• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Oris Divers Sixty-Five (Basel 2015)

Molgan

Cartier
Asså gosse det glaset, sjukt vintage men duktigt dugligt, Oris har här en modell som ser ut att bli en stark utmanare till "Sommarbeater 2016" :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite det jag skrev i mitt inlägg ovan vad jag gillar men den. I helhet tycker jag de gjort en retromodell med lagom mycket retro stuk. De har inte dragit det för långt och gjort index mörkgrå osv. Omega satte ju exempelvis en kritvit sekundvisare på sin 300 modell mesans alla andra visare var "gula". Det är deras avvägning av modernisering och retro som som gör allting så perfekt.

Finishen är på topp, glasets välvning känns påkostat och ger tavlan extra djup och ljusskiftningar. Kronans storlek är kul och vågat. Endel har gett bezelen kritik, jag tycker den är helt okej. Inte subc klass men klart bra för prisklassen.
Bandet är det skönaste jag prövat, extremt mjukt. Lite långt för mig egentligen men det får jag leva med.
Hur menar du? Detta är ju en ren kopia om än uppblåst?
 

par

Patek
2-Faktor
Hur menar du? Detta är ju en ren kopia om än uppblåst?
Är inte det poängen med att göra en retro modell?
Det Oris gjort bättre tycker jag är att den är lite större men inte för stor vilket även gör att proportionerna på tavlan blir bättre än org enligt mig. De har flyttat datumet som sitter jäkligt snyggt och diskret, det faktiskt så att det sitter snyggare än på originalet. Borstat ovansidan av bandhornen, samtidigt som de behållt flera flera likheter som är snygga.

Sen är allt smaksak givetvis, jag vet att du tycker jag har fel;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är inte det poängen med att göra en retro modell?
Det Oris gjort bättre tycker jag är att den är lite större men inte för stor vilket även gör att proportionerna på tavlan blir bättre än org enligt mig. De har flyttat datumet som sitter jäkligt snyggt och diskret, det faktiskt så att det sitter snyggare än på originalet. Borstat ovansidan av bandhornen, samtidigt som de behållt flera flera likheter som är snygga.

Sen är allt smaksak givetvis, jag vet att du tycker jag har fel;)
Syftade mest på "lagom mycket retro" då jag inte tycker den kan bli mycket mer retro än vad den är. Att jag sedan inte förstår varför så många hyllar denna är en annan sak, då borde folk älska budgetdykarna från tiden det begav sig också kan jag tycka.
 

par

Patek
2-Faktor
Syftade mest på "lagom mycket retro" då jag inte tycker den kan bli mycket mer retro än vad den är. Att jag sedan inte förstår varför så många hyllar denna är en annan sak, då borde folk älska budgetdykarna från tiden det begav sig också kan jag tycka.
Det jag menar är att endel "övergör det" eller tar för lite där ex endel gjort retromodeller som är 44mm stora vilket känns märkligt
 
D

Deleted member 1154

Guest
Äger klassikern.... Har dock inte fått nån handledstid alls typ...



$_57.jpg
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Äntligen landade paketet, beställdes samma dag som Oris visade den på Basel (åtminstone när jag fick se den IRL), väntan har varit lååång.

Börjar med lite bilder så kör vi lite babbel i slutet.

IMG_0638.jpg

IMG_0639.jpg

IMG_0640.jpg

IMG_0642.jpg

IMG_0644.jpg

IMG_0643.jpg

IMG_0645.jpg

IMG_0648.jpg

Dome-safir.
IMG_0647.jpg

Här i jämförelse med ett NOS Tropic.
IMG_0646.jpg

IMG_0650.jpg

Glansig tavla!?
IMG_0649.jpg


När jag såg den första gången så var tanken "en sån måste jag ha" och efter att ha klämt på den på Basel kände jag ännu mer att jag ville ha den. Slog slag i saken och ringde en viss herre som jag trodde kunde lösa detta, vilket han kunde. Tror dock inte Oris väntade sig denna typen av tryck på en sån modell, riktigt kul hursomhelst. Har alltid gillat Oris men har svårt för att bära upp deras dykare (ganska tunna handleder) så denna tror jag blir perfekt.

Nu till lite fakta om modellen.

Den är ett arv från en modell från 60-talet, såg ut såhär:
Oris-Divers-Sixty-Five-6.jpg

Nya till vänster och the real deal till höger.

Case: 40mm rostfritt stål, med PVDad bezelring och insert i aluminium (tänk så snyggt det kommer att åldras :D )
Glas: Domat safirglas, AR på insidan
WR: 10Bar/100m
Band: Egenutvecklat tropic-liknande som enligt första intryck håller riktigt bra kvalitet.
Urverk: Oris 733 som är ett Selita-baserat verk (SW 200-1) med 38h kraftreserv.
Tavla: Svart högblank tavla med Superluminova på visare och index-markeringar.

Thats it, välkommen till Klocksnacks första Oris Divers SixtyFive?!

Denna kommer att hänga med på handleden under 2v tid nu, återkommer med tankar efter det.
Grattis kompis! Blir inte mindre sugen på att komma hem till min nu!
 

Ale

Cartier
Syftade mest på "lagom mycket retro" då jag inte tycker den kan bli mycket mer retro än vad den är. Att jag sedan inte förstår varför så många hyllar denna är en annan sak, då borde folk älska budgetdykarna från tiden det begav sig också kan jag tycka.
Tyvärr grabben, du har faktiskt fel. Den här är sjukt snygg. Det är den enkla förklaringen till varför den tokhyllas.
 
Topp