Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning - Seiko Bell-matic

Diskussion i 'Diskussion' startad av Matts, 21 april 2015.

1. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Eller historien om hur man slår tre flugor i en smäll. Träffade min gamla klocklangare för några veckor sedan, man kan nog påstå att det var han som sparkade igång klockintresset hos mig för tiotalet år sedan. Sedan dess har mitt intresse ökat och hans svalnat. Trots det är han alltid jävligt hemlighetsfull om vad han sitter på för grejer. Vi hamnade i en diskussion om mekaniska alarm och då sa han att han kanske hade några hemma. Efter några veckors försök att stråla samman så lyckades jag idag lägga händerna på denna, imo, skönhet.

image.jpg

Det är en Seiko Bell-Matic 4006-6040
    Med mekaniskt alarm och integrerad länk är den ju en riktigt cool klocka

Jag har försökt lista ut årtal men får lite motstridiga uppgifter, serienumret säger 1967 men tavlans numrering (4006-6061T)pekar mot 1977-78, vilket jag också tycker länken antyder.
    image.jpg
    Har ni några tankar om det så får ni gärna dela med er. Serienr börjar på 7825xx.

En lite lustig sak med denna modell som verkar lurat än och annan ägare ( bland annat den tidigare) är att den är helt automatisk och det man vrider upp med kronan är det mekaniska alarmet. Alarmknappen å andra sidan används som quickset/pump för datumet. Larmet ställs med ringen som är graderad baklänges och kan användas som "nedräknare"
    Ett wristshot

image.jpg

Dom tre flugorna då?
    Jo jag har ju, som alla andra, några saker på att vilja ha listan. En har varit mekaniskt alarm, en annan integrerad länk och den tredje en klocka med blå tavla. Inga stora saker men nu fick jag ihop det i en och samma klocka vilket jag är jävligt nöjd med. Vågar nog påstå att det här är en keeper. Vid kommande service så ska originalkrona och glas införskaffas men sen får den vara som den är.
    Mvh
    Matts

2. john b

john b Präst

Jävligt grym klocka!

Jag trodde att serienummer på seiko alltid visade årtalet, men att man fick gissa decenniet själv eller slå fast det via andra siffror.

Jag hade med gissat sent sjuttiotal baserat på design.

Matts, yonsson och eriksson850 gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ascool! Bra köp!

Matts gillar detta.
  4. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Serienumret säger 1967 men casebacknr+Nr på tavlan hittade jag i en tabell och då hamnade jag på 77-78. Ska jaga vidare och se om jag kan hitta rätt svar.

Skulle kanske lägga till att det är 17 juvelaren, det finns 27 juvelers också för den inhemska japanska marknaden men för att slippa strafftullar i USA ( land of the free my ass) så gjorde man en med bara 17 juveler.

Länken är märkt made in Hongkong och har en numrering 2031, kan det stämma och vara originalet tro?

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Matts gillar detta.
  6. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul med Bellmatic, har också en. Bellmatic introducerades 1966. Om din är från 1967 bör det stå Waterproof på baksidan. Står det Waterresistant är det 1977 som gäller. Runt 1970 försvann proof-beteckningen.

Maro gillar detta.
  7. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Water resistant!! Hittade dessutom lite på seikoforumet som också pekar på mitten/slutet av 70-talet. Tyvärr hittade jag några bilder på en Bell-Matic från 75 med andra visare. Nåja jag är ändå nöjd och får ta tag i det där med visare och krona lite längre fram. Tack för alla svar

Anders W gillar detta.
  8. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Grymt köp, har varit på en utdragen jakt på en också men kom av mig av någon anledning. Får nog ta tag i det igen, dom är ju verkligen coola

Matts gillar detta.
  9. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Grattis, Bell Matics är fantastiska.
    Jag har haft ett helt gäng!

Det finns också en 21-stenars version, här är ett ex jag ägde en gång i tiden

Matts gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis! Ser tuff ut, och kul med mycket i ett :) Den blå tavlan ser härlig ut, och hela designen hänger ihop på ett mycket trevligt sätt!

Matts gillar detta.
  11. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Härlig klocka, skönt när tre önskemål kan passas in i en klocka.

Matts gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield