• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Heuer

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tror att tyska flygvapnet hade den en tid. Säkert andra länder också. Autavia användes av Argetinas flygvapen.

Korrekt, tyska flygvapnets tjänsteklocka. Bund för Bundeswehr naturligtvis. Konstigt egentligen att de inte heter Heuer 'Luft'?

Vissa andra länder använde den också, bla. Norska-flygvapnet. Det skule vara lite fränt med ett ex med 'LUFTFORSVARET' graverat på boetten.

Ok, tack! Just de denna tavla med rött H3?

'Rött H3' indekerar bara Tritium, trots att vissa 'H3'-märkta ändå har 'T'-märkning för Tritium också. Jag antar att det är något militärt påfund liknande märkningen på Milsubar som har inringat 'T' trots normal Tritium-märkning.

Snygg klocka! Ni säger den är stor, vad är måtten?

Det brukar uppges allt mellan 42-44 mm. Tror jag sett 42-43 flest ggr.


Intressant läsning för intresserade:

http://horologium.com.au/2012/10/06/a-military-classic-a-look-at-a-heuer-bund/

http://brown-snout.com/horology/articles/heuer_bundeswehr_chrono/

Jag drabbas också av ett löjligt habegär varje gång jag ser en Bund. Men som för er andra så skrämmer storleken. Men en grymt snygg och intressant klocka! Grattis!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hur många exemplar finns det tror ni? Är det en modell som finns både med nåt nummer på baksidan och inte?

Vilka år användes den?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur många exemplar finns det tror ni? Är det en modell som finns både med nåt nummer på baksidan och inte?

Vilka år användes den?

Finns exemplar som är 'issued' och har militär gravering. Men det finns även rent civila exemplar som såldes över disk.

Det jag har läste att 1550 SG delades ut från -68 till slutet av 70-talet inom militären i Tyskland.

Men jag har även sett detta:

gMUATR9.jpg


Någon annan kan säkert bringa klarhet.
 

Simpatico

Rolex
Sinn annonsen är vad jag kan förstå när sinn haft dom vid service och "fräschat" upp dom. Har för mig att dom saknar lilla T över 6an. Sinn kom sedan med en egen version på Bund, väldigt lik Heuers.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sinn annonsen är vad jag kan förstå när sinn haft dom vid service och "fräschat" upp dom. Har för mig att dom saknar lilla T över 6an. Sinn kom sedan med en egen version på Bund, väldigt lik Heuers.

Jag tänkte mest på att det där anges att den var tjänsteur hos Luftwaffe mellan 76 och 86. Låter dock sent så jag vet inte om det syftar på någon speciell variant.

Och ja, det verkar som att Sinn till att börja med faktiskt använde överblivna boetter för att tillverka Bunds innan man övergick till att tillverka helt egna varianter.
 

fc2

Rolex
Stort grattis. Har precis köpt en liknande fast då Norges motsvarighet (Luftforsvaret) men min är i ett ohyggligt dåligt skick, vill inte ens visa. Tidigare ägaren tordde det var en dykarklocka, behöver jag säga mer...? Tycker dessa Bund är riktigt snygga men de börjar krypa upp i pris.

Lite OT kanske men någon som vet hur pass lika Valjoux 23 och 230 är? Kan man använda ett 23 i sin renovering av sin 230?
 

fc2

Rolex
Vad jag har läst så använde Norge, Tyskland och Italien alla 1550, där Italienarna använde sig utav Leonidas. Jag har dålig koll på hur relationen mellan Heuer och Leonidas var på 70-talet men i mitt bakstycke står det "HEUER-LEONIDAS". Var de gemensamt ägda?
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Gattis till en supersalt klocka, en riktig klassiker!

Klockan förknippas ju starkt med detta fantastiska flygetyg....

f104jd+257.jpg


Även kallad flygande likkistan !

Sorry för både OT och trådkapning, men lite kuriosainfo:
Det finns ett album, Captain Lockheed and the Starfighters, av Robert Calvert (Hawkwind om någon minns). Albumet avhandlar skandalen kring de flygande likkistorna. Jag har det här hemma någonstans...
 
Topp