• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Heuer Carrera 510.523

DaniellaB

Omega
Dags för årets definitivt sista paketöppning för min del. Hoppades på julklapp men blev en nyårsklapp istället. För mig ett helt nytt märke som jag fick upp ögonen för för ungefär ett år sen. Började läsa på lite men det verkade svårt att få grepp om alla modeller. Ställde nån trevande fråga i Heuer-tråden om vad man ska kolla efter som nybörjare och vilken tidsepok man ska gå på men som alltid är det sunt förnuft, köp säljaren och tycke och smak som gäller. Insåg att det första Heuerköpet skulle dra ut på tiden.

Fortsatte ägna mig åt Rolex och Tudor samtidigt som jag höll ett öga på chronotrader. Gick ibland tillbaks till Heuer-tråden och beundrade speciellt bilderna i en av Donkiis poster: HEUER-tråden
En av klockorna i posten hade han även köpt och hunnit sälja innan jag fattade att det var en sådan jag skulle ha.

Grämde mig stort över att Donkii hunnit sälja klockan utanför KS. Denna modell är dessutom rätt sällan ute till försäljning. Av en händelse dök en sliten upp på chronotrader för några veckor sen, mailade lite fram och tillbaks med säljaren med rätt lite engagemang från bådas håll. Jag ville egentligen ha en i bättre skick och var beredd att betala för det. Så bara några dagar senare dök denna upp!

imypxAU.jpg


Det är alltså en Heuer Carrera 510.523 från 1984. En av de absolut sista modellerna som tillverkades innan TAG tog över och började sätta sin logga på tavlorna. Denna klocka är enligt säljaren opolerad och den kommer på originallänk som är TAG märkt.

RLN7XqO.jpg


Vad som gjorde att jag fastnade för klockan är att den var lagom stor med sina 38 mm, det höga kupade plexit, den sportiga tavlan, visarna med svart centrum och röda detaljer, cushionboetten med sin speciella borstning.

Första intrycken nu när jag har klockan på armen: Grymt snygg matt tavla med försänkta subdials och snyggt gulnade tritiumindex (fortfarande lite fungerande lume).

XzGSarx.jpg


Bärs något större än jag trodde men sitter grymt skönt på handleden, bred och platt trots att den är rätt hög enligt måtten.

ebo6uRJ.jpg


Länken är något rasslig men känns helt OK för en vintage klocka. Boetten är vass med lite ytliga repor. Ursprungliga borstningen syns fortfarande. Plexit är lite medtaget och har en del repor. Har på känn att denna klocka kommer att växa på mig och kanske vara inkörsporten till fler Heuers.

Nu lite fakta och fler bilder:

Tillverkare: Heuer
Modellnamn: Carrera
Referens: 510.523
Årsmodell: 1984
Urverk: Lemania 5100 (automatiskt)
Boett: Stål
WR: 30 m
Diameter: Ø 38 mm utan krona
Armband: TAG märkt clasp, länk av "oystertyp"
Urtavla: Matt svart med försänkta subdials, tritium index
Glas: Plexi
Komplikationer: Datum (quick-set), kronograf (sek, min, tim), 24h visning.

Mer om denna modell kan ni hitta här:http://chronomaddox.com/heuer/articles/carrera_article/_carrera_pt4.html

6CoNgVW.jpg

9ljXIln.jpg

30ZFbPu.jpg

EZ6K5w8.jpg

E63O84m.jpg


Sist vill jag tacka Donkii för alla värdefulla råd!
Grattis till en fin klocka! :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
OJ...Oboy, mycket trevlig klocka jonas_w, stort fucking GRATTS mannen ;), sen lika hög klass på paketöppningarna som vanligt, bra jobbat där.
 
Topp