• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Länge sedan sist!

Asplund

Patek
2-Faktor
Kamrat, medbroder eller medsyster det var länge sedan jag gjorde en så kallad paketöppning, de första 10 klockorna som kom in gjordes paketöppningar på men detta var ju i starten av klocksnack 2012/2013 och det var då självklart att göra en tråd för varje klocka för vi var ju inte jätte många medlemmar till skillnad från idag. Sedan dess har många klockor kommit och gått i min klocklåda och i bästa fall har dem fått ett par bilder i "Den stora paketöppningstråden". Anledningen till det är antagligen för att de senaste 15-20 klockorna varit "tråkiga" standard Rolex, Panerai, Omega etc. Och för att citera några forumrävar "Vem fan vill se en paketöppning på en safir rolex utan guld tyngd, helst tyngre?"

Nu blev det i alla fall en paketöppning av denna klocka och anledningen till det är att jag inte sett jätte många på forumet (finns några stycken, jag vet) men framförallt för att det är en fantastisk klocka för oerhört rimliga pengar vilket jag vill visa upp, speciellt till nya medlemmar med klockor som nytt intresse, kanske med en budget som inte är enorm.

Klockan som snart ska packas upp är endast 35 mm exkl. krona. Detta är den minsta klockan jag någonsin köpt och tidigare har +40 varit standard i min samling. Jag vet inte om det är åldern eller något annat som gjort att jag nu ser det fina i en tunn, smärt kostymklocka. Denna klocka skulle jag knappt tagit gratis för fem år sedan, roligt att man utvecklas och tur är väl det om man tänker tillbaka hur man gick runt och såg ut 1995.

Klockan som alldeles snart ska packas upp är av märket Longines [Lån-tjin] kort om Longines för er som inte är företagslexikon, Longines är ett Schweiziskt klockmärke som idag ägs av Swatch Group tillsammans med bland annat Omega, Breguet och Blancpain. Märket grundades år 1832 och dess logotyp, ett bevingat timglas, är den äldsta registrerade logotypen för ett klockfabrikat. För övrigt min första Longines.

Information:
Märke: Longines
Kollektion: Heritage
Modell: Conquest Heritage
Ref: L1.611.4.75.2
Storlek: 35 mm exkl. krona
WR: 30M
Glas: Hesalite
Urverk: L633 (ETA-2824)

Nu kommer lite bilder från paketöppningen..

P_20150717_140920.jpg
P_20150717_141154.jpg
P_20150717_141247.jpg
P_20150717_141318.jpg
P_20150717_141437.jpg
P_20150717_142005.jpg
P_20150717_142059.jpg


Jämförelsebild (40 mm vs 35 mm)

P_20150717_142118.jpg


Obligatorisk tvätt, polering och granskning!

P_20150717_153410.jpg


Klockans tavla har en silveraktig ton som Longines själva kallar Sunray Silver med applicerad guldindex samt en lite ovanlig datumplacering klockan 12.

Nu kommer vi till varför jag köpt den, jag är inget vintage fan men jag gillar oftare och oftare hur gamla vintage dinkor ser ut på andras armar. Om det finns någon klocka som andas vintage men som kan köpas ny så är det fasen den här. Den har allt som för mig är vintage men i en helt ny förpackning och som kan inhandlas för det enligt mig fantastiska priset 10 000 kr hos svensk AD, ännu billigare på nätet så klart. Original-lädret är svart men denna ska enligt mig bäras precis som på bilderna ovan, på ett brunt strutsläder. Den är fantastisk för detta priset och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det mer än att jag definitivt har en ny favorit i prissegmentet 5-10K.

Bonusbild på den vackra baksidan (Stulen bild)

21984_13_iol.jpg


Hoppas denna paketöppning får fler att se hur fin denna klockan faktiskt är och att det kanske kan bli ett första köp för några av våra nya forumvänner istället för en (i mina ögon) jättetråkig HydroConquest eller liknande.

Om ni läst så här långt så får jag passa på att tacka för er tid :happyhappy:

Until next time!

/Asplund
 
Senast ändrad:

m_s

Patek
2-Faktor
Vristskott saknas INTE !! :) Grattis till en trevlig klocka jag flera gånger varit på väg att köpa!
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevlig klocka och paketöppning! Bra tips till den som vill kliva upp ett steg från sin DW, men inte vill ha en dykare.
Grattis! :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Det är kul att smaken ändras, själv har jag varit i samma spår som dig, skulle vara stora bumlingar som skulle sitta på handleden. Sedan köpte jag min första vintage omega, det var lite ovant men nu kan jag inte bära större klockor längre har insett att mina små handleder inte klarar dem. Kul att du testar nytt och grattis till en riktig pärla.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Var och fingrade på en sån som vardags/dress i vintras. Som komplement till min SS chronolink och min hydroconquest (haha). Var ute efter en lite dressigare klocka, men landade slutligen på en rolex 1603. Detta egentligen enbart pga det är samma urverk i heritagen som i Hydron, samt att rolex är rolex. Kul köp, vad säger du om byggkvalitet och finishen på den? Han lixom inte få någon riktig uppfattning på 2 minuter i butiken med en flåsande säljare över axeln.
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis! Fin presentation och en väldigt trevlig klocka. Klockor 34-36 mm är helt enkelt jäkligt coola.
 
Topp