• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning (mycket text :) )Office Panerai PAM00422 Luminor Marina

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu har jag läst regler noggrant och skall försöka hålla mig till dem. Hade varit vaken i 20-timmar igår var alldeles för exalterad när jag skapade paket-öppningstråden. Ledsen för detta!

Så vad är det jag har införskaffat, jo:

Märke: Officine Panerai
Modell ref.: PAM00422

Storlek: 47mm (utan kronskydd)

Urverk: P.3001 som är ett manuellt mekaniskt urverk och har designats, utvecklats och produceras av Panerai själva. Urverket i sig är 6.3 tjockt och är 16 ½ lignes = 37,22117(om jag räknat rätt) mm i diameter.
Urverket har 21 juveler, består av 207 komponenter och slår med 21,600 BPH
Urverket i sig är likt det som återfinns in PAM00372 och PAM00423. I PAM00372 så heter urverket P.3000 så finns inte komplikationen med sekunder och power reserveindikatorn på baksidan. I PAM00423 så heter urverket P.3002 och där återfinns sekundvisaren samt att power reserveindikatorn är placerad på tavlan.

Komplikationer: Sekundvisar samt power reservindikator på baksidan

Gångreserv: 72H

Boett: AISI 316L (rostfritt stål)  316L har starkt motstånd mot exv. Korrosion och används ibland annat i implantat, marina applikationer, matprocessering etc....

Baksida: Glas

Ytfinish: Polerat

Glas: Safir, domed, 3mm

Tavla: Svart färg, "sandwich dial", med arabiska siffror och s.k dirty dial lysmassa = ser ut som patinerad beige/gul färg i vanligt dagsljus. I mörker så lyser det med grön nyans
Den kända sandwich-tavlan kom till efter ett ökat tryck för att tillgodose den italienska militärens dykare. Över åren jobbades det på en utveckling av själva tavla. Till en början graverades tavlan ur där siffrorna och indikatorerna satt och sedan fylldes de med lysmassa. Detta gjordes således med bara en skiva/tavla. Senare utvecklades detta vidare till den så kallade sandwich-tavlan. Till en början så var det tre skivor, en skiva med lysmassa en plexiglasskiva och själva tavlan som hade urborrade/sågade hål för siffror och indikatorer. Plexiglaskivan låg i mellan skivan som hade lysmassan och själva tavlan och användes som skydd för lysmassan. Det var så här namnet Luminor myntades från att tidigare bara hetat Radiomir.
Till en början så användes en radium-baserad(var namnet Radiomir kommer ifrån) lysmassa men ersattes av en massa baserad på tritium som är patenterad av Officine Panerai. Detta har gått under namnet Luminor. Detta var år 1949!
År 1950 så skedde slutfases av evolutionen från Radiomir till Luminor då 1950-boetten kom till.

Numera är det bara två skivor, därmed så används inte plexiglasskivan längre. Lysmassan som används idag är Super-LumiNova.

Visare: Guldvisare (solidguld?) med lysmassa (samma som tavlan)

Dykjup: 10bar, 100m

Så varför ville jag ha det här märket och den här modellen så gärna. Jag fastnade för Panerai någon gång när jag egentligen inte var så intresserad av klockor. Jag kommer ihåg att jag sommarjobbade på Santa Maria en sommar under studietiden(ganska så tidigt 2000-tal). En dag fick skjuts hem av en som bodde i området och han hade på sig något som så riktigt iögonfallande ut. Givetvis var detta en Panerai oklart dock vilken modell, jag hade ju ingen koll då.
År 2007 när studierna var klara och jag hade jobb så började intressera mig på ”allvar” (allt är väl relativt) av klockor. Det slutade med att jag köpte min första ”dyra” klocka (allt är relativt), vilket blev en Oris Titan Chronograph 44mm. I samma veva så fick jag upp ögonen för Panerai igen då en kollega(numera en vän till) på ett nytt jobb hade en sådan. Han hade minsann unnat sig själv med den då han tog studenten. Sedan dess så har jag haft tankarna och ögonen på en Panerai. Jag vet inte hur många gånger jag har surfat på bilder, forum etc.
För två år sedan så var vi på Rhodos och då gick vi förbi Herr Kounakis butik i Rhodos. I skyltfönstret så fanns en Panerai som inte bara fångade min syn utan också min bättre hälfts. Detta var givetvis en PAM00422. Jag har sedan dess velat ha en sådan men ekonomin har inte riktigt funnits där för motivera ett köp, tills nu …. (oklart om det är mer motiverat nu :D)
Jag köpte först dock en lätt, ytterst lätt begagnad PAM00359 med Officine Panerais P.9000 urverk som är automatisk mekaniskt urverk. Personligen så tycker jag den är riktigt vacker och ser fantastisk ut i verkligheten. Denna klocka köpte jag i Juni månad i år under semestern. Hur mycket jag än försökte rannsaka mig själv så kunde jag kunde jag inte får bort tankarna ifrån PAM00422. En kompis som också länge har varit intresserad av Panerai blev sugen på min PAM00359 då jag uttryckt mina tankar kring en PAM00422. Sagt och gjort så beställde jag en PAM00422 innan jag hade sålt av PAM00359, lite gambling men…. Nu är dock PAM00359:an såld till min kompis och jag har min PAM00422 :).

Den bärs mycket mer runt armen än på armen jämfört med PAM00359:an(PAM00312, 321 och 351 inräknat), det är nog enbart beroende av urverket som sitter i PAM00359 som påverkar boettens utformning. Jag upplever även att PAM00422 är lättare än PAM0059:an (PAM00312, 321 och 351 inräknat)

Nu tror jag ni vill se lite bilder.... (använder mig utav samma bilder som igår)



Så exalterad att jag inte ens använde min paketöppnarkniv :D




















Lite wristhots








 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Såja, nu saknar jag min rätt mycket. Ofantligt tilltalande. Den perfekta pannan. Om lysmasssn hade varit av en annan kulör :) Men den snyggaste pannan är det helt klart! Grattis!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Vilken kul historia, stort grattis! :)
För att citera Hassan; "Det är som min kompis Klas-Krister brukar säga, när man väntar på något gott, då är det bara härligt"
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Välskrivet och härlig historia!
Det perfekta valet av Panna för mig också, du har verkligen fångat den grymt bra på bilderna:)
Grattis
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Grattis! Ber till gud eller den som lyssnar att ge mig bredare underarmar så jag kan rocka en likadan när jag blir vuxen!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Stort grattis återigen! Så fet den är, önskar man kunde bära upp 47mm pannor!
Efterfrågar även jag bilder på baksidan :)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en superfin klocka!! Och föredömlig paketöppningstråd dessutom! Inte ens den mest nitiske kamrerssjäl bör kunna hitta något att anmärka på!! :):)
 
Topp