• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Omega 45:th + Glashütte Original

Niklas

Rolex
2-Faktor
Det har varit en galen vecka där två hett efterlängtade modeller har dykt upp så jag tänkte köra på en dubbel öppning för min första trådstart.

Först lite bilder för att bygga upp spänningen :)
01 paket.JPG

01 paketb.JPG


Tada!
02.JPG


Först en Omega Speedmaster Apollo 11 45th Anniversary Limited Edition :)
03 omega.JPG


Sedan en Glashütte Original PanoMaticLunar
04 GO.JPG


Med ett litet fack i rese etuiet för manschett knapparna och en pinne för att byta dag på månfasen samt justera armbandet. Trevligt.
Men det tog ett bra tag innan jag hittade detta dolda utrymme..
05 GO.JPG



Omega Speedmaster Apollo 11 45th Anniversary

Jag tror inte jag behöver skriva någon uppsats om Omega Speedmaster Moonwatch, en klocka de flesta redan känner väl till.

Kort historia:
Den 20:e juli 1969 landande Apollo 11 på månen och ut klev Neil Armstrong och Buzz Aldrin och satte människans första fot på månen.
Buzz Aldrin hade då en Omega Speedmaster spänt runt sin vrist utanpå rymddräkten. (Neil Armstrong hade fått lämna sin Speedmaster i kapseln då det var något fel på tidtagningen).

Var 5:e år så kommer Omega ut med en limiterad modell för att fira detta historiska ögonblick.
I år, 45 år efter den första månlandningen, så släppte Omega en Speedmaster i titan, Sedna guld, keramisk bezel, laser graverad PVD urtavla och driven med ett cal. 1861.
Tillverkad i 1969 exemplar (så klart).
http://www.omegawatches.com/collection/speedmaster/moonwatch/presentation/speedmaster-apollo11

Jag måste erkänna att jag aldrig varit speciellt lockad av Omega men en dag i somras när jag gick genom PK huset i Stockholm och passerade Krons ur så såg jag något i ögonvrån i Omega's skyltfönster. Vad f-n vad detta?
Efter ytterligare 50 meter var jag tvungen att vända och gå in:
-Ni har en mörk Omega i skyltfönstret, vad i herrans namn är det för modell?
Fick till svar att det var den nya limiterade Speedmastern som firar 45 år av månlandningen.
Provade den och pratade lite med försäljaren innan jag gick vidare.
Väl hemma så kunde jag inte släppa tanken på den.
I mitt tycke så hade den allt jag ville ha av en klocka. Limiterad, nya material, spännande kontraster med lite guld och så djäkla snygg!

Efter några dagars funderande så gick jag tillbaka och givetvis var den redan såld.
De hade bara fått in en och skulle inte få in några mer.
Då började en flera månader lång jakt. Jag var runt till alla Omega återförsäljare jag hittade och frågade. De flesta hade inte gjort någon beställning på Basel mässan där den visades och bara de som gjort en beställning där skulle få någon tilldelning.
Någon AD skulle få in en men den hade de redan en handpenning på.
Jag letade dagligen på C24 efter någon ute i Europa utan resultat.

Så en dag så hittade jag en ny från Finland! Bingo!
Lyckan var fullständig :)

Jag kan stirra på den i timmar.
Urtavlan har fräst fram av en laser där överskottsmaterial har "mejslats" bort så index, loggan och kronograf tavlorna framträder. Sedan har den PVD behandlats för att få fram den matta färgen och skiftar mellan mörkbrunt och ljusbrunt.
Bezeln är gjord av Omegas "Sedna guld", så även visare och tim-markörer.
Tachymetern är keramisk och 42mm boetten är gjord av "grade 2" titan. Det innebär att titanium boetten kommer att mörkna ju mer den används. Det ser jag fram emot :)
De har parat ihop den med ett mörkbrunt NATO som passar klockan helt perfekt!
Tyvärr så passar NATO inte riktigt mig och min personliga smak.. Det blir lite för "bulkigt" och den bygger en del på höjden. Synd då den verkligen passar klockans utseende.
Har experimenterat lite med annat armband, se nedan.

Ok, nu har jag skrivit alldeles för mycket så nu tycker jag vi hoppar till lite bilder innan det är dags för ännu mer text om Glashütte ;)

06a.JPG

06b.JPG

06c.JPG

06d.JPG

06e.JPG

06f.JPG

06G.JPG


Provat med ett grått croc armband för att försöka matcha titan boetten.. Kanske flyger?
07 armb.JPG


Och så wristies :)
08a.JPG

08b.JPG



Nu vidare till nästa öppning :)


Glashutte Original PanoMaticLunar

Lite historia saxat från Wikipedia:
----
F.A. Lange grundade år 1845 Watch Factory A Lange & Cie i det lilla samhället Glashütte utanför Dresden.
Verksamheten utvecklades och orten Glashütte blev med tiden ett nav i en växande tysk urindustri.
En rad företag etablerades och varumärken introducerades: Union, Monopol, Columbus, Felsenburg, Strasser & Rohde, Alpina, med flera.
I samband med krigen kom motgångarna och industrin slogs bokstavligt talat i spillror.
Efter andra världskriget beslagtog Sovjetunionen dessutom återstoden i krigsskadestånd.
Ur resterna växte från 1951 företaget VEB Glashütter Uhrenbetriebe (GUB) som försåg Östeuropa med vardagsur.
Företaget expanderade och blev med tiden ganska framgångsrikt. År 1989 hade man 2000 anställda och tillverkade en miljon ur.
GUB ombildades 1990 efter den tyska återföreningen. Syftet var privatisera verksamheten.
Ett antal företag knoppades av, däribland Glashütter Uhrenbetrieb GmbH som grundades 1994 med 70 anställda.
Därmed skapades urmärket Glashütte Original (GO). Företaget förvärvades år 2000 av Swatch Group.
Andra urföretag som idag har sin tillverkning förlagd till orten Glashütte är Lange & Söhne, Nomos, Wempe och Union.
----

När man pratar om Glashütte Original (GO) så är det ofrånkomligt att de jämförs med A. Lange & Söhne .
De kommer båda från Glashütte, båda har samma kännetecken med off-centre urverk, big date, månfas osv.
Jag ska villigt erkänna att om jag hade obegränsat med resurser så hade jag nog valt en Lange 1 över en GO.
Men då A. Lange & Söhne endast tillverkas i ädelmetaller och deras priser börjar från ca 3x priset av en GO så var valet inte så svårt och absolut inget jag ångrar.

Det här är en klocka som jag hoppade upp och ner av glädje första gången jag såg den för något år sedan.
Jag blir lycklig varje gång jag tittar på den :)
Det är så mycket vackra detaljer i den utan att urtavlan blir rörig.
Elegans och fantastiskt hantverk är ord som dykt upp i mitt huvud så fort jag sett en bild på den.
Att den dessutom är ganska ovanlig (i min umgängeskrets i varje fall) är verkligen inte någon nackdel :)
Efter målmedvetet sparande och sökande så har den äntligen dykt upp och jag är så sjukt nöjd.

Denna Glashütte PanoMaricLunar är i 40mm men känns något större på armen.
Vit urtavla som skiftar i färg mellan silver, vit och krämfärgad i olika ljusförhållanden och har asymmetriska blåa visare.
Panorama date/Big date som i mitt tycke är så mycket elegantare än ett förstoringsglas över datumfönstret..
Månfasen är väldigt användbar när man ska.. om man.. hmmm.. Äh, låt mig säga så här: om man vore en varulv så hade denna komplikation stått högs upp på önskelistan annars är funktionen ganska värdelös för mig i varje fall.
Användbar eller inte, snyggt och skrytigt är det i varje fall ;)
In-house urverket är automatiskt, cal. 90-02, med off-centre 21 karat rotor och med 47 juveler och en fröjd att titta på.
Äh, nu har jag skrivit tillräckligt, vet att ni vill se bilder så här kommer de.
http://www.glashuette-original.com/collection/the-4-pillars/detail/panomaticlunar/

Fortsätter i nästa inlägg...
 

Bilagor

  • 11.JPG
    11.JPG
    92.8 KB · Visningar: 250
  • 12.JPG
    12.JPG
    89.4 KB · Visningar: 233
  • 13.JPG
    13.JPG
    84.8 KB · Visningar: 233
  • 14.JPG
    14.JPG
    86.6 KB · Visningar: 237

MaziK

Rolex
2-Faktor
Wow grattis till båda.

Men panomaticen alltså, fantastisk är vad den är :)

Baksidan är nästan finare än framsidan :D....
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Fantastisk Omega! Fick ett jättehabegär efter den.

Glashütten är givitvis grym den med men inte riktigt min tekopp.

Grattis som fan och ingen dålig första trådstart!
 
Hur mysigt som helst. Har gått runt GO:n som katten runt het gröt i år nu, kanske aldrig blir av men blev glad av att någon annan har mer stake i sig. Anser dock att den är svårfotad för den är ännu vackrare och otroligt välavvägd när man har den framför sig.

Tack för tråden.
 

V

Cartier
Vad ska man säga...dubbelknock. Stort grattis.

Dels var för sig är ju klockarna fantastiska men de kompletterar även varandra på ett utsökt sätt.
Angående det gråa croc-bandet säger jag nja :) Tror en varmare ton skulle göra sig bättre och att du kanske skulle prova att matcha med visarna istället för tavlan.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Satans snyggt, stort grattis till två grymma klockor. Helt utmärkta val, håller med om Omegans band att det blir för bulkigt och högt. Ett två-delat liknande nato skulle sitta snyggt på Speedyn. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vilken öppning! Tack!

Kvalitetspost och fantastiskt roliga klockor! Uppskattar att vissa vågar gå den otrampade stigen och köper ovanliga märken. Jag uppskattar också Glashütte och den där är förbaskat cool!

Dubbelgrattis!
 

JesperO

Rolex
Den där GOn är ju bara makalös... Topp tre klockor jag sett här om jag får välja...
Har spanat på den sedan de gick över till 40mm, den ref är så mycket bättre än den förra.
Stort stort grattis!!!
 

Bolio

Panerai
Magiskt x2. Omegan är otroligt fin men någon borde få foten där som var ansvarig för att sätta på det natot. Jag tycker ditt armband funkar kanoon.
GHO ja vad säger man? Hatten av och vågen, du har riktigt bra smak. Grattis till två riktiga fullträffar.
 
Topp