• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Nomos Ahoi Atlantik

Supercool! Gillar att de lyckats få till 200m wr i ett såpass nätt (nåja) case! Med tanke på glasad baksida och e automatkaliber så får man nog vara lite imponerad på <11mm.
Coolt och underskattat märke. Skulle gärna ha en sådan här själv.
Kör gärna ett lumeskott när tillfälle ges! :)
 

watchxor

Omega
Bra där, men bi måste ju få ett lumeshot!? :)
Är hela klockan polerad?
Ja, hela klockan är polerad. Har inte bra kamera nog för att få till det i helmörker, men denna i dunkel belysning blev rätt bra.
image.jpeg
 
Det går att beställa direkt från Nomos över nätet för 3060 € och priserna på chrono24 ligger cirka 15-20% under det. Franks Ur i Stockholm är enda svenska AD, men deras personal är inget jag rekommenderar att ha att göra med, iaf när det gäller Nomos. Det känns som de mycket hellre vill sälja dig en Breitling eller Tag Heuer.
Snyggt med en Atlantik, passar din handled perfekt! Jag provade en i somras med avsikt att köpa, men upplevde den lite för stor (egentligen för lång mellan lug-to-lug) så slutade med en Orion 35 istället.

Delar också din uppfattning om FranksUr, nästan så man får be om ursäkt för att få prova Nomos-klockor och mitt under mitt besök blir jag lämnad av försäljaren när en annan kund kommer in och vill prova Breitlings, tydlig skillnad på kunder och kunder...

Avslutar med en bild på dubbelarm :D



asd
 

Bilagor

  • image1.jpg
    image1.jpg
    149.9 KB · Visningar: 15

Brodeur

Omega
Trevlig klocka, apropå märken Nomos är inte positionerad mot Omega, Rolex mm utan snarare mot Longines, Union Glashutte mm.

Tycker de lyckas med konststycket att ha en unik design, ser inte ut som andra klockor.
 

Mattias79

Cartier
Jäkligt snygg, och jag håller med, den röda sekundvisaren är pricken över i. Går det ens att köpa den med länk? Om det gör det så tror jag att du valde rätt i alla fall. Känns verkligen inte som att den skulle göra sig lika bra på stållänk. Kanske på läder dock. Skit samma - Grattis!
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Snyggt med en Atlantik, passar din handled perfekt! Jag provade en i somras med avsikt att köpa, men upplevde den lite för stor (egentligen för lång mellan lug-to-lug) så slutade med en Orion 35 istället.

Delar också din uppfattning om FranksUr, nästan så man får be om ursäkt för att få prova Nomos-klockor och mitt under mitt besök blir jag lämnad av försäljaren när en annan kund kommer in och vill prova Breitlings, tydlig skillnad på kunder och kunder...

Avslutar med en bild på dubbelarm :D



asd

Liten bild men av vad jag kan se tycker jag inte den ser för stor ut på din arm.
 

watchxor

Omega
Jäkligt snygg, och jag håller med, den röda sekundvisaren är pricken över i. Går det ens att köpa den med länk? Om det gör det så tror jag att du valde rätt i alla fall. Känns verkligen inte som att den skulle göra sig lika bra på stållänk. Kanske på läder dock. Skit samma - Grattis!
Nä, den säljs bara med deras egna perlonband. Köpte även deras läderband för mer sobra tillfällen.
 

bionicbeagle

Friends of KS
Delar också din uppfattning om FranksUr, nästan så man får be om ursäkt för att få prova Nomos-klockor och mitt under mitt besök blir jag lämnad av försäljaren när en annan kund kommer in och vill prova Breitlings, tydlig skillnad på kunder och kunder...

FWIW - jag har inte riktigt haft samma upplevelse - jag har fått väldigt bra kontakt med Roger (ägaren) iallafall. Dock så är dom andra säljarna kanske inte lika kunniga och tillmötesgående alla gånger tyvärr, men det har jag upplevt i alla butiker jag besökt i Stockholm.
 
Tänkte passa på att göra en egen tråd då jag köpt en klocka av märket Nomos, som inte verkar dyka upp så ofta hör på forumet. Även om det verkar finnas en del fantaster.

Denna klocka blev min ingång till mekaniska klockor när jag såg en bild på nätet och blev fascinerad av den minimalistiska, men ända lekfulla designen från Nomos. Som skilde sig ganska mycket från de mekaniska klockor jag var van att se, med mycket (i min mening) hektiska urtavlor med massa visare, olika typsnitt och i allmänhet väldigt mycket information inklämd på en liten yta.

Nomos är ett ganska nyetablerat märke, grundat 1990, i staden Glashütte där det långe funnits en tradition med klocktillverkning. De använde länge ETA urverk, fram tills 2005 då de lanserade det manuella urverket α (Alpha). Designen av deras klockmodeller präglas mycket av principerna från Deutscher Werkbund, vilket ger en känsla av minimalism och praktikalitet.

Modellen Ahoi lanserades 2013 med en ljus tavla och silverfärgade detaljer med och utan datumfönster. Vilket sedan följdes upp Atlantik-varianten med mörk tavla och guldfärgade detaljer 2014. Den använder Nomos egna automatiska urverk ε (Epsilon) för varianten utan datum och ζ (Zeta) för varianten med datumfönster.

Nomos Ahoi Atlantik levereras i en låda av mörkt trä, med samma minimalistiska design som klockan.
P1040104 resized.jpg

P1040119 resized.jpg

Tavlans färg är en mycket mörk blå, som närmast kan ses som grå i de flesta vinklar och ljus. Bandet till Ahoi är tillverkat av materialet perlon, vilket är tänkt att vara en rolig detalj som ska leda till sinnebilden bad och vatten, då det ofta användes som ett handtag till nycklar i tyska badhus under 80-talet. Jag gillar även den lilla färgklicken som den separata röda sekundvisaren ger, och som är ett typexempel på hur Nomos gärna lägger till moderna inslag i sin design.
IMG_0200.jpg


Både minut- och timvisare, samt prickarna vid fem-minutersintervallerna är belagda med Super-LumiNova, för att lysa i mörkret. Baksidan av klockan är även den täckt av safirglas för att visa upp det fina urverket.
IMG_0206 crop censor.jpg


Hoppas med det här inlägget att lite fler får upp ögonen för Nomos, som är ett av de få oberoende tillverkare av mekaniska klockor som fortfarande gör sina egna urverk, samt har en väldigt egen och modern designfilosofi.
IMG_0175.jpg

And the tråling has begun. Grattis till en fin klocka. Jag är dock sugen på en Club Dunkel.
 

LJS

Omega
And the tråling has begun. Grattis till en fin klocka. Jag är dock sugen på en Club Dunkel.
Håll utkik på watchrecon.com, där samlas alla annonser från stora forum till små. Club Dunkel finns bara med automatiskt urverk i 42 mm vilket är väldigt stort med bandhornen. Begagnade Dunkels i 36mm och 38.5 dyker upp då och då!
 
Håll utkik på watchrecon.com, där samlas alla annonser från stora forum till små. Club Dunkel finns bara med automatiskt urverk i 42 mm vilket är väldigt stort med bandhornen. Begagnade Dunkels i 36mm och 38.5 dyker upp då och då!

Tack för tipset. Jag tänkte faktsikt köpa en på vinst och förlust men det var bra att du nämnde storleken.
 

Phenixfox

Omega
Halkade in på Nomos idag när jag slösurfade lite klockforum. Jag håller med om det vackra i det minimalistiska och stilrena. Nomos hamnade på listan direkt. Efter vad ni skrev om Franks ur så blir det att beställa över nätet. Priserna är ju minst sagt överkomliga för klockor med inhouse verk, bara det sista förtjänar respekt :)
 

ybey

Omega
Många bashar Franks Ur och den bilden delar jag inte. Avstå för tusan inte ett besök efter vad någon skriver på ett forum, gå dit och kläm och bilda dig en egen uppfattning - Nomos gör sig tom bättre på armen än på bild och jag fick absolut ett gott bemötande.
 
Topp