• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Nomos Ahoi Atlantik

watchxor

Omega
Kan till viss del vara böjd att hålla med, skillnaden är bara att jag själv som sagt inte har vågat gå utanför ramen ännu (Rolex, Omega, Breitling osv). Vill också vara tydlig med att jag inte ville klanka ner på ditt val av klocka eller dylikt, snarare tvärtom :)
Inga problem, jag är en vuxen man som klarar av att höra annorlunda åsikter, och annars hade man väl inte varit på ett forum heller :)
 
Senast ändrad:

watchxor

Omega
Snygg! Vad ligger deras modeller på i pris? Typ från - till.
Det går att beställa direkt från Nomos över nätet för 3060 € och priserna på chrono24 ligger cirka 15-20% under det. Franks Ur i Stockholm är enda svenska AD, men deras personal är inget jag rekommenderar att ha att göra med, iaf när det gäller Nomos. Det känns som de mycket hellre vill sälja dig en Breitling eller Tag Heuer.
 
Är 100% inhouse ett kvitto på ypperlighet och kvalitet? Tveksamt men visst; Frederique Constant? Omegas 8500-verk kan anses vara inhouse beroende på definition. Om det är det så får du exempelvis en Aqua Terra för samma peng.

Jag har både Nomos Orion och en Aqua Terra och kan konstatera att dom är inte långt ifrån varandra i kvalitet, fast AT kostar en del mer ca 50.000 Veil
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Riktigt snygg toksleeper, i synnerhet med det bandet.

Av någon anledning gillar jag dessutom kronskydden, tycker de sticker ut (i dubbel bemärkelse.. Höhö!) lite i den övrigt minimalistiska designen.

Edit:
Givetvis är det pga. att det ska vara en dykare. Såg den nog mer som strikt dressare, innan jag läste genom ordentligt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Den modell jag också fastnat för. Riktigt läcker med sin röda sekundvisare.
Talade med en oberoende urmakare för några dagar sedan och han konstaterade att Rolex är robusta. De håller hög kvalitet och är rejält byggda. Men är väldigt dyra. Istället ville han framhålla ett annat märke. Gissa vilket. Ett som finns i den lilla byn Glashütte i gamla Östtyskland, där det tillverkas (ej helt säker på antalet) tio olika klockmärken. Just det, det var Nomos som framhävdes. Som en referens kan jag nämna att vi i samma veva berörde Omegas 8500, men det var inte ett verk som fångade hans intresse alls i samma omfattning.
Med det sagt vill jag säga grattis, och vårda klockan ömt så du kan sälja den till mig sen i ett fantastiskt skick! :)
 

MånsT

Rolex
Jag har både Nomos Orion och en Aqua Terra och kan konstatera att dom är inte långt ifrån varandra i kvalitet, fast AT kostar en del mer ca 50.000 Veil
En begagnad AT i fint skick får du för under 30k, samma som Nomos Ahoi. Omegan har dessutom länk och är, som jag sa från början, en mer välkänd tillverkare som många väljer före framför de mindre mer okända.
 

Glusch

Cartier
Fasen jag har länge gått med tankarna på att införskaffa mig en Nomos, dock har jag alltid haft svårt att bestämma vilken modell jag vill ha. Diggar för tillfället nästan mest deras supersimplistiska Bauhaus-modeller (i.e. Orion Tangomat & Tangente) För tillfället faktiskt väldigt insnöad på deras Orion Rosé. Samtidigt känns de andra lite mer tidlösa i sin design. Rose-klockor är ju väldigt populärt just nu men frågan är hur länge till som de kommer vara det.

Hur som, grattis till en skiktsnygg klocka!
 
En begagnad AT i fint skick får du för under 30k, samma som Nomos Ahoi. Omegan har dessutom länk och är, som jag sa från början, en mer välkänd tillverkare som många väljer före framför de mindre mer okända.

Helg enig med dig där, men får du tag i den nya med master co-axial så gör du ett väldigt bra köp:)
 

Subby

Rolex
En begagnad AT i fint skick får du för under 30k, samma som Nomos Ahoi. Omegan har dessutom länk och är, som jag sa från början, en mer välkänd tillverkare som många väljer före framför de mindre mer okända.
Jag tycker att du ska sluta bry dig om vad andra väljer. Det är hans pengar och hans val av klocka.

OnT: Riktigt fin klocka, grattis!
 

Rey

Rolex
Grattis till en härlig klocka! :) väldigt snygg och kul med lite annorlunda klockor på forumet!
 

MånsT

Rolex
Jag tycker att du ska sluta bry dig om vad andra väljer. Det är hans pengar och hans val av klocka.

OnT: Riktigt fin klocka, grattis!
Jag bryr mig inte om vad andra väljer. Hade du läst mina andra inlägg i tråden hade du sett att jag för det första gratulerade honom och för det andra var tydlig med att jag inte på något sätt menade att klanka ner på valet, snarare tvärtom. Diskussionen utvecklades dock till varför Nomos inte är överrepresenterat och vad man kunde få för samma peng.
 

Subby

Rolex
Jag bryr mig inte om vad andra väljer. Hade du läst mina andra inlägg i tråden hade du sett att jag för det första gratulerade honom och för det andra var tydlig med att jag inte på något sätt menade att klanka ner på valet, snarare tvärtom. Diskussionen utvecklades dock till varför Nomos inte är överrepresenterat och vad man kunde få för samma peng.

Läs igenom dina första 3 inlägg i tråden...
 

MånsT

Rolex
Jag har inte skrivit att du hr varit otrevlig eller nedklankande, jag skrev bara att du behöver inte bry dig om andras val. Nu slutar vi kladda tråden tycker jag.
Men jag har ju inte brytt mig om vad han köpte. Hela biten om vad man hade kunnat få för samma peng kom från början av vad jag köpte istället när jag övervägde en Nomos. Tack för kaffet, trevlig dag.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Den är fin den där klockan. Lite stor kanske för min handled men jag får nog se till och prova en Nomos i verkligheten. Grattis.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nomos gör verkligt fina klockor med enkla, vackra in-house verk. Önskar möjligen att de hade haft lite dykarklockor i sortimentet, men sett till dressklockor med clean formgivning är de svårslagna.

Vänligen
Forumets undersköterska
+1 på denna. Ett dykarur i samma rena stil hade varit mumma.
Edit. Efter ha löst hela tråden så förstår jag nu att denna ska vara badbar, dock inte i stil med vad jag tycker är en dykare. Men fortfarande ett himla clean och snyggt ur.
 
Topp