Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning - From Beast to Beauty

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rey, 31 maj 2016.

1. Rey
    Trådstartare

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Då hände det som jag nog inte hade trott för några år sedan. Vägen i min smak och mitt tycke dit har inte varit rak, man kan nog säga att jag började i motsatt ände av poolen när det kommer till vilka sorts klockor jag gillade mest i början.

Jag börjar från början.

Året är 2009 och jag bor på Island i ett halvår för att lära mig språket bättre och bestämmer mig en dag med en kompis att gå in i en av de flera klockbutiker som finns längs huvudgatan i Reykjavik. Jag hade genom skyltfönstret tidigare skymtat några vad spännande klockor som jag helt hisknat vid åsynen av vad de kostade. Klockan i fråga som fångade mitt öga och som jag fick prova i butiken var denna.

Eyjafjallajökull.jpg

Inte kanske den mest stilrena klockan i världen men likväl absolut en av de coolaste klockorna jag sett to date då den inte bara är cool i designen men har också flera personliga anknytningar till Eyafjallajökull utbrottet som klockan är gjord efter. 200 000 vill jag minnas att den kostade, jag kommer ihåg att jag tänkte vem fan lägger 200 000 på en klocka? Såhär några år senare känns tanken på att lägga 200k på en klocka inte särskilt främmande (gissar att KS har stor del att tacka i detta. Även om det nog får vänta tills jag kommer ut i arbetslivet innan det blir något i den prisklassen.

Åren gick och jag tänkte inte jättemycket mer på klockor på några år. Det var inte förens 2012 som en hel drös i mitt umgänge helt plötsligt köpt Hublot. Hade noll koll då på Hublot och resten av klockvärlden ska väl sägas. Började kika allt mer på Hublot och klockor över lag och det dröjde inte mer än några månader innan jag själv skaffade min egen Classic Fusion den hösten.

Hublot all blue.jpg

Jag var nöjd med den men blev tyvärr rånad på den efter några månader och gick utan klocka i mer än ett halvår innan jag gick på nästa.

Jag var då helt övertygad om att jag borde ta steget uppåt på en ännu större klocka (större än 45mm alltså). Idag kan jag undra lite vad jag tänkte men diggade oversize looken och gick på en Hublot Big Bang King.

bb king.JPG

Den har suttit på handleden tills för några månader sen då den åkte in på service. När den varinne på service så började alla tankar som ni säkert känner igen - Nu när den kommer tillbaka från service är ett optimalt tillfälle att sälja på, vad ska jag byta mot? Byta upp till dyrare eller billigare? Är ju trots allt student numera osv osv..

Efter att ha varit HELT säker på att bl.a Rolex Sub, JLC Master Control Chronograph, JLC Deep Sea Chronograph, Glashutte Original Seventies och en drös andra klockor varit perfekt för mig så kom jag till slut fram till vilken klocka jag skulle ha. Den är inte någon märkvärdig klocka här på forumet men symboliserar för mig precis vad jag letar i en klocka. Den visar tiden, thats it. Inga krusiduller. Att jag också sedan fick lite pengar i utbytet skadar inte inför stundande sommar.

Planen är att denna kommer stanna, men som alla vet på KS så är framtiden aldrig skriven i sten.

Jag ska inte tråka ut er med mer text. Här kommer en drös bilder på min nya dinka, från en klocka på 48mm och 17mm höjd går gick jag ner till 39mm knappa centimetern i höjd. Man skulle kunna kalla det en resa från Beast to Beauty.

IMG_6958.JPG IMG_6959.JPG

Den berömda lådan.. Nu är även jag i träsket.

IMG_6960.JPG IMG_7013.JPG IMG_7018.JPG IMG_7019.JPG IMG_7020.JPG IMG_7022.JPG IMG_7023.JPG IMG_7038.JPG IMG_7040.JPG

Klockan är alltså en Rolex Oyster Perpetual 114300, 39mm med Dark rhodium tavlan. Älskar hur de blåa prickarna bara visar sig i vissa ljus och hur den verkligen piggar upp klockan i verkligheten, var lite tveksam på bild men den är underbar på handleden.

Nedan följer lite specifikationer

Skärmavbild 2016-05-31 kl. 23.02.06.png

Bilderna på de andra klockorna är skamlöst stulna från internet då min dator med tidigare bilder har kraschat. Vill rikta ett tack också till @SamiA på forumet som grym att deala med i bytet av klockor. Vill även tacka er som orkat läsa hela vägen ner hit, blev mycket text men behövde lite distraktion från tentaplugget.

Tack för titten KS!

rosemountain, dekadent, Dejan S och 72 andra gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Var det 200000 SEK eller ISK ??
    Edit: Ser nu att det var en Romain Jerome... SEK :confused:

Rey gillar detta.
  3. Rey
    Trådstartare

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    SEK haha ;) några miljoner ISK!

4. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis:)

Rey gillar detta.
  5. osverigeo

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Stabilt!! Grattis!

Rey gillar detta.
  6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis o välkommen till verkligheten. ;)
    Tack för en trevlig berättelse om din klockresa, riktigt trevligt klockval.

Rey gillar detta.
  7. galácticon

galácticon Biskop

Fantastisk tavla! Grattis till en grym klocka och välkommen in i rolexvärmen :)

Rey gillar detta.
  8. nissehult

nissehult Friends of KS

Grattis till en stilig klocka. Mindre är bra.

Rey gillar detta.
  9. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Riktigt fin. Grattis

Rey gillar detta.
  10. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Det blev bättre och bättre :)

Rey gillar detta.
  11. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis!

Rey gillar detta.
  12. Utforskaren

Utforskaren Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grattis, bra val. Eyafjallajökull var cool också. :)

Rey gillar detta.
  13. TWH

TWH Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grattis! skit snygg!

Rey gillar detta.
  14. Sveparn

Sveparn Stadsbo

Grattis!

Rey gillar detta.
  15. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Välkommen till träsket! Tack för att du delade med dig.

Rey gillar detta.
  16. MJ24

MJ24 Friends of KS

Grattis!

Rey gillar detta.
  17. chris.f

chris.f Borgare

Grattis! Vilken vändning, hur känns storleken på nyförvärvet?

Rey gillar detta.
  18. Nicbex

Nicbex Biskop

Den där gillar jag, tycker nya Oyster Perpetual är en riktigt fräsch färgklick. Grattis!

Rey gillar detta.
  19. Rey
    Trådstartare

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Tack! Storleken känns faktiskt helt perfekt, preferenser utvecklas verkar det som! ;)

chris.f gillar detta.
  20. Xalle

Xalle Friends of KS

En klassisk tre visare är aldrig fell!

Rey gillar detta.
  21. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Grattis, fasen förväntade mig att du brassat en Eyafjallajökull i slutet av din historia.

Sälj Rolex och köp Eyafjallajökull !! :)

eriksson850, Hawk100 och Rey gillar detta.
  22. Andyrew

Andyrew Stadsbo

Grattis och härlig resa! Grymt val, nya op är supermysig. Grapetavlan är grym men rhodium kanske är snäppet vassare...

Rey gillar detta.
  23. Rey
    Trådstartare

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Den står högt på listan när jag börjat jobba ;)

24. Wiliamo

Wiliamo Präst

Grattis @Rey! Bästa tavlan utan tvekan! :)

25. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) Friends of KS

Från:
    Gissa ;-)
    Riktigt trevlig den där! Hade likadan tills för några veckor sedan och var riktigt nöjd med den. Grattis till finaste OP imho.

Rey gillar detta.
  26. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Grattis! Ursnygg tavla

Rey gillar detta.
  27. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Grattis och välkommen!