cjperry, 26 maj 2016.

1. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    På grund av husköp så har det varit en lång väntan på nytillskott till samlingen, men nu var det äntligen dags!

Jag är främst intresserad av ur fram till 1940-talet trots att jag aldrig ägt ett ur tillverkat före 1940-talet. Det var nu hög tid att ändra på detta och jag bestämde mig för att hitta något pre 1940 med kuddformad boett och porslintavla. Efter några veckors sökande så fastnade jag för en guldig sak från mitten av 1930-talet på bukten av ett tidigare okänt märke, Cymrex var namnet vilket låter lite som ett läkemedelsföretag ur en dålig actionfilm.

Efter några minuters grävning på nätet så fann jag att Cymrex var ett av tre märken som grundades av Edward Maritz (Merit och Record var hans andra märken) under tidiga 1900-talet i USA. Record har säkert många här hört talas om redan och tänker att det var en del av Longines vilket stämmer, men det var efter att Longines-gruppen köpt det av Maritz. Maritz sålde bland annat smycken och Schweiziska klockor, detta genom att importera Schweiziska urverk och sedan sälja dem i klockor med sina egna varumärken på tavlan till butiker och företag.

cymrex2.jpg

Denna lilla rackare från mitten av 1930-talet mäter 26x26 och är stämplad bredvid kronan med .375, alltså 9 karat guld. Tavlan är i porslin och helt fri från sprickor, spadvisarna är blånerade vilket kompletterar den blå 12an snyggt. Dessutom verkar det som om att kronan kan vara original vilket alltid är roligt. "Swiss made" stod en gång i tiden på tavlan men har med tiden nästan helt försvunnit. Jag har inte öppnat ännu så bilden är lånad från annonsen men på insidan tickar ett omärkt urverk(A Schild?) med 15 juveler. Fick liv efter ett halvt varv med kronan och verkar hålla tiden förvånansvärt bra.

s-l1600.jpg

cymrex3.jpg

cymrex4.jpg

Avslutande handledsskott. Känns riktigt bra på armen och bärs större än sina blyga 26mm tack vare boettformen och det 18mm breda armbandet.

Tack för mig! :)

Räven, M.L., ErikM och 38 andra gillar detta.
  2. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Riktigt fin! Gamla kuddar är fantastiska, lika bra till kostymen som en vit tisha.

cjperry gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Kanon, stort grattis :)

cjperry gillar detta.
  4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tjusig! Grattis! Hoppas vi får se fler och kanske lite bättre bilder på den :)

cjperry gillar detta.
  5. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis, den ser fin ut. Gillar visarna och fina porslinstavlan!
    Jag ropade hem denna för ett par veckor sedan, en Longines 30x30mm 14K. Kaliber 23.o. Också 30-tal som jag förtstått det.
    image.jpeg

JMolin, Scaramanga, Grafton och 9 andra gillar detta.
  6. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Nu har jag inte sett verkets tavelsida, men jag är ändå ganska övertygad om att det rör sig om ett Record-verk, vilket stämmer med din teori om tillverkaren.
    Sannolikt kaliber 104 eller 106/107 (10,5 lignes). Här är en bild på en variant av kaliber 107 (med månfas, ej min):

JMolin, Grafton, NiklasArvid och 2 andra gillar detta.
  7. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tackar! Din Longines är underbar och förhoppningsvis landar en sådan hos mig också inom några dagar :)

Jag tyckte att jag kände igen det, och det ser onekligen ut som ett Record, med tillverkade de sina egna verk? Dig kan man alltid lita på när det kommer till urverk ;)

JMolin, Warwian och Rozzy gillar detta.
  8. sjökvist

sjökvist Stadsbo

riktigt fin, skoj att det finns liv i dessa gamla ur fortfarande

Rozzy gillar detta.
  9. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    nissehult, Martin Lovasz, JMolin och 6 andra gillar detta.
  10. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

supermysig! Grattis! :)
    sjukt snyggt bandval också.

cjperry gillar detta.
  11. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    cjperry gillar detta.
  12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    cjperry gillar detta.
  13. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tackar! Kan tyvärr inte ta åt mig äran för bandet då det redan satt på, men det passar sjukt bra och får stanna :)

Tackar :)

Ja liten i fysiken med stor i själen :)

NiklasArvid och theargonaut gillar detta.
  14. Grafton

Grafton Biskop

Riktigt, riktigt fin liten sak! Underbar andra bildserie. Grattis!

cjperry gillar detta.
  15. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tackar! Är lite fast i kuddträsket för tillfället :)

Grafton och eriksson850 gillar detta.
  16. ErikM

ErikM Bonde

Superfin! Perfekt storlek!

17. Räven

Räven Stadsbo

Ett stort Grattis!