• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning innehållandes Tyskt stål!

Skulle du kunna tänka dig ett ur från Stowa?

  • JAWOHL

    Röster: 59 64.1%
  • NEIN

    Röster: 13 14.1%
  • KANN SEIN

    Röster: 8 8.7%
  • Jag vet knappt vad jag heter

    Röster: 12 13.0%

  • Totala väljare
    92

wotan

Rolex
Dags för en paketöppning fylld av raka led!
I början av året blev jag av en händelse intresserad av klockor, jag har inte burit någon på måååånga år och har hela tiden tyckt att det räcker ju med en telefon! Sedan ramlade jag över en bild på en fantastisk bild av en klocka, dock en replika från pennan av svärdet och jag blev biten av klocknörderibaskilusken. Jag letade och letade men hittade inte just den klockan till ett pris jag var villig att betala (puh….) utan ramlade istället över ett substitut från en av originaltillverkarna här på KS köp och sälj, närmare bestämt en Stowa Seatime. Månaderna gick och det ramlade hem en tråkig men funktionell g-shock, det ramlade hem ett monster från Seiko men jag kunde aldrig glömma bort just den där klockan. men så en dag så satt jag och var lite på pickilurven, läste på klocksnack och suget kom gåendes efter att jag läst i en Stowa-tråd. Jag hoppade in på Stowas hemsida och hittade ett visningsex till rabatterat pris fast med full garanti/oanvänd. Så jag råkade beställa hem en klocka…

JAG ÄLSKAR ATT FÅ PAKET!
paket 2.JPG

klocka och låda.JPG

kablaaam ett väldisciplinerat ur kom med posten.
paket 3.JPG


varning för tysk klockporr
klockenbilden jajaaaa.JPG

klockbild 418472398472398472389.JPG

grillbild.JPG

klockspänne.JPG

remmen.JPG

klockporr.JPG


Das Lume
lume.JPG

Das urverk
urverk tvåpunktnoll.JPG

urverk 1.JPG

klockporr.JPG

Vad är det för klocka? Stowa Baumuster b-uhr (flieger)
Automatiskt urverkt , Top ETA 2824-2 med blånerade skruvar.
Urtavlan är mattsvart
Visare och siffror är behandlade med superluminova c3.
Visarna är snyggt blånerade längst kanterna, i verkligheten glänser verkligen metallicfinishen vilket är svårt att få med i bild.
Reptåligt safirglas på både fram och baksidan
40 mm exklusive kronan
Remmen är gjord av läder och är så jäkla mjuk och skön att det känns som om klockan idkar samlag med min handled.
Rostfritt stål
Kronan kallas för en lök-krona vilket ska underlätta tidsjusteringar när du har handskar på dig

Fakta om modellen baumuster b-uhr:
5 originaltillverkarna var: Stowa, A.lange & söhne, IWC, Laco och Wempe
Till vilka tillverkades klockan: Tyska flygvapnet (Luftwaffe)

Varför ser urtavlan ut som den gör?
Här har jag inte hittat något bra svar, utan har istället frågat runt lite militärintresserade vänner. En teori är att när det gällde bombflyg under andra världskriget så var det viktigare med att uret skulle vara lättläst när det gäller minuter och sekunder för att lättare koordinera när man ska släppa bomberna/möta upp eskortflyg. Det är ju vara skakigt i luften när man blir beskjuten av luftvärn och man vet ju redan innan att det exempelvis tar x antal timmar att flyga till där målet ligger.
Originaluret hade en diameter på 55mm, man tog helt enkelt ett fickur och satte dit justerbararemmar så att piloterna kunde bära klockan utanpå sina flygjackor.
Flygarklockorna betingade ett så högt värde för flygvapnet att dom efter varje utfört uppdrag samlades in. Kort

historia om Stowa(mer finns på Stowa.de/wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Stowa )
Startades 1927 av Walter Storz
1940 (ca) så kommer A-uret
1941 (ca) då a-uret var för simpelt så kom istället b-uret
1960 Sonen Werner Storz börjar arbeta inom företaget
1974 grundaren Walter dör
1996 Tas Stowa över av nuvarande ägaren Jörg Schauer
1998 Så dör Werner Storz

Stowa säljer idag sina klockor enbart via sin egna webshop eller direkt från deras fabriks-shop. Detta gör att du får en grym service jag har haft kanontrevlig kontakt med dom via mail. Trots att jag beställde ett visningsex så bytte dom ut remmen till en kortare variant som passar mina tunna handleder bättre. Du har 2 års garanti på klockorna.
Jag vill även tillägga att man fan inte hittar några negativa kommentarer/recensioner om Stowa, det är riktiga pangklockor. Sen att dom använder sig mycket av ETA-verk underlättar ju framtida servicearbeten och man slipper posta klockan till Tyskland.
 

Bilagor

  • klockbild igen.JPG
    klockbild igen.JPG
    159.5 KB · Visningar: 91
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Nice! Har kikat på Stowa ett par gånger och då främst de marina uren som jag tycker ser jäkligt trevliga ut.
 
Topp