• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Rolex GMT Master II 116710LN

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Mitt testande fortsätter... Ni som läst mina tidigare trådar vet att ett av mina mål för året är en Rolex Day-date men på väg dit är det några klockor jag vill testa och just nu är jag inne i en period där jag prövar nyare klockor. Den förra var en Explorer 2 16570 från år 2000 och nu har jag fått tag på ett ur av ännu senare årgång.

Jag har en förkärlek till Rolex GMT Master och i min låda finns två 80-talare: en 16750 pepsi med matt tavla och en 16753 Rootbeer. Har blivit mer och mer intresserad att testa en GMT av senare snitt och klockan jag nu packar upp är närmare bestämt en 6 siffrig referens, 116710LN från 2013.

Det är mycket som skiljer denna från de vintage modeller jag har: case, tavla (blå lume!), länk, urverk, bezel, ja egentligen allt. :)

Modellnamn: GMT Master II Ceramic
Tillverkare: Rolex
Referens: 116710 LN
Årsmodell: 2013
Urverk: Rolex 3186, med datum samt GMT-funktion
WR: 100 meter
Diameter: Ø 40 mm
Armband: Oyster, med polerade mittlänkar, Easylink
Urtavla: Svart
Glas: Safir
Bezel: Keramisk ("Cerachrom") med 24h skala, vridbar åt båda hål med 24 klick
Datumangivelse: Datum
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), triplock skruvkrona

Så vad är då första intrycket? Solid, blank och gedigen. Klockan andas verkligen kvalitet i minsta detalj. Så klart inte samma pirr som man får när man packar upp ett fint vintageur men det är ändå en häftig känsla. Man inser att det har hänt en hel del på utvecklingsfronten. Jämfört med 1675x är den större på alla ledder och tyngre. Den upplevs ändå förvånansvärt smidig. Jag har inte varit något fan av maxicaset när jag sett klockor på bild men när jag har den på armen upplevs den som mindre klossig än jag hade föreställt mig. Proportionerna är helt klart tilltalande. Har heller inte varit nått fan av PCL men det går bra ihop med den keramiska bezeln så jag ska absolut ge det en chans. För tidigt att säga så mycket mer nu efter bara några timmar på armen än att helhetsintrycket är gott!

Det slog mig direkt att denna måste vara grym i guld/stål eller helguld. Kanske det blir av nångång i framtiden att prova en sån.

Detta blir min semesterklocka nu tillsammans med Rootbeeren och jag säger som jag sa om Expy2, den stannar på obestämd tid tills jag bildat mig en bra uppfattning om detta är något för mig att bli gammal med eller inte.

Tack till Sjuhundra för en trevlig och smidig affär samt för bonusgrejerna som följde med i paketet, en riktig goodguy!

Avslutar med lite bilder. Kommer också att uppdatera denna tråd med mer bilder och intryck under de närmaste dagarna.
iKYh7Zd.jpg

W6IyxzY.jpg

Px9BfmM.jpg

T7APyJQ.jpg

TFtX8dH.jpg

wFaIFss.jpg


Tack för uppmärksamheten!
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Grattis till en modern klassiker. Har ägt en BLNR tidigare som imponerade stort, mycket fina klockor!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fina dom däringa! Hoppas ni kommer överens, du & ny-klockan.!

Gjorde precis en tråd där jag jämförde en likadan mot en 1675:a.
Vilket sammanträffande! ;)
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Stort grattis! Har själv haft både 116710ln och 116710blnr. Tycker att det är riktigt bra klockor som funkar till allt :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Grattis. Ser trevlig ut. En värdig "väntar på DD klovka". Finns med på min att prova att ha en längre tid.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fina dom däringa! Hoppas ni kommer överens, du & ny-klockan.!

Gjorde precis en tråd där jag jämförde en likadan mot en 1675:a.
Vilket sammanträffande! ;)
Jag såg din tråd precis innan jag postade, bra timing. :) Ni som vill läsa lite mer om jämförelse mellan gammal och ny GMT kan kolla tråden här: https://klocksnack.se/threads/2-generationer-gmt.26325/#post-550955

Förövrigt var du och din kompis bara minuter före mig att hugga den klockan! Skulle precis dra iväg ett PM och när jag uppdaterade sidan så var status ändrad till avslutad. :eek:;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grattis! Förvånande igen, men det oväntade är ju kul!

Väntar med spänning på jämförelse mot dom gamla. Går utvecklingen framåt eller var det bättre förr (liiiiite avis på de nya länkarna är jag allt)?
 

SJ Smythe

Cartier
Jag blir mer och mer sugen på en GMT Master :nailbiting:

Vet inte om jag är beredd att byta suben mot en GMT dock och jag har mycket svårt att övertyga mig själv om behovet av båda (just nu).
 
Topp