• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning; Rolex Explorer II, 16570

wundlander

I know I look great in my Mustache
Som rubriken avslöjar så rör det sig om en Rolex Explorer II, 16570



Urverk: Rolex 3185
Storlek: 40mm
Luggar: 20mm
Komplikationer: Datum, GMT
Safirglas

För mig är det här inte en vanlig paketöppning eftersom det handlar inte handlar om klockan.
Den här klockan är en länk till min far som gick bort på tok för tidigt. Köpt med arvspengar och med en tydlig koppling till den person han var.
Trots att det är en klocka som jag köpt är begagnad så är den för mig en blank palett jag ska fylla med mina bruksspår och som är, blott en dag gammal i min ägo, fullproppad med affektionsvärde.

Jag bestämde mig för att köpa en klocka för en del av arvet för att ha något beständigt och inte bara plöja in allt i renoveringar och omkostnader. Jag bestämde mig för att köpa den klocka som jag hade velat köpa till honom om jag hade fått chansen.
Min pappa var en man som älskade att resa och har upplevt saker jag själv antagligen inte kommer att komma i närheten av. Jag ser honom som en äventyrare.
Han och jag reste till Nepal vid ett par tillfällen och pratade om att ta oss över till Lhasa, något som aldrig blev av dessvärre. Det krävs inte mycket för att komma fram till att klockan måste ha GMT-funktion. Det finns väl inget som signalerar resande så mycket. Äventyrare, Himalaya = Explorer.
Explorer II måste det bli.

Dessutom fyller klockan ett tomrum i samlingen. Jag har saknat en GMT. Nu har jag en riktig reseklocka som jag aldrig kommer att sälja och därmed fylla med repor, swirls och dings runt om i världen - som alla adderar till klockans värde för mig. Dessutom har jag min far med mig när jag reser. När jag reser till Tibet.

RHOF_2014_11066.jpg

RHOF_2014_11082.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Gjorde du rätt i. Hoppas den skänker mycket glädje och följer dig i livet som en extra påminnelse.
 

jabla

Sarlacc
Grattis! kul att du delar med dig av tankegången inför köpet, det här är ju en klockren keeper.
En allmän tanke när det gäller presentationer är att jag åtminstone är intresserad av tjockleken på klockan eftersom detta sällan framgår hos tillverkarna.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Grattis! kul att du delar med dig av tankegången inför köpet, det här är ju en klockren keeper.
En allmän tanke när det gäller presentationer är att jag åtminstone är intresserad av tjockleken på klockan eftersom detta sällan framgår hos tillverkarna.
Tack.
Saxade detta från en review på ett annat forum. Här nämns ett annat verk, så nu blir jag osäker.
Finns en del vettiga punkter att få med. WR glömde jag helt bort. :)

Case Size: Sports
Model: Explorer II
Reference: 16570
Movement: Rolex Caliber 3185
Date: Yes
Material: 903L grade Stainless Steel
Case (mm): 39.5
Thickness (mm): 12.2
Bezel (mm): 39
Crystal (mm): 30.5 Synthetic Sapphire
Bracelet Width (mm): 20
Clasp Width (mm): 16.5
Water Resistance: 330ft. / 100m.
 

jabla

Sarlacc
Tack.
Saxade detta från en review på ett annat forum. Här nämns ett annat verk, så nu blir jag osäker.
Finns en del vettiga punkter att få med. WR glömde jag helt bort. :)

Case Size: Sports
Model: Explorer II
Reference: 16570
Movement: Rolex Caliber 3185
Date: Yes
Material: 903L grade Stainless Steel
Case (mm): 39.5
Thickness (mm): 12.2
Bezel (mm): 39
Crystal (mm): 30.5 Synthetic Sapphire
Bracelet Width (mm): 20
Clasp Width (mm): 16.5
Water Resistance: 330ft. / 100m.

Här är det ju fel på stålsorten, 904L heter det. :)

Edit: 3185 är rätt.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Grattis! Som jag förstått så är detta en definitiv keeper, gravyr sitter därför fint! Kolla med vasaboden, vet att de graverar till kunder över hela Sverige.
 

V

Cartier
Beklagar bortgången av din far.
Fina ord och ett mycket bra sätt att berika en fantastisk klocka med en djupare mening.
Din far kommer ju alltid att vara med på dina framtida strapatser och förhoppningsvis ger klockan dig en konstant påminnelse att aldrig stagnera utan fortsätta söka äventyret.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Fint! Och på ett sätt skönt att kunna njuta av klockan till dess fullo. Utan flippartankar, överdrivet kritiskt tveksamhet, störande på små betydelselösa detaljer. Utan bara ha en klocka och dina minnen.
 

Skolläraren

Panerai
Beklagar din sorg. Det finns inget värre än att tappa en familjemedlem för tidigt.
Dessutom ett stort grattis till den snyggaste GMT-klockan! Den enda modellen som, just nu, hade kunnat få mig att acceptera en GMT-visare.
 

meo_swe

Audemars
Grattis! Intressant att höra tankarna om klockköpet, och jag tror inte du kunnat köpa en bättre klocka för att minnas din far.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag beklagar.
En ljuvlig och samtidigt sorglig presentation.
Men så genomtänkt och rätt val av klocka!

Tack för att du delar med dig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mycket fint skrivet och jag beklagar sorgen min vän! Och bättre förvaltade pengar än så går det knappast och hitta, och att gravera klockan tycker jag absolut du skall göra. Minnena efter din far och affektionsvärdet kommer förmodligen att öka på det sättet, och på så sätt kan det bli en klocka som kan följa med din familj i generationer. Jag gjorde samma sak efter min mors bortgång, men jag köpte mig en Submariner 16613 istället, jag kommer att gravera in bakboetten, bara jag kommer på nått fint och värdigt min mor.

Trevligt val av klocka i alla fall Wundlander, lovar att du inte kommer att bli allt för besviken!
 
Topp