• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Omega Seamaster AT quartz (BILDBOMB)

Håll koll på hur den jobbar och sedan kan du även pröva att vrida fram timvisaren själv och se när datumet slår över till nästa datum, pröva och sedan se hur klockan själv under en vecka.
Sedan kan du höra efter hos AD med vad du själv har upplevt under denna period.
Lycka till
 

McOak

Omega
Håll koll på hur den jobbar och sedan kan du även pröva att vrida fram timvisaren själv och se när datumet slår över till nästa datum, pröva och sedan se hur klockan själv under en vecka.
Sedan kan du höra efter hos AD med vad du själv har upplevt under denna period.
Lycka till
Hittade mycket bra information på Omegas egen hemsida och jag kan sova lugnt. Bifogar det precis som det står på hemsidan!

"Slow date-change on calibres 1128, 1150-1-2, 1164, 1270, 1379, 1400, 1424, 1426, 1429, 1430, 1432, 1438, 1441, 1449, 1479, 1530, 1532, 1538, 1675, 1866, 2520, 2600, 2628, 3603, 3606.

OMEGA uses the slow date-change system so that the date-change is clearly visible around midnight and that there is no confusion as to the moment of the date-change. The date of the ending day can be seen in full until 11.30 pm. At midnight, the date of the ending day is still entirely visible at the bottom of the date window, with the new date appearing at the top of the window. Then, the new date moves down through the window and the previous day’s date gradually disappears. This operation is completed between 1 and 3 am."
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Då är det i sin ordning alltså. Skönt. Misstänkte det men lite märkligt att de valt att konstruera det på det viset. Å andra sidan är du kanske då och då vaken till midnatt men förmodligen inte så ofta efter, så då blir det ju en ickefråga.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Håller helt med dig om att nya int där värd pengarna. Kul att du köpte från watchfinder och var nöjd. Jag har funderat på knata till deras butik och klämma lite ;)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Hittade mycket bra information på Omegas egen hemsida och jag kan sova lugnt. Bifogar det precis som det står på hemsidan!

"Slow date-change on calibres 1128, 1150-1-2, 1164, 1270, 1379, 1400, 1424, 1426, 1429, 1430, 1432, 1438, 1441, 1449, 1479, 1530, 1532, 1538, 1675, 1866, 2520, 2600, 2628, 3603, 3606.

OMEGA uses the slow date-change system so that the date-change is clearly visible around midnight and that there is no confusion as to the moment of the date-change. The date of the ending day can be seen in full until 11.30 pm. At midnight, the date of the ending day is still entirely visible at the bottom of the date window, with the new date appearing at the top of the window. Then, the new date moves down through the window and the previous day’s date gradually disappears. This operation is completed between 1 and 3 am."
Skönt! Bara njuta av klockan.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
God kväll kära KS:are!

Efter mycket om och men, föll valet till slut på en Omega Seamaster Aqua Terra Quartz ref. 231.10.39.61.02.001. Valet stod mellan den ny varianten, eller denna, som endast producerades fram till -13 (om jag inte minns helt fel). Den nya kändes helt enkelt inte värd pengarna jämfört med föregående modell, då både batteritid och övrig finish på klockan känns mer "riktig" på denna. Klockan är inhandlad hos WatchFinder UK. Mycket trevligt bemötande och trots kontakt endast via mail mycket måna om snabb och gedigen service. Fler frågor besvarar jag gärna via PM eller här i tråden! :)

Lite kort om klockan (saxat från internet):

BRAND: OMEGA
RANGE: AQUA TERRA 150M GENTS
MODEL: 231.10.39.61.02.001
GENDER: MENS
MOVEMENT: QUARTZ
CALIBRE: OMEGA 1538
CASE SIZE: 38.5 MM
CASE: MATERIAL STEEL
BRACELET: MATERIAL STEEL
DIAL: SILVER TECK-OPALINE
WATER RESISTANCE: 150 METRES

Värt att nämna är att dåliga bilder förekommer, hoppades på en dagsleverans (=bättre ljus) från DHL:s sida men det blev lite förseningar. Nog skrivet, dags för lite bilder!

Klockan kom ordentligt förpackad med garantikortet, en putsduk och ett slags dammskydd till ytterboxen.
1.jpeg


WatchFinders egna 12 månaders garantikort.
2.jpeg


Bra skyddade kanter.
3.jpeg


Ytterbox + innerbox.
4.jpeg


5.jpeg


Fullset.
6.jpeg


Detaljbilder.
7.jpeg
8.jpeg
9.jpeg
10.jpeg


Två (extremt dåliga) jämförelsebilder med 007an.
jämförelse skx.jpeg
jämförelse skx 2.jpg


Samt avslutningsvis säljarens egna bilder.
20160322_160311.jpg
20160322_160359.jpg
20160322_160345.jpg
20160322_160409.jpg



Sådärja! Kommer sitta perfekt på handleden i sommar (och alla andra dagar för den delen) ;)

/Viktor
Helfräsch! Grattis till den!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Stort Grattis, riktigt läcker den där Omegan, extra plus på tapet tavlan, har alltid varit svag för randiga tavlor :hungry:;):wideyed:!!!
 

McOak

Omega
Grattis till en jättefin klocka! Du gjorde helt rätt som letade reda på den förra modellen!
Tackar!
Vad gäller om man gjorde helt rätt eller inte speglar väl sig i priset, kändes sådär. Då tillgången på dessa klockor inte är särskilt hög får man väl se det som en helt okej deal ändå!
 
Undersköterskan är ju kung på de automatiska verken, men inte någon förespråkare för quartz-verk såvitt jag vet.
Utan att ha någon detaljkoll tycker jag det låter extremt segt att det ska ta 3-4 timmar för den att växla datum (om det var det du menade).
Och inte att förringa: grattis till en mycket fin klocka!

3-4 h stämmer nog, beskrivs som en feature av Omega har jag för mig, man kan då se vad som är korrekt datum genom att titta på klockan (man ser från till datum, har 00:00 passerats?). Att föredra på urverk som inte klarar av att byta datum prick 00:00.
 
Jättefin! Jag hade en mörk sån ett tag, skickade tillbaka till säljaren då han ljugit kring skicket, den var FUL-renoverad av okunnig urmakare, repig urtavla etc...

Synd, fin klocka! Har bara en nackdel, lite lurigt att hitta 19 mm armband i rätt längd färg och pris när man vill köra läder.
 

McOak

Omega
Jättefin! Jag hade en mörk sån ett tag, skickade tillbaka till säljaren då han ljugit kring skicket, den var FUL-renoverad av okunnig urmakare, repig urtavla etc...

Synd, fin klocka! Har bara en nackdel, lite lurigt att hitta 19 mm armband i rätt längd färg och pris när man vill köra läder.
Läder... vad är det för något? :p:stop:

Vad gäller första stycket.. tråkigt med klockan! Glad att det verkar ha löst sig i alla fall och du slapp undan en dålig affär :)
 
Topp