• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Min första Rolex

weeklund

Omega
Jahapp, idag kom ett roligt paket på posten. Har äntligen spräckt Rolex-oskulden vilket har varit lite av en barndomsdröm. Letade länge på forumet efter en lämplig klocka som var snygg och dessutom passade min plånbok bra. Valet blev en vintage instegsmodell som jag suktat över ett tag. Ingen dyrgrip men förbannat fin. Många av er har säkert redan sett den på forumet tidigare, eftersom minst tre av de tidigare ägarna är medlemmar här.

I vilket fall som så passade den min rookie-plånka väldigt bra. Någon som kan gissa vilken modell det handlar om innan ni scrollar vidare?

Nu börjar paketöppningen:

m1.jpg

Vältejpat!

m2.jpg

Blev lite ivrig så rev upp paketet istället för att pilla bort all tejp. Även där inne var det välinslaget.

m4.jpg

Vad är det här? Ett glasögonfodral? En bärbar högtalare? :nailbiting:

m5.jpg

Nej, en watch box med min nya ögonsten. Rolex Oysterquartz Datejust TT ref 17013 från 1979. Den första OQ-årsmodellen som var kronometer certifierad COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres). Institutet som certifierar noggrannhet och precision i armbandsur från Schweiz.

Hade till en början tänkt mig en Rolex Datejust 16030 med blå tavla, eftersom jag gillar automatiska urverk mer än Quartz. Men valet slutade ändå på en OQ tack vare den kantigare och i mina ögon snyggare boetten.

m9.jpg

Medföljde gjorde även två länkar och den tidigare blåa urtavlan med sunburst-effekt. Enligt tidigare historik så kom det in kondens i den 2011 vilket gjorde att den blåa tavlan skadades. Därefter renoverades den för 4500:- (finns dock inga papper på detta). Hösten 2013 byttes urtavlan och visarna ut till den svarta hos Rob Engström, och batteriet byttes i mitten av februari 2014.

m8.jpg

Ny tavla = utmärkt lume.

m7.jpg

Sitter bra på armen gör den också. Innan jag fick hem den var jag orolig för om jag någonsin skulle vänja mig vid TT, eftersom guld vanligtvis inte är min grej. Kan redan avslöja att det inte tog många sekunder innan jag hade vant mig. Hade gruvat mig helt i onödan. :)

re2.jpg

Närmare bild på den gamla urtavlan. Hur läcker?! Nästan som man funderar på att byta tillbaka till den någon gång i framtiden.

re4.jpg

re3.jpg


Nu känns det som Rolex-resan bara har börjat, och jag har redan börjat planera för framtiden och ytterligare köp.

Allt gott!
 
Grattis!

Måste fråga. Boxen ser väldigt bra ut. Dock, att googla watch box gav ganska brett resultat.
Vad är det för någon och hur får man tag på en sådan?
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Såg den också men var inte läge just nu, kul att du knep den. Inte omöjligt att jag en dag är en spekulant på den då det är en årsklocka
 

Beech

Cartier
Grattis till en härlig klocka, såg riktigt fin ut! Kul med en gäddfiskare också som jag antar att du är pga bilden ;)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Härligt!
Kul att det blev en OQ som första Rolex, kanske inte instegsrollen för de flesta vilket gör det ännu roligare:)
Stort grattis, min OQ hälsar:)
 
Topp