Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning King Seiko 5626-7000

Diskussion i 'Vintage' startad av yonsson, 10 oktober 2014.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG

King SEIKO 5626-7000
    Årtal: 1973
    Boett: 37mm, 18mm bandbredd. Monoque case (boett i ett stycke utan baklock).
    Urverk: 5626, 28800bph, manuell och automatisk uppvridning, dag+datum (quick set), hackfunktion. Går att rucka externt via en skruv mellan bandhornen. Lift angle: 56 grader.

Historik
    Från tiden när SEIKO tävlade med européerna i observatorietesterna (som senare blev COSC). Schweizarna ledde observatorietesterna tills SEIKO gav sig fan på att hamna högt i testerna. De första åren SEIKO deltog gick det inte så bra, men sista året de var med (1969) vann de bland annat andra och tredjeplatsen i tävlingen. Vad som gör detta ännu mer märkvärdigt är att andra märken använde specialgjorda klockor utvecklade specifikt för testerna, medan King SEIKO och Grand SEIKO ställde upp med produktionsklockor.

SEIKO hade under denna tid två fraktioner som tävlade mot varandra: Daini och Suwa.
    I praktiken finns dessa fraktioner kvar även idag, men samarbetet är mycket tätare idag än under 60-70-talet.

Under denna tiden hade även SEIKO en inre standard för vissa klockor som utgick ifrån COSC-kraven. Det är därför det finns SEIKOs med "chronometer officially certified" på urtavlan. Dåtidens krav hos COSC var +10/-1 SPD. SEIKOS inre standard sägs ha varit +5/-3 för SEIKO COSC-klockor, alltså samma standard som GS kör idag, medan specifikationerna för VFA (very fine adjusted) var ännu strängare.

Snurrigt värre som vanligt alltså, men man kan konstatera att om man köper en GS eller en King Seiko från 60/70-talet så får man en för den tiden exceptionell klocka oavsett om man köper standardversioner, COSC, eller VFA-versioner.

Design
    image.jpg
    image.jpg

Både King SEIKO och Grand Seiko implementerade under denna tiden (från 1967) "grammar of design", vilket introducerades av Taro Tanaka. Kortfattat kan man säga att plana och konvexa ytor blandas och att man varvar blankpolerade och borstade ytor vilket ger ett mycket trevligt ljusspel över boetten. Formspråket innefattar även att boetten har en viss vinkel mellan baklocket och den sneda undersidan, vilken även ska återspeglas i brytningen mellan sidan och ovansidan. UFO-form brukar jag kalla det för folk som inte orkar lyssna på mitt babbel. Som exempel ser du att vinkeln från glasringen återfinns i vinkeln på boettens undersida.

Bildfest

Mer info:
    Passar på att slå ett slag för tråden "SEIKO referenstrådar". Där finns länkar med mer ingående information om historik, kopplingen till observatorietesterna, de olika interna certifieringarna och grammar of design.
    Fler modeller: http://forums.watchuseek.com/f21/jo...age-king-seiko-mini-gtg-3-friends-478523.html

Warwian, Kroken, Vince och 49 andra gillar detta.
  2. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Snyggt yonsson! Ofta man lär sig något av dina inlägg. Uppskattas verkligen!

yonsson gillar detta.
  3. Kettil

Kettil Biskop

Tack Yonsson! och Grattis! en riktig KS-klocka :)

yonsson gillar detta.
  4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Mycket trevlig klocka! Och inlägg.

yonsson gillar detta.
  5. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    En liten notis är att jag körde den snabbt i timegraphern idag. +1 SPD med tavlan upp. +-0spd med kl12 upp. Helt sjukt på en så gammal klocka och det säger en del om urverket som sitter i.

Guillbert, Minuteman och wundlander gillar detta.
  6. san

san Borgare

Det är ju löjligt vilket fantastiskt skick den är i och hur den inte ger minsta antydan till att den har 41 år på nacken.

7. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Ja, bra skick helt klart. Jag måste dock erkänna att tavlan inte är helt perfekt. Har fuskat lite med Photoshop. :bag:

Här är en helt oredigerad. Man ser det knappt IRL.

don segundo gillar detta.
  8. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Strålande vacker yonsson!

Den vita tavlan till stålet passar bättre än vanligt på något sätt!

yonsson gillar detta.
  9. san

san Borgare

Syftar du på de små svarta prickarna kl. 7–8? Skärpning :D Det är ju en piss i Mississippi med tanke på dess ålder.

eriksson850 och yonsson gillar detta.
  10. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Jepp. Sjukt nöjd om jag ska vara ärlig. Sylvassa kanter och få repor. Urverket verkar må bra och tavlan är bra den också. Det är ju en ren chansning när man handlar via en auktion med knapphändig info. Om allt funkar så bra som det verkar så har jag haft tur. :)

11. san

san Borgare

Det gjorde du bra :) Slit den med hälsan.

yonsson gillar detta.
  12. _jonte

_jonte Friends of KS

:hungry: Jäkligt läcker!

yonsson gillar detta.
  13. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Vasst ex! De är löjligt fina klockor de här gamla japanerna, speglingarna och vinklarna i boetten är underbara. Onyx i inläggen?

yonsson gillar detta.
  14. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    Majestätisk. Inte långt ifrån en perfekt klocka helt enkelt.

Tack för bildfesten.

yonsson gillar detta.
  15. don segundo

don segundo Biskop

Galet snygga bilder du fått till. Gillar bilderna som visar sidoprofilen på klockan och närbilden på urtavlan där man skönjer den fina radiella borstningen - mums!
    Grattis till en kanonklocka!

16. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Tackar! Svårt att fotografera ljusa tavlor tycker jag, speciellt när det är mulet ute. Helt ovant för mig som brukar ha svarta tavlor. Ska göra ett mer seriöst försök någon dag. :)

don segundo gillar detta.
  17. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Snyggt Yonsson och grattis.
    Kanoninlägg, grym tavla på den där.

18. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Tack för en intressant tråd och grattis till klockan.

19. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Grattis! Riktigt skön pjäs!

20. Daddyeo

Daddyeo Bonde

Gillart. Någon speciell tanke med just den modellen? Har själv en KS på ingång, en något tidigare årgång då jag tyckte medaljong var viktigt.

21. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Inte direkt. Var ute efter ett fint exemplar med dag och datum alternativt en manuell utan datum. Tycker detta är den överlägset coolaste KS-boetten.

22. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Ser mycket fin ut yonsson och som vanligt nördigt och köttigt inlägg!

Jag trodde helt utan att tänka att Monoquecase användes för klockor som skulle mycket djupt.. Men så var alltså inte fallet

yonsson gillar detta.
  23. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  24. richard1991

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Riktigt fin! Skulle du säga att GS är ett steg upp från KS, eller är de att betrakta som likvärdiga?

25. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Man brukar ju säga att GS är ett steg upp, men poleringen sker på samma sätt på KS och jag tycker den håller både GS-finish och GS-design. Det är ju samma folk som gör KS som gör GS.

Det som skiljer är väl den inre standarden för vilka toleranser som accepteras hos urverken.

26. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Kvalitet, ska bli mysigt klämma på den.

yonsson gillar detta.
  27. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Snyggt! Intressant läsning!

Knapphändig info på auktioner är ju roligast!:)

28. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag fattar inte varför jag inte skaffat nåt liknande än. Älskar boetten.
    Grattis! :)

29. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Ligger ju en (med kassa foton) på K&S. Bara å köpa. :)

wundlander gillar detta.
  30. Daddyeo

Daddyeo Bonde

Mm den är fin. Rent allmänt kring KS, måste vara bland det mest prisvärda man kan hitta. I princip samma klass som GS fast halva priset. Då är ju GS redan rätt prisvärt om man jämför med andra klockmärken.

Tror du syftar på min som jag hade uppe, såld till en glad gentleman i Finland.

yonsson gillar detta.