• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Pequignet Rue Royale 9010243F CN

Ronnie

Rolex
Huy Van Tran och Ludovic Perez är två urmakare som bl a har jobbat tillsammans på CompliTime, ett företag startat 2001 av Robert Greubel och Stephen Forsey.
CompliTime utvecklar komplexa urverk åt andra. Exempelvis har man producerat Richard Milles Planetarium och Harry Winstons Histoire De Tourbillon.
CompliTime växte och Huy Van Tran och Ludovic Perez längtade efter ett mer personligt projekt. De slog sig samman med Didier Leibendgut, tidigare marknadschef för Zenith. Han hade köpt det franska företaget Pequignet och ville nu ta fram ett helt eget urverk. Det skulle bli det första fransktillverkade sen LIPs på 70-talet.
En prototyp presenterades på Baselworld 2009.

IMG_1872.PNG


IMG_1873.PNG


IMG_1875.PNG



Det nya urverket döptes så småningom till Calibre Royal. Det är ett automatiskt 3Hz-verk med 72 timmars garanterad isokronism.

IMG_0384.JPG


Klockan jag har köpt valde jag främst för att jag tyckte om layouten på urtavlan. Jag var också ute efter en klocka med flera dagars kraftreserv och mätare på urtavlan för densamma. Jag har hållt utkik länge efter en bra deal på den utvalda modellen och för några veckor sen blev det dags att slå till.
Jag fick till slut lite mer än jag hade beställt... Ägaren till urmakeributiken i Paris fick för sig att överraska mig med att skicka en dyrbarare modell med fler komplikationer. Jag är förvånansvärt belåten med urtavlans utseende och får väl försöka lära mig att ställa datumet när det behövs. :happyhappy:

IMG_1876.PNG


IMG_0392.JPG


Teknisk info om min Pequignet Rue Royal ifrån Pequignets sajt:

MOVEMENT

Manufacture movement with automatic winding - Calibre Royal
21,600 vibrations/hour (3 Hz), dual direction automatic winding, initial force distribution by a central barrel axis
88-hour power reserve design, dial display with 72-hour guaranteed isochronism
Small seconds at 4 o’clock symmetrical to power reserve
Movement finish: bridges and main plate circular-grained and snailed, with Côtes de Genève
Oscillating weight with sunray finish and rhodium plating, gilt "Fleur de Lys" logo
Large balance with compensating screws in solid gold

CASE
Diameter : 42 mm
316L Stainless Steel
Polished steel finish
Case-back secured by 6 screws with polished heads
Sapphire crystal and case-back with anti-reflection
Crown embossed with Fleur de Lys logo
Water-resistant: 50 meters

DIAL
Black Opaline
Double window for the big date and day at 12 o'clock, with instantaneous jump
Fine snailed small seconds
Recessed Power Reserve
Rhodium-plated applique chapter ring and logo
Rhodium-plated applique dual window
Polished steel hands
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Riktigt läcker och udda märke, gillas skarpt :)
Edit: Vilken modell hade du beställt ? Lite underligt är det allt att få ngt annat än det man beställt... o_O
 
Senast ändrad:

Ronnie

Rolex
Riktigt läcker och udda märke, gillas skarpt :)
Edit: Vilken modell hade du beställt ? Lite underligt är det allt att få ngt annat än det man beställt... o_O

image-png.240935

Beställde denna. Det var något strul med den, och om jag förstod den franske ägarens engelska rätt så var planen att serva den på plats. Sen blev det av nån anledning som så att; "[...]I sent you a new one and more expensive
Check it's cadeau [en present] for you".
Udda men kul :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
image-png.240935

Beställde denna. Det var något strul med den, och om jag förstod den franske ägarens engelska rätt så var planen att serva den på plats. Sen blev det av nån anledning som så att; "[...]I sent you a new one and more expensive
Check it's cadeau [en present] for you".
Udda men kul :)
Ja så länge det är äkta vara så är det ju bara trevligt :)
Stort grattis förresten !
Alltid extra roligt med tillverkare som inte är mainstream...
 
Huy Van Tran och Ludovic Perez är två urmakare som bl a har jobbat tillsammans på CompliTime, ett företag startat 2001 av Robert Greubel och Stephen Forsey.
CompliTime utvecklar komplexa urverk åt andra. Exempelvis har man producerat Richard Milles Planetarium och Harry Winstons Histoire De Tourbillon.
CompliTime växte och Huy Van Tran och Ludovic Perez längtade efter ett mer personligt projekt. De slog sig samman med Didier Leibendgut, tidigare marknadschef för Zenith. Han hade köpt det franska företaget Pequignet och ville nu ta fram ett helt eget urverk. Det skulle bli det första fransktillverkade sen LIPs på 70-talet.
En prototyp presenterades på Baselworld 2009.

IMG_1872.PNG


IMG_1873.PNG


IMG_1875.PNG



Det nya urverket döptes så småningom till Calibre Royal. Det är ett automatiskt 3Hz-verk med 72 timmars garanterad isokronism.

IMG_0384.JPG


Klockan jag har köpt valde jag främst för att jag tyckte om layouten på urtavlan. Jag var också ute efter en klocka med flera dagars kraftreserv och mätare på urtavlan för densamma. Jag har hållt utkik länge efter en bra deal på den utvalda modellen och för några veckor sen blev det dags att slå till.
Jag fick till slut lite mer än jag hade beställt... Ägaren till urmakeributiken i Paris fick för sig att överraska mig med att skicka en dyrbarare modell med fler komplikationer. Jag är förvånansvärt belåten med urtavlans utseende och får väl försöka lära mig att ställa datumet när det behövs. :happyhappy:

IMG_1876.PNG


IMG_0392.JPG


Teknisk info om min Pequignet Rue Royal ifrån Pequignets sajt:

MOVEMENT

Manufacture movement with automatic winding - Calibre Royal
21,600 vibrations/hour (3 Hz), dual direction automatic winding, initial force distribution by a central barrel axis
88-hour power reserve design, dial display with 72-hour guaranteed isochronism
Small seconds at 4 o’clock symmetrical to power reserve
Movement finish: bridges and main plate circular-grained and snailed, with Côtes de Genève
Oscillating weight with sunray finish and rhodium plating, gilt "Fleur de Lys" logo
Large balance with compensating screws in solid gold

CASE
Diameter : 42 mm
316L Stainless Steel
Polished steel finish
Case-back secured by 6 screws with polished heads
Sapphire crystal and case-back with anti-reflection
Crown embossed with Fleur de Lys logo
Water-resistant: 50 meters

DIAL
Black Opaline
Double window for the big date and day at 12 o'clock, with instantaneous jump
Fine snailed small seconds
Recessed Power Reserve
Rhodium-plated applique chapter ring and logo
Rhodium-plated applique dual window
Polished steel hands


Jättefin. Stort grattis!

Får jag kladda i tråden med en teknisk fråga?
Vad betyder "central barrel axis".
Sitter drivningen från huvudfjädern centralt på fjäderhuset? Är det vanligtvis tvärt om?
 

Ronnie

Rolex
[...]Vad betyder "central barrel axis".
Sitter drivningen från huvudfjädern centralt på fjäderhuset? Är det vanligtvis tvärt om?

Jag hoppas någon kunnigare vet och kan förklara! Vanligtvis är alltså drivfjäderns inre ände fastlåst när klockan går och resten av urverket spjärnar emot kraften från fjädern, som förmedlas via kuggarna runt fjäderhuset.

I specen står här alltså "initial force distribution by a central barrel axis".
Central barrel axis blir förstås central (fjäder)husaxel, men det blir jag inte så mycket klokare av. På sajten masterhorologer.com står om samma urverk; "the initial force is distributed by a central barrel axis inserted between 2 jewels and not joined with the aforesaid barrel."
Mhm. Fortfarande ej klokare.

Det jag kan se på klockan är att fjäderhuset ser ut att vara lagrat med lagerjuveler istället för metall mot metall. Kolla in lagerhuset med dess tre skruvar på urverksfotot ovan!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mycket vacker klocka, stort grattis! Så mycket roligare än random annan tillverkare.
Tur att det är så mycket komplikationer då klockan är rätt stor. Nu ser det perfekt ut.
 

Rey

Rolex
Sjukt ball!! Grattis!! Påminner lite om GO Panoreserve som jag sneglat en del på! Gillar layouten på tavlan rejält!! :)
 

Ronnie

Rolex
Sjukt ball!! Grattis!! Påminner lite om GO Panoreserve som jag sneglat en del på! Gillar layouten på tavlan rejält!! :)

Tack!
Sant! Stordatum, gångreservsmätare, vit text här och där, undertavlor (kallar vi dem så?) på udda ställen, ev svart urtavla och inte minst visarnas utformning. Hade knappt tänkt på likheterna, mest p g a huvudtavlans udda placering på GOn kanske.

Andra klockrackare som jag har noterat viss likhet med är:
4507-JLC4.JPG


zeitwinkel_273-_blackfrontalcalf_leather_alligator_embossing_square.jpg
 
Topp