• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Min första drömklocka

DaniellaB

Omega
Som jag nämnt i tidigare inlägg var det en kompis som fick mig att regga mig här på KS. Men jag gjorde inte det direkt utan började läsa lite på forumet. Då hade jag ett annat perspektiv på pris på klockor, och hade aldrig väntat mig att jag skulle ha min Aqua Terra inom ett halvår från att jag registrerade mig.

Recensioner är kanske inte den mest välfyllda forumdelen, men det fanns en klocka där som fångade mitt öga. Jag blev tokkär direkt, inte i märket, det visste jag inte vad det var för något. Jag började läsa allt jag kom över för att förstå både märket och modellen. Fast det fanns ett problem som jag inte kom över, jag älskade klockan men något var inte helt rätt för mig. Jag bestämde mig till slut motvilligt för att släppa den då den inte riktigt matchade vad jag älskar hos mina klockor; förmågan att passa i nästan alla sammanhang.

Så kom Baselmässan 2014. Jag satt som alla andra och dreglade över vad trollkarlarna hos Rolex, och Patek hade kokat ihop i år. Men så kollade jag nyheter och fick se något mycket mer relevant för mig. Det var klockan jag hade läst om så mycket för ett halvår sen! Fast nu med ett betydligt mer klassiskt snitt än tidigare.Dock köptes min Omega runt denna tid och tankarna på andra klockor åkte i malpåse. Men så i höstas la jag ut en köpesannons på KS för klockan, och inte ett napp fick jag innan jag behövde dra tillbaka annonsen. En kul parentes är att den EN dag efter att jag dragit tillbaka annonsen kom upp inom min budget...

Hur som haver, under eventet med Hublot bestämde jag mig för att hugga tag i Daniel från Rob E och fråga honom vad klockan skulle landa på då det verkligen hade börjat klia i fingrarna efter något nytt. Det trevliga snacket slutar med att jag lämnar handpenning någon vecka senare och påbörjar en tid med hjärtat bultande när jag tänker på att nytt snart ska in

Så vad blir det av detta till slut? Jo det blir en färd till Rob Engström så här i mellandagarna!
0.jpg
1.jpg
2.jpg
3.jpg

Klockan i fråga var givetvis en Tudor Black Bay blue! Den röda klickade jag aldrig riktigt med, mest på grund av guldindexet. Men den blå är heeeelt i min smak.

Tekniska specifikationer (från Tudors hemsida):
Namn: Tudor Heritage Black Bay
Referens: 79220B (79220R för den röda motsvarigheten)
Urverk: ETA 2824 med en gångreserv på 38 timmar
WR: 200m/660 fot
Armband: Tudors oysterband samt ett blått textil-”nato”. Detta skall vävas av något fint företag, men det hittar jag ingen källa på.
Glaset: Safirglas som är doomed för att skapa en “vintagekänsla”
Storlek: 41mm
Plus allt vanligt dykarstuk: uni-directional bezel, skruvkrona, bra lume, etc.

Heritage-3.png


Här är klockan som jag har förstått står som modell för den blåa BBn. Något för vintagenörden kanske, men jag tar gärna min moderna stålis och vandrar vidare.

Varför valde jag denna klocka då?

Jag ville ha en dykare, sen min SKX007 såldes av har jag inte haft någon, och dykarna är min favorittyp av klockor.
Sen ville jag ha ett billigare urverk att serva, Co-Axial-verket kommer inte bli kul att serva om några år. Vad är då bättre än ett klasssikt ETA, om man vill ha schweizisk kvalité i själva bygget?
Jag vill ha grym design med klassiska influenser, det fixar BBn med bravur.
Slutligen vill jag ha något som kan ta lite skit, både gällande urverk och själva klockan,

Sen gillar jag verkligen Tudor som märke, de fyller ett prisvakuum där det saknas riktiga mortparter då Omega klättrat uppåt på prisstegen. Den här klockan står starkt på egna ben, men med kraftiga influenser från Rolex, och hur skulle det kunna vara något negativt?

Jag är skitnöjd och ni kan se fram emot massa bilder i dagens klocktråd/vadgördujustnutråden/fredagstrådar och var jag än kan stoppa in den.

Jag vill tacka daviden för din resencion som fick upp mina ögon för modellen, sen vill jag också tacka ROB-1832 för en grymt trevlig upplevelse som vanligt!
4.jpg


Tack för nu, mer bilder kommer!
// Adam
Grattis! Fin klocka :) jag är också ny här å man känner att det kliar i fingrarna...
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag hittar inte duo-tråden så jag får bumpa denna. Ping Rookie
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Blå vinner enligt mig alla dagar i veckan över den röda! De gör sig verkligen grymt bra ihop. Jag har börjat snegla ordentligt efter en blå sådan själv får jag ju erkänna, allt tack vare din paketöppning och de grymma bilderna. Det känns som grymt mycket klocka för pengen :) Hur tycker du att 41mm på BB'n är jämfört med en vanlig sub C (om du någon gång haft en sådan på handleden)?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Blå vinner enligt mig alla dagar i veckan över den röda! De gör sig verkligen grymt bra ihop. Jag har börjat snegla ordentligt efter en blå sådan själv får jag ju erkänna, allt tack vare din paketöppning och de grymma bilderna. Det känns som grymt mycket klocka för pengen :) Hur tycker du att 41mm på BB'n är jämfört med en vanlig sub C (om du någon gång haft en sådan på handleden)?
Jag har använt en Sub-C rätt mycket, den bärs ungefär likadant! Kan jämföra efter nyår då jag kan testa bägge samtidigt :)
 
Topp