• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning; Limiterad upplaga av Punainen Nuoli!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Från slutet av 80-talet och minst fram till mitten på 90-talet så var det jäkligt fett att bära denna klocka, för om du var nått, så skulle du ha detta märke på handleden. Visst, säkert beroende på var du kom ifrån i landet bör nog tilläggas, men i Västerås där jag växte upp under den utsagda tiden så var det så, iaf. Lite senare så fick det lite mindre status då den blev kallad för en klocka som alla dörrvakter bar enligt elaka rykten som gick, även pizzabagare bar detta ur, sas det, Hahaha, här har jag inga kommentarer. Fanns väl tom rykten som påstod att kriminella hade viss förkärlek till detta märke, men här finns det väl ingen statistik på detta, att dom hade detta märke runt handleden när dom togs på bar gärning menar jag, så även här, så har jag inga kommentarer, jao.

Att det skulle blivit mindre status på pga att kvalitén på urverken är nog lika troligt som att Sverige kommer att vinna fotbolls EM som startar på fredag. Har väl aldrig varit någon hemlighet att det sitter ett ETA-Valjoux 7750 kaliber 13, i just denna klocka jag tänker presentera. Och det är väl bara bra det, då dom flesta urmakarna kan skruva det, lägg där till att det förmodligen är ganska så enkelt att få tag i reservdelar till klockan, så vad kan vara dåligt med det?! Och förresten, den stora skalan som köper dyrare klocka skiter nog var det sitter för urverk, bara det är tillräckligt ballt och stekigt när man skall hänga på hipster ställarna, Hahaha.

På senare tid så är känslan att detta märke, som har gamla anor långt tillbaka faktiskt är lite på väg upp, och det är kul faktiskt. För dom är faktiskt värda det, dessa klockor har alltid lockat mig pga sina små, men ändå så mysiga detaljer som ( loggan, indexen, sekundvisare, tryckknapparna etc ) och detta är fortfarande lika aktuellt idag som för 20 år sedan tycker jag. Även deras länkar har alltid hållit, haft väldigt hög kvalité och klass.
Om det kan vara för att dom börjat med sina egna inhouse verk är jag tyvärr inte rätt man att uttala mig om tyvärr, men det tror jag inte. Jag tror väl mer på, pga att dom börjat göra lite ny design på många av sina klockor, lite nytänk är aldrig fel om man har hamnat i en återvändsgränd. Det kanske har gjort att den yngre generationen fastnat för detta märke igen, jag hoppas att det är så, för personligen har jag har gillat detta märke, och kommer förmodligen alltid att göra det med så länge jag lever och fortfarande har intresset kvar, oavsett om det sitter ett ETA eller inhouse verk i dom.

Har sedan flera år tillbaka 2 klockor i samlingen av just detta märke, min första köpte jag år 2000 på Amsterdams flygplats, den var i TT och ganska så ball tyckte jag då, men då jag inte kom 100 överens med kronograferna i klockan så sålde jag tyvärr klockan med en rejäl förlust kommer jag ihåg, men det blir det alltid om det kommer sig att man köpt denna klocka ny i butik.

Men vad är det då jag har köpt på mig?!

Jo det skall jag snart tala om för er mina vänner, men först till lite bilder för att bygga upp stämningen, MoaHahahaha.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
3.JPG
4.JPG

Känns väl igen hos många säkert.
DSC_6786.JPG



Jupp...58% av er skriker säkert i kör nu, att det är en Bratte jag har köpt, 40% skiter nog fullständigt i denna paketöppning ens, medans 2% funderar säkert på, vad en Bratte är för något. Men, jajamensan, visst har Affe köpt på sig en Breitling, just denna Breitling är en Limiterad Red Arrows, i en upplaga av 1965 L-imiteringar. Hehe...för övrigt så ni som kan finska vet ju att Red Arrow är Punainen Nuoli på finska, :D.

Fler bilder...
6.JPG

Min har nummer 1810 av 1965 tillverkade.
7.JPG

8.JPG

Följde med nästa allt, tyvärr saknas ett certifikat, men jag överlever nog hoppas jag.
9.JPG


Alltid gillat knapparna eller vad man nu kallar dom, Hähä.
12.JPG

13.JPG

Skicket känns som mycket bra i sin helhet.
14.JPG


Kommer på ett originalspänne och en helt ny läderrem.
15.JPG


Fantastiskt röd tavla.
10.JPG
11.JPG


Halvrolig bakboett är inte fyskam.
16.JPG
17.JPG


Lite synd bara att den saknade UTCn, men man kan inte få allt här i världen.
18.JPG


Här är den med sin storebror och lillesyrra.
20.JPG
21.JPG


Jag gillar den skarpt, och faktiskt riktigt nöjd med mitt köp.
22.JPG


I en Breitling katalog från 1996 som jag har, så finns/fanns den i fem versioner/modeller. Förutom denna The Red Arrows, så fanns den som; THUNDERBIRDS, BLUE IMPULSE, BLUE ANGELS, och FRECCE TRICOLORI!
DSC_6748.JPG
DSC_6767.JPG


Får jag presentera, team; THE HIGH-FLYING CHRONOMAT!
DSC_6763.JPG
DSC_6769.JPG


Min Red Arrows.
DSC_6762.JPG


Och så dom andra fyra. Kommer ihåg att jag var väldigt förtjust i Blue Angeles modellen av någon anledning.
DSC_6769.JPG


Blue Impulse modellen har riktigt cool tavla, tyvärr så kan man inte se det på bilden.
DSC_6760.JPG

Men så här ser den ut iaf.
4054942_xxl.jpg

DSC_6757.JPG


För dom som undrar vilken som var min först Britling så har jag faktiskt en bild kvar på den lilla rackaren. Vet faktiskt inte varför jag störde mig på kronograferna, jo förresten det gör jag, dom är skitfula.
Bratte_zpsb2c1af77.jpg


Fakta/Specificationer

Modell; Chronomat Red Arrow. Denna är ifrån 1999.
Urverk; Britling Caliber 13, ETA-Valjoux 7750.
Rörelse/Uppvridning; Automatisk.
Gångreserv; 42 timmar.
Komplikationer; Kronograf, 1/5 second, 30 minuter, 12 timmar, Datum, Tidtagning.
Vibrations/hr. & jeweling; 28.800 v.p.h, 25 jewels.
Boettmaterial; Stainless Steel .
Armband; Läder.
Lås; Bältspänne
Vattentät; 100m/330 feet.
Krona; Screw-locked, two gaskets.
Boett; Skruvad
Glas; Safirglas
Diameter; 40.50.
Tjocklek; 14.70.
Vikt; 79.90 gr, basmodellen.
Mått luggar; 20mm.

Denna klocka hittade jag på chrono24 från en handlare i Tyskland, brukar vara safe när man handlar av tyskar, brukar även få snabba svar på frågorna man ställer via mejlen. Denna handlare var inget undantag, snabba svar på mejlen, och snabb med att skicka klockan. Jag betalade klockan i fredags kl. 16:30 och idag onsdag så landar klockan hos mig ca: 13:30. Finns ju en lika dan här på K&S som man känt sig intresserad av, men den är någon krona för dyr för att det skall vara intressant med och köpa den, trots att den såg ut att ha allt, dock såg jag inget certifikat för limiteringen, det som känns som ett absolut måste när det kommer till viktiga tillbehör.

Hm, då tackar jag för mig för denna gången, får se vad som blir härnäst, känns som jag vill röra om lite i klocksamlingen, lite halvnytt ut, och in med lite vintage, synd att man få betala så jäkla mycket extra bara så fort man kommer till just vintage.

Tjäna...Mvh // Affe
 
Senast ändrad:

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Som vanligt utmärkt trevlig läsning och rolig klocka! Tack för att du delade med dig.
 

Rulle

Audemars
har för mig att @JensBP också gått och köpt en likadan som är påväg hit !!

grattis !!

breitling är fan jävligt underskattat
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
har för mig att @JensBP också gått och köpt en likadan som är påväg hit !!

grattis !!

breitling är fan jävligt underskattat

Rackar, Tackar! Hehe...kanske var han som knep den jag egentligen ville ha, är den köpt via C24 från en Tysk handlare så är det säkert den, den här var väl nästan lika bra tror jag.
 

Rulle

Audemars
Rackar, Tackar! Hehe...kanske var han som knep den jag egentligen ville ha, är den köpt via C24 från en Tysk handlare så är det säkert den, den här var väl nästan lika bra tror jag.

Haha ja har för mig att han pratade om nån tysk !

Vill se mer breitling på detta forumet.. rolex i all ära men det har blivit lite för mycket rolex här !!!
 

Freddie L

Panerai
Cool! Kul att våga lite;) mer färg!

Alla fem var snygga på sitt sätt, bara att börja hålla ögonen öppna efter dem också!
 
Topp