Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning med stort P - teaser inför unboxing 26/1

Diskussion i 'Diskussion' startad av MickeG, 25 januari 2016.

1. MickeG
    Trådstartare

MickeG Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag är en dag ifrån att genomföra ett köp av en av mina graals, en klocka som jag haft i ögonvrån i snart 8 år men som jag då aldrig trott att jag skulle köpa. Det här är en klocka som får struten att väckas till liv så fort jag ser den, jag är väldigt exalterad över möjligheten och jag hoppas allt går i lås imorgon för då kommer bilder upp här - det här är definitivt ett kliv upp. Under tiden tänkte jag backa bandet och köra en liten mini-recap av min klockresa. Det hela började med Panerai och det har nog varit Panerai mer eller mindre för hela slanten, förutom mot senaste tiden..

Det hela började med en Panerai 111 som är och alltid kommer förbli en klocka som jag kommer ha stort affektionsvärde för.

111 var inkörsporten till en besatthet utan dess like. Inom några år varvades följande pannor:

183g

24

390

448

449

232

000

Min samling såg ut så här vid ett tillfälle och jag trodde jag hade vägen utstakat. Bara en till Panerai och jag var klar!

Men det kändes inte helt rätt, det blev för mycket kaka på kaka av alltihop. Jag ville ge mig själv chansen att pröva något annat.Jag sålde av 448, 449, 000 och 232.

Nu började jag leta efter alternativ och alla vägar bär till slut mot R(om)olex.
    Plockade in en Milgauss 116400GV och var jättenöjd med förändringen.

Nu när förändringsresan var igång var jag även sugen på att även testa Omega - vi slår till på en Aqua Terra

Aqua Terran är en grym klocka men den fick knappt någon vristtid i konkurrens mot Milgaussen, sålde av den och dags för ytterligare en liten panerai spree då jag först köpte in en 510 (uppgraderad 111 med 8-dagars inhouseurverk)

510 har sina fördelar men jag sålde den till förmån av att köpa tillbaka 111, läs gärna lite mer i recensionen av 111 där jag diskuterar lite hur jag ser på det hela: http://klocksnack.se/threads/recension-panerai-111.35589/

Därefter plockade jag in min första vita klocka - PAM114, den fick tyvärr lämna tillsammans med några andra pjäser då lägenhetsköp var på g men kommer att köpas tillbaka vid tillfälle.

Plockade även in 210

Men jag sålde av en del pjäser däribland 210 som var kortlivad, och under 6 månader hände det ingenting. Jag hade mycket annat att tänka på privat med nytt jobb, ny lägenhet och andra förändringar så jag snurrade på följande trio fram tom december förra året:

Framåt julen har jag alltid haft en tradition att köpa mig själv en julklapp, förra året var inget undantag. Vad blir det då för nåt? Jo en panna såklart. Denna gången var jag intresserad av det keramiska utbudet.
    Eftersom prisbilden skiljer väldigt mycket landade jag till slut i att plocka in Radiomir Black Seal 292 som troligtvis är den mest prisvärda keramiska pannan därute.

Den är riktigt cool och lyser upp fantastiskt i kontrast med det svarta när lumen är igång, helt klart den klocka jag burit mest nu när jag haft den i 1 månad!

Över jul blev det en hel del umgänge med @F1zbo som visade upp sin nya Gmt Master II 116710 LN, imponerad blev jag av den och blev helt biten när jag började snöa in mig i den nya brorsan BLNR. Det blev dags att sälja Milgaussen till förmån för BLNR som är svår att hitta till ett rimligt pris men jag fick ett tillfälle strax efter nyår och då var det bara att slå till!
    Som ni kanske märkt av mina tidigare klockinköp så föredrar jag rena urtavlor, men jag tycker ändå att med GMT Master II så funkar det att dialn är lite busy.

Vid det här skedet förstod att jag kanske hade möjlighet att plocka in denna graal givet att jag var jag tvungen att sälja av en av mina favoritpjäser. Den klocka som jag hela tiden bedyrat att jag aldrig skulle sälja - pam390.
    Vad gör man inte för graalen?

Min samling i nuläget består alltså av 292, 111 och BLNR i väntan på den feta P.....
    Vad tror ni att jag unboxar imorgon? Spåna på - facit kommer imorgon :)
    Inga spoilers av säljaren - du vet vem du är!

Senast ändrad: 25 januari 2016
    Pauledward, chris.f, -RI- och 47 andra gillar detta.
  2. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Mycket intressant tråd! :)

Mitt klockkunnande är för lågt för att veta vad du kan ha sneglat på i hela 8 år.

MickeG gillar detta.
  3. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Edit 8år var det ja, ingen aning då :D
    Men spännande :)

MickeG gillar detta.
  4. wijkis

wijkis Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Patek!

willbur, theargonaut och MickeG gillar detta.
  5. ll JKD ll

ll JKD ll Stadsbo

patek philippe calavatra eller nautilus

theargonaut och MickeG gillar detta.
  6. MånsT

MånsT Biskop

Panerai PAM605 gissar jag på.

MickeG gillar detta.
  7. WatchIT

WatchIT Friends of KS

Solklart en Locman Panorama :D

MickeG gillar detta.
  8. Cristian

Cristian Friends of KS

En patek 5711?

MickeG gillar detta.
  9. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Patek 5711 kanske?

Marcilus och MickeG gillar detta.
  10. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Det var spontant min tanke också men den kom 2014.

11. MaziK

MaziK Friends of KS

Jag skulle gissa på en PAM382!

Men den lanserades 2011....

MickeG gillar detta.
  12. MickeG
    Trådstartare

MickeG Borgare

Från:
    Stockholm
    Det brinner :) Jag har även förtydligat att det är en av mina graals, jag har några st trots allt

13. M.U

M.U Biskop

Du har ju i stort sett bara rullat Panerai och Rolex, så kanske någon helgulds-rolle är väl inte helt otroligt ;)

Vad det än är hoppas jag du är supernöjd att ha den efter 8år!

MickeG gillar detta.
  14. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Spänningen stiger! Härliga bilder, ska bli intressant och se vad du har införskaffat

MickeG gillar detta.
  15. Starship

Starship Stadsbo

En guld-Panerai?

Matts, theargonaut och MickeG gillar detta.
  16. Jörgen Svensson

Jörgen Svensson Bonde

Från:
    Uppsala
    Som någon skrev borde vara Rolex eller Panerai, jag gissar Panna!

MickeG gillar detta.
  17. konkas

konkas Friends of KS

Patek 5167

walle77 och MickeG gillar detta.
  18. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det känns som Panerai har klivit fram ordentligt i rampljuset här på forat och jag är en av dom som verkligen börjar sukta efter ett eget ex. Har dock ingen aning om vilken ref så det blir till att hitta en AD och gå och prova. Hur ser utbudet av mindre (40-42 mm) modeller ut?

Ser fram mot att få se vad som får saliven att utsöndras på dig.:)

MickeG gillar detta.
  19. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Fan vad kul gubben; alltid kul när de där riktigt länge eftersuktade jäklarna trillar in!
    Klart du kommer bli med Patek (även om jag tycker du borde gått på kusinen VC förstås ;))

MickeG gillar detta.
  20. azcii

azcii Borgare

Från:
    City 17
    Stort P.. kan väl bara vara Patek? Panerai borde väl ändå vara litet p.... om du inte pungat ut några miljoner för en vintage Rolle-Panna från 40/50-talet.. Vilket låter osannolikt.. Hur som helst, spännande ;)

MickeG gillar detta.
  21. MickeG
    Trådstartare

MickeG Borgare

Från:
    Stockholm
    :)
    Det finns en del gamla refs på 40mm (pam48, pam244, pam283 mfl), men även en del nya på 42mm (pam392, pam512, pam523) som är riktigt läckra.
    Helt och hållet vilken smak man har men jag föredrar de som är 42mm framför de på 40mm.

Richispice gillar detta.
  22. MJ24

MJ24 Friends of KS

Skön resa, ser fram emot vad som kommer sedan…!:)

MickeG gillar detta.
  23. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Jisses vilken samling klockor du har haft. Sjukt imponerande:)

MickeG gillar detta.
  24. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Grym samling och fina klockor, men BUUUUUH för teasers! :D

MickeG gillar detta.
  25. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Gissar på Martins guld radiomir eller 605an från k&s

Fido1, Stomatologen, hook och 1 annan gillar detta.
  26. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag antar att dom bärs stort?!

27. MickeG
    Trådstartare

MickeG Borgare

Från:
    Stockholm
    Det varierar beroende på vad du jämför med. Radiomir 512 är supertunn exempelvis. Googla runt lite på modellerna så får du en bättre uppfattning :)

Richispice gillar detta.
  28. Kulaso

Kulaso Torpare

En Panerai ska bäras stort ;), the bigger the better

Kai Kobra, Richispice och MickeG gillar detta.
  29. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Skön resa du har företagit dig och ser med spänning framemot morgondagen.

MickeG gillar detta.
  30. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul, ingen gissning men väntar på härliga bilder :D

MickeG gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield