Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning: Longines Legend Diver (L3.674.4.50.0)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Randel, 4 augusti 2014.

1. Randel
    Trådstartare

Randel Friends of KS

Några av er här inne har förmodligen inte kunnat undgå min aktivitet i trådar som berört Longines Legend Diver (LLD) här inne. Jag fick ögonen på denna skönhet för några månader sedan, av några olika skäl: Jag har varit på jakt efter något lite annorlunda, som har förmågan att kunna vara både dressigt och lite sportigt. Jag såg trådar börjar poppa upp kring just LLD och jag gillade verkligen känslan av det gamla men samtidigt en ganska stor klocka. Först var jag fast besluten om att leta rätt på en begagnad klocka, och har också haft kontakt med ett par säljare. Samtidigt kändes det som att det skulle kunna vara möjligt att hitta en ny klocka till vettigt pris. Jag sneglade på Uret, Chrono24 etc. men det kändes inte riktigt rätt. Eftersom jag bor nära Malmö är Huke mitt närmaste val rent geografiskt, men jag har aldrig fått någon extraordinär service av dem. En gång blev jag förvägrad att köpa ett krokodilband där till en Rolex 1601 eftersom Huke inte säljer Rolex med följande motiv av Mr Huke: "Amen du, att köpa ett icke Rolex armband är ju som att ha på sig trä-tollor till en Hugo Boss-kostym!".

Så, vad göra? Jo, det finns en AD här inne som lyckats dra till sig positiva omdöme som vore dem en sockerbit i en myrstack: Rob Engström. Så, jag drog iväg ett PM till ROB-1832 med följande kvintessens: Jag har hört mycket gott om er, så varför handla från någon annan? Snabba utväxlingar av PM i torsdags morse gjorde att jag kände mig väldigt trygg i en affär som både skulle vara smidig och förmånlig, och pengar gick iväg till Rob under torsdag förmiddag. Jag visste att jag hade oddsen emot mig: Pengarna skulle enligt banken vara mottagarens konto 15.05 vilket de säkert också var, men det blev för tight för butiken för att få iväg paketen innan 16.00 som var postens tidsgräns för att paketet skulle åka vidare samma dag. Det var lugnt för mig, jag hade inte räknat med annat, utan hela helgen gick jag runt som ett barn som väntar på julafton :bag: Så idag pep det till i telefonen, och jag körde som en oljad panter ner till ICA för att hämta upp paketet! Bilder följer nedan men först ett par ord: Jag vill verkligen tacka ROB-1832 för en otroligt snabb, smidig och bra affär! Jag fick väldigt snabb och bra service så jag kan bara stämma in i kören som lovordar denna butik. Dessutom blev jag grymt glatt överraskad över att de skickat med lite Longines-godis och jag är faktiskt imponerad över det med tanke på att detta ju faktiskt är en förhållandevis billig klocka. För mig är det i alla fall sådant som verkligen betyder något lite extra :) Pennan är för övrigt väldigt välgjord, och med "rolling ball" istället för vanlig kulspets vilket jag verkligen uppskattar. Jag har minst en affär på gång under det kommande året som rör inköp av en ny klocka, och jag kommer definitivt att köpa denna eller dessa av Rob. Men, näste gång kommer jag nog att flyga upp till Stockholm för att göra affär i butiken :)

Så, lite hard facts:
    Märke: Longines
    Modell: Legend Diver
    Ref: L3.674.4.50.0
    Urverk: L533 (ETA 2824-2)
    Gångreserv: 38h
    Storlek: 42mm
    Tjockled: 13,5cm
    Armband: Syntetiskt (Sail cloth) med Longines-spänne
    Rekommenderat pris: 15.900:-

Jag tror många av er här inne kan historien kring LLD vid det här laget, d.v.s. att det är en modern variant av Longines 60-tals-dykare. På den tiden fanns det ett antal tillverkare som gjorde så kallade "Super Compressor"-klockor som just hade två kronor och ungefär samma utformning på tavla etc. som LLD. Detta är dock ingen Super Compressor per se, även om den är vattentät till 300m.

Urverket är ett ETA 2824-2 vilka finns i fyra versioner:
    • Standard
    • Elaboré
    • Chronometer
    Det råder delade meningar om vilken version som sitter i LLD, men det jag fått fram är att det nog är ett av typen Elaboré. Det innebär en snittavvikelse på +/- 7 sekunder per dygn och max +/- 20 sekunder per dygn, så det ska bli intressant att se vad just mitt ex. presterar.
    Jag är otroligt nöjd, och tycker att kvalitetskänslan är otroligt bra för pengarna. Boxen är, som många nämnt, vansinnigt stor och påkostad med tanke på klockans pris, och jag tycker finish och kvalitetskänslan är väldigt bra. Tyvärr är armbandet för långt för mina handleder (som är ca. 18,5cm i omkrets) vilket gör att balansen inte är optimalt, så nytt armband måste införskaffas.
    Frågor på detta?
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

Kejsaren, Sullstrom, aleks och 38 andra gillar detta.
  2. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Grattis!

Randel gillar detta.
  3. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det där är en riktigt snygg klocka! Trevligt med lite oväntade presenter också! Det där lilla extra som skapar en större helhet.

Randel gillar detta.
  4. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Kalasläcker! Hade inte 42 vart för stort för mig hade jag haft en sån för längesen! Mycket bra val!

Tobias Eriksson och Randel gillar detta.
  5. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Grattis! Värst vad fin lådan var. Presenterna vad inte dåliga de heller, fick du alla gifts som fanns i butiken eller :p

Randel gillar detta.
  6. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Gratulerar! Snygg! :cool:

Randel gillar detta.
  7. Syven

Syven Friends of KS

Mycket trevligt, kan absolut tänka mig en LLD.
    Grattis!

Randel gillar detta.
  8. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stort grattis, sitter bra på dig! Kul med lite extra grejer också, och tycker definitivt du ska köra nästa köp i butiken, det är en riktig upplevelse. :)

Randel gillar detta.
  9. Randel
    Trådstartare

Randel Friends of KS

Tackar, och tack till alla er andra också som skrivit i tråden :) Mina tjej-handleder är bara 18,5cm i omkrets :bag: men jag tycker det funkar väldigt bra! Bara köp en, du vet att du vill :smug:

KMS gillar detta.
  10. garfield

garfield Friends of KS

Stoort grattis. Sprang av en händelse på meo_swe vid en bushållplats tidigare idag och han hade sin LLD på sig, det är verkligen en skitsnygg klocka. Bra jobbat!

Randel gillar detta.
  11. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Grattis! Kul att det blev köp från Rob även om det var på distans. Gillar LLD mycket men jag tycker den är lite för stor för mig. Sitter som gjuten på din handled.

Randel gillar detta.
  12. Andado

Andado Bonde

Från:
    Täby
    Grattis!
    Kanonfin!

Randel gillar detta.
  13. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Grattis! Själv sneglat på en LLD, tycker de är riktigt schysta! :)

Randel gillar detta.
  14. Chuck

Chuck Friends of KS

Grattis härligt vintage stuk! Cheers chuck

Randel gillar detta.
  15. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Jag har sneglat lite på den i omgångar och måste säga att habegäret inte blir mindre efter dina bilder. Den är riktigt snygg! Gillar också att armbandet som följer med verkar vara lika badsäkert som klockan.

Randel gillar detta.
  16. Dykarsjuk

Dykarsjuk Friends of KS

Från:
    Gbg
    Instämmer i kören med ett grattis! Riktigt snygg den där:)

Vet du händelsevis om nodate-modellen har utgått?

Randel gillar detta.
  17. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Mycket trevlig, grattis!

Randel gillar detta.
  18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis! väldigt trevlig klocka. Klämde på den hos Carlssons Ur för en månad sedan och var ganska köpsugen.

Randel gillar detta.
  19. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grattis! Den är en riktig fullträff! Och boxen... :greedy:

Snyggt av Rob också, att lyckas göra klockköp till ett eftertraktat event...

Randel gillar detta.
  20. MaxEngstrom

MaxEngstrom Bonde

Grattis! Mycket trevlig klocka, har själv snöat in lite på Longines :)

Randel gillar detta.
  21. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Grattis! Har aldrig kelat med denna modellen men den är riktigt snygg. Får väll knalla ner till "carlsson" och kela. :)

Randel gillar detta.
  22. meo_swe

meo_swe Biskop

Jag börjar nästan misstänka att du stalkar mig! ;)

Randel stort grattis. LLD är en grym dinka!

Randel gillar detta.
  23. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Grattis, och nice presentation!:)

Randel gillar detta.
  24. par

par Friends of KS

Kul! En modell jag gillar!

Randel gillar detta.
  25. Bebitz

Bebitz Friends of KS

Grattis! Min LLD No date hälsar!

Randel gillar detta.
  26. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Grym Box! Smarrigt lull-lull, och en vacker klocka! Grattis

Randel gillar detta.
  27. sjobbe

sjobbe Borgare

Från:
    Malmö
    Den där är riktigt trevlig, varit sugen ett par gånger själv. GRATTIS! :)

Randel gillar detta.
  28. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Stort grattis, en riktig höjdare!

Randel gillar detta.
  29. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Grattis! Den är inte dum!