Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning: Omega AT 8500

Diskussion i 'Diskussion' startad av Undersköterskan, 12 maj 2016.

1. Undersköterskan
    Trådstartare

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Forumvänner ! :)

Idag landade ett paket hemma hos mig i Växjö. Vi tar väl en närmare titt på innehållet och lyfter av locket på ytterboxen...

Läckert ! :hungry: Den grekiska bokstaven för perfektion, watchmakings highest benchmark, ståtar på innerboxen, den numera förnämligt fina träboxen i klarlack som Omega började använda för snart två år sedan. Till höger den sedvanliga manualen och foldern för pictograms- och garantikort. Nu ska vi bara se vad som döljer sig i innerboxen...

Jo, en sprillans ny Aqua Terra 8500 med blå urtavla i fullsizeutförande om 41,5mm. Efterföljaren till Skyfall (som debuterade år 2012 och som då var först med både blå tavla och kaliber 8500B i AT-kollektionen). Vilken skönhet !

Refnr: 231.10.42.21.03.003
    Urtavla: blå teak-dial med visare och applicerade index i rhodiumpläterat, solitt 18k guld
    Boett och krona: stål, båda skruvade. 150m.
    Glas: safirglas (antireflexbehandlat) och glasbaksida
    Urverk: kaliber 8500G
    Listpris: 48,1k

När jag skaffade min första AT 8500 år 2011 (kollektionen introducerades år 2009) fanns endast grå och mörk tavla att välja mellan; nu har kollektionen breddats och det finns ett stort urval läckra kombinationer för de allra flesta smaker. Just denna, med blå urtavla, har alltid varit en favorit. Jag saknar datumfönstret som Skyfall ståtade med, men denna har i gengäld kaliber 8500G i sitt inre. Det är en sant himmelsk manufakturkaliber och höjden av ingenjörskonst, denna den senaste och mest fulländade versionen av det bästa urverket människan någonsin skådat.

Kaliber 8500 innehåller sammanlagt 202 komponenter varav några är tunnare än ett hårstrå och arbetar med toleranser som mäts i mikron. Dubbla, DLC-belagda fjäderhus levererar kraften till balansen som andas fritt och som arbetar i en takt av 25.200 halvsvängar per timme. Co-axial gång med gånghjul i tre nivåer, i G-versionen synnerligen spektakulär med sitt kaststjärneliknande utseende (som Omega först lanserade i kaliber 9300 år 2011). Balansen är tryggt förankrad i en överlöpande bro och kiselspiralen, som introducerades i kaliber 8500B, är en förutsättning för urverkets enastående antimagnetiska egenskaper.

Apropå de tre olika urverksversionerna; här finns samtliga tre varianter representerade...

Till vänster min AT 8500 tillverkad år 2011, med kaliber 8500A med Nivarox-Anachron spiral. I mitten min PO 8500 tillverkad år 2015, med kaliber 8500B som skiljer sig såtillvida att den har Omegas patenterade Si14-spiral i kisel. Till höger slutligen dagens nyförvärv, också tillverkad år 2015, med kaliber 8500G (G för Gauss, Omega hoppar alltså över C, D, E och F) som bygger vidare på föregångarna och gentemot dessa därtill har ett nytt gånghjul och nya antimagnetiska legeringar i bland annat balanshjul och tapparna till löpverkets kugghjul - modifieringarna löser helt och fullt ett problem som förföljt industrin i årtionden; det mekaniska urverkets känslighet för magnetism.

Vi förpassar länken till samlingen och kör med ett passande NATO istället...

Vilken underbart blå lyster ! Linjerna i urtavlan, Omegas teak-dial concept, ska anspela på fina träbåtars lackerade trädäck.

Wristshot dröjer lite. Jag råkade ut för en olycka när jag cyklandes blev påkörd av en bilist för en dryg vecka sedan så min sargade högra handled är gipsad en månad framåt. Nyförvärvet får bida sin tid med resten av samlingen i bankfacket en stund innan jag åter kan ta på och av klockor på egen hand igen - då är det verkligen dags för lite wristtime :)

Vänligen
    Forumets undersköterska

Kim, aspo, Paul60 och 139 andra gillar detta.
  2. Snellskan

Snellskan Torpare

Snyggt! Grattis!

3. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Du är verkligen en Omegakännare/älskare av rang! Roligt att du är så påläst och insatt! Gratulerar till en riktigt fin klocka!

4. ClassicGent

ClassicGent Torpare

Väldigt fin klocka! Tråkigt med armen
    Det måste svida lite att inte kunna pröva den på en gång eller fick jungfrun testas på vänster? :D

5. Xalle

Xalle Friends of KS

Impad som vanligt av dina kunskaper din Omega Ninja. Trist med armen men grattis med ny fin klocka!

6. dekadent

dekadent Bonde

Från:
    Stockholm
    Du är bäst på Omega på KS!

7. -RI-

-RI- Stadsbo

Gratulerar, mycket fin klocka.

8. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Tack för sedvanligt intressant fakta och stort grattis till en grym klocka! :)

9. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Grattis! Det är precis den modellen jag vill ha.

10. Lundgren

Lundgren Borgare

Du är väl ingen Omega fanboy??? Näää... ;) Grattis till en schysst klocka!

11. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Grattis!! Den tavlan är magisk!

12. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Stort grattis och vilken härlig trippel.

13. R0B

R0B Präst

Bra öppning! Stort grattis :)

14. Airman

Airman Präst

Stort grattis till en riktigt fin klocka. Dessutom alltid intressant att ta del av dina kunskaper. :happyhappy:

15. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Mycket mustig paketöppning @Undersköterskan ;), när det kommer till klockan så är den tavlan helt underbar och vila ögonen på, stort GRATTIS!

16. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Grymt! Grattis

17. Kettil

Kettil Biskop

Grattis Kalle! Skulle gärna se en trippel gruppbild på tavlorna . Krya på dig. :) / K

18. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Riktigt fin! Hög villhafaktor på den. Mycket pga dina tidigare beskrivningar av urverket. Beskrivningar att i det närmaste likna vid kärleksförklaringar. KS ska vara glada att ha dig och din entusiasm!

19. nissehult

nissehult Friends of KS

Grattis.

Och krya på dig med handleden. Det går att bära en klocka på vänstra armen... ;)

20. MJ24

MJ24 Friends of KS

Grattis!:)
    Mycket stilig, och en av de klockor Omega jag skulle kunna tänka mig äga!

21. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Grattis! Just den konfiguration på AT är superläcker:)

22. wayne

wayne Friends of KS

Snygg dennadär, GRATTIS!

23. JFolkeG

JFolkeG Bonde

Från:
    Stockholm
    tack för trevlig läsning. Lycka till med armen.

24. N.Bathes

N.Bathes Borgare

Ja där fick du med allt!!!
    Skön läsning & Underbart snygg klocka!!!
    Mvh Mr B

25. Sveparn

Sveparn Stadsbo

Grattis! Mycket fint! Men jag tycker som du att det är synd att de slopat datumfönstret, det gav en bättre symmetri. Önskar snabbt tillfrisknande!

26. Flinke

Flinke Bonde

Från:
    Solna
    Grattis!

Stort tack för recensionen - du kan verkligen dina Omega :) Extra roligt eftersom det är just den modellen jag själv suktar efter. Får man fråga varifrån du köpte den?

27. MaziK

MaziK Friends of KS

Den är riktigt fin

Stort grattis

28. mega

mega Borgare

AT:n är en så snygg allroundklocka. Jag gillar hur Omega lyckats göra tavlorna så lättlästa trots att index är gjorda i blank metall som jag mest tycker brukar blänka och göra det mer svåravläst. Grattis!

29. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Gratulerar riktigt fin pjäs!

30. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snyggt, stort grattis!

Mårtenssons ur Brookfield