• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Omega Aqua Terra, with a twist!

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
När jag började på universitetet träffade jag en vän som verkligen öppnade ögonen för mig till klockvärlden i Sverige, inte bara var den aktiv utan också väldigt trevlig. Jag registrerade mig på KS den 21 oktober och har sedan dess läst mycket om alla möjliga klockor, urverk, visare, armband, material, etc., och gått från intresserad till en riktig nörd som knappt kan släppa blicken från en fin klocka ute på stan. Så kommer tiden när man ska skaffa sig sin första riktiga klocka. Då menar jag en klocka med riktigt fantastiskt urverk, från en tillverkare med historia och med en för mig tidlös design, denna klocka kommer jag ha livet ut, den kommer betyda mer för mig än det materiella värdet. När det kom till märket fanns det för mig ett antal val; Rolex, Omega, JLC, IWC och Tudor.

Mitt val föll på det märke som fick mig att bli klockintresserad. Mellanmjölksmärke enligt många, anklagade för att vattna ut varumärket med för många varianter av samma klocka. Men med deras historia, urverk och design var valet klart för mig; jag skulle ha en Omega. Sen kommer valet av modell, jag har velat av och an sedan i februari om vilken modell det skulle bli. Det har varit klassiska Speedmaster Professional, Speedmaster Mk2 efter Baselmässan, Speedy Z-33 en gång på fyllan, varenda variant av Aqua Terran tillgänglig samt en anselig mängd Planet Ocean variationer. Först vid inköp den 23 juli var valet klart när jag hade alternativen framför mig

IMG_2740.JPG


Paketöppning :) :

IMG_2747.JPG
IMG_2748.JPG
IMG_2749.JPG
IMG_2750.JPG


Nu kommer vi alltså till den mer tekniska delen av paketöppningen;
Tillverkare: Omega
Årsmodell: 2013
Namn: Aqua Terra 15'000 Gauss Ref: 231.10.42.21.01.002
Urverk: Co-Axial 8508
Water resistance: 15 bar
Diameter: 41.5mm
Urtavla: Svart med inspiration från teakgolv på yachter, inslag av gult
Armband: Omegas integrerade länkband med blankpolerad mittbit
Ytterligare funktioner: Urverket är uppbyggt från grunden för att tåla magnetisk strålning, denna modell tål upp till 15'000 gauss eller 1.5 Tesla. Behandlad med dubbelt anti reflektivt skydd på glaset för en så klar tavla som möjligt.
Inhandlad från: Rob Engström så klart!

IMG_2751.JPG

IMG_2753.JPG

Valet föll alltså på en AT 15k Gauss med gulsvart sekundvisare, den första av Omegas nya magnetstrålnings resistenta klockor. Nu kommer vi med lite bilder istället för text! Boetten och länken går i olika toner, bitvis matt och bitvis blankt vilket skapar ett fantastiskt ljusspel när solen dansar över den. Tavlorna på alla AT är magiska, i min mening de i särklass bästa i sin prisklass. Detaljen som sålde klockan för mig är sekundvisaren som hugger tag i blicken när man kollar det annars väldigt klassiskt utformade utseendet. Den gula färgen är inte diskret, men inte heller skrikig. Att det finns ytterligare gul text runt om tavlan (utanför timmarkeringarna) ger ett skönt helhetsintryck av gult, svart och silver. Tyvärr saknar klockan quick-set datum, annars finns det inget att vara missnöjd över.

Handledsskott:
IMG_2746.JPG


Och en mysig bild i gräset
IMG_2755.JPG


Tack för nu!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Grattis!
Använder man den regelbundet bör avsaknad av quick set inte vara ngt större problem. Annars blir det till att skaffa winder.
 
Tack för bra inlägg!

Kul version på AT du valt! Ingen som man ser varje dag, jag tycker den både känns casual och speciell på samma gång. Riktigt bra val. Grattis!
 
Topp