• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Rolex Datejust

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag var länge tveksam till Rolex. Inte för att man skulle göra dåliga klockor utan för att märket förknippas med status. Tänkte att Omega mer förknippas med att de är bra klockor och inte ett sätt att visa att man har pengar. Men ju mer jag läste och såg, desto mer tvekade jag. Och till slut, i somras blev det en GMT-Master ll, 116710LN, och jag var övertygad! Men, enligt min åsikt, är den inte perfekt till mer formell klädsel, alltså kostym. Visst, jag har haft den till kostym, men det har inte känts optimalt. Har några "dressur" med läderband men har insett att jag verkligen gillar länk. Och klockor som tål lite. Inte för att jag inte är rädd om klockorna, det är jag, men ändå. Och det är ju inte fel om det går att bada med dem. Så var hamnar man då? Om man tycker att en Day-Date kanske är lite väl dyr även om en i platina inte hade varit fel. Jo, just det, som ni sett i rubriken, det måste bli en Datejust. Prövade Datejust ll men tyckte inte att proportionerna stämde. Var helt klar över att jag skulle ha den mörkblå tavlan med stavindex och Jubileelänk var, för mig, givet, absolut snyggast på denna modell. Ringen då, där tvekade jag men mitt första intryck och som sedan kändes bäst, var att den släta är bäst. Plexiglas må vara charmigt men jag föredrar safir. Letade lite efter begagnade men med just dessa kriterier finns det inte särskilt många och det är en speciell känsla att hämta ut en helt ny och oanvänd klocka.
Lite historik. Datejust kom 1945. Det var då den första automatiska och vattentäta kronometern med datumfönster klockan tre. Förstoringsfönstret över datumet kom på Datejust 1955 men patenterades av Rolex 1953. Samtidigt som förstoringen ändrades datumändringen från att tidigare ha tagit några timmar till att bli momentan.
Lite fakta:
Ref 116200
Diameter (utan krona) 36 mm
Urverk Rolex inhouse kaliber 3135
Safirglas
Boett i stål
Jubileelänk
Stort tack till Bergströms ur i Göteborg för smidighet och, som alltid, bra service!
Och nu, äntligen, bilder!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Riktigt jäkla bra val! Var själv på Bergströms i torsdags och klämde på en 116234. Shit va grym den är, hidden clasp är riktigt mäktigt. Grattis till en snygg och klassisk dinka!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Grattis! :) mycket bra val.

Bergströms i gbg har verkligen ryckt upp sig några snäpp gällande bemötande och service den senaste tiden, riktigt trevligt! :)
 
Topp