• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Seiko military SNK807K2

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vissa klockor snöar man in på "for Life". Andra klockor kommer och går och lämnar nästan inget avtryck alls.
Förra sommaren var jag in till Svante på Klockmäster i Globen och tittade på en Seiko Sumo. Bredvid denna klocka lade han sin egen råslitna Marinemaster som jämförelse. Jag kunde inte riktigt se att prisskillnaden kunde vara så stor mellan dessa och hade inte heller råd att lägga ut ca 25k som han ville ha för den för den dyrare. Därför beställde jag några veckor senare en Seiko Sumo SBDC003 för under 4k. Jag trivdes väldigt bra med klockan och var väl inte sådär jättesugen på något annat. Jag förstod ju att Sumon var väldigt prisvärd och hade också läst Yonssons smått fantastiska recension av klockan.


Hade dock smygläst lite om Marinemaster SBDX001 här på Ks och på flera andra forum. När klockan dök upp på Watchhubs för under 14k och jag samtidigt fick loss lite pengar till både en New Yorkresa och till en dyrare klocka så var valet enkelt.
När jag fick hem klockan så var intrycket sådär... Visst den var ju snygg och så och med lite mer djup, men ändå... Nja... Jag gick till urmakaren och fick länken kortad iaf. När jag sätter på mig klockan var upplevelsen snudd på religiös! Vilken klocka!!
Jag vet att jag aldrig kommer att sälja den!


Jag sålde Sumon ganska snabbt och var(och är fortfarande) otroligt nöjd med Marinemastern.
Klockor kom och gick. Jag köpte Oris, Orient, Seiko, någon ryss, en blå Magrette och till och med en Casio att ha som komplement till Marinemastern. I somras köpte jag en Squale som jag inte alls gillade och som jag dessutom hade svårt att bli av med.

När jag slickat såren lite så hittade jag en jättefin Seiko Snzh55 till salu här på Ks.
Jag köpte den och blev imponerad över att den var så fantastiskt fin för de småpengar som jag gav för den.


Under hela den här klockbytartiden har jag såklart tittat på andra klockor(känns det igen?). Stowa har varit ett märke som jag fastnat för och som jag gillat mycket. Har dock varit tveksam till ett köp då det kanske kan bli lite klurigt att bli av med den om man vill.
Jag ville därför testa en billigare klocka i ungefär samma stil för att se om känslan fanns där. Jag är ju van med lite större klockor och en diameter under 40 mm är skrämmande litet, så även detta måste testas.


Var på väg att beställa en Stowa trots allt men väntade in löningen innan jag gjorde beställningen.
När jag en kväll sitter och slötittar på Tradera så hittar jag en superbillig Seiko som faktiskt påminner om en Stowan ovan!
Jag lägger ut hiskeliga 550:- inkl frakt och får hem klockan ganska snart.



Jag väljer den blå varianten som jag blev mest förtjust i.


Nu kanske vän av ordning säger att den inte är det mista lik Stowan ovan. Men nu kör vi igång själva paketöppningen så får vi se...

Vi kör lite fakta redan nu!
Name Seiko
Model Number SNK807

Dial window material type hardlex
Case material stainless-steel
Case diameter 37 millimeters
Case Thickness 11 millimeters
Band Material canvas
Band width 18 millimeters
Band Colour blue
Dial colour

Calendar day-and-date
Special features luminous, measures-seconds
Item weight 59 grams

Movement automatic-self-wind 7S26A 21 jewels
Water resistant depth 100 meter



Klockan är alltså en Seiko military SNK807K2 i den blå färgen.
Storleken är modesta 37 mm och var faktiskt en av de största anledningarna till att jag köpte klockan. Jag vill helt enkelt se om jag kan leva med storleken. I och med att bandbredden är 18 mm så funkar det bra och proportionerna lirar verkligen ihop med höjden på 11 mm.
Nylon/canvasbandet är riktigt skönt och man känner nästan inte att man har klockan på armen. Vikten är 59 gram och det gör ju sitt till för närvaron på armen eller bristen på densamma.



Urtavlan ser gråsvart ut men i vissa lägen så ser man tydligt att den också är blå.
Man ser också bilderna ovan och under att caset är mattborstat och ger det där militäriska utseendet ;-)
Eftersom det är en Seiko så har den också ett Hardlexglas. Jag kan inte riktigt bedöma kvaliteten på detta men visst fastnar fingeravtryck ganska lätt och det är ganska mycket speglingar som stör.
Visarna kunde vara mer strama för att ännu mer ge det militäriska utseendet och sekundvisaren med den röda tippen ser lite märklig ut.
Kronan ser lite billig ut men manövreras enkelt.
Tar man ut kronan ett hack och vrider åt vardera hållet så kan man ändra dag och datum. Datumet finns på tre olika språk: Engelska, tyska och spanska.
Tar man ut kronan ytterligare ett hack så kan man ändra tiden.
Urverket är Seikos automatiska 7sa26. Fantastiskt att man kan få ett sådant verk i en klocka för dessa pengar!
Urtavlan då?
Ja den är ju lite udda men inte helt olik Stowan ovan.
Varför ser den ut som den gör då?
Jag citerar @Ricardo Montalban från Stowatråden: Under mina undersökningar inför köp av Lacos Beobachtungsuhr (Type B, Leipzig) så läste jag någonstans att just den urtavlan var designad för navigatörer och bombfällare vars behov av att lätt kunna avläsa sekunder och minuter var större än att avläsa timme. Vilket verkar rimligt om man skall beräkna distanser och nedräkning för bomber mm.



Baksidan visar urverket och man kan ju verkligen undra varför de valt att ha detta på en militärklocka?? Töntigt tycker jag!


Om man nu ska jämföra en klocka för 500 kr med en klocka för 15000 kr så....


Slutsats:
Jag gillar klockan jättemycket och faktum är att jag gärna använder denna när jag är hemma i vardagen. På jobbet är det Marinemaster som gäller.
För dessa småpengar så får man ju faktiskt en klocka med automatiskt Seikoverk av bra kvalitet.
Jag ska nog köpa en svart och byta band till ett läder så att den ser lite mer Stowa-lik ut och så sparar jag samtidigt några tusen ;-)
Kanske kan man byta tavla till en utan dag och datum? Detta är inget jag klarar av att göra iofs...
Återigen: 550:- för en klocka av denna kvalitet är löjligt billigt!

För att återknyta till första meningen: Vissa klockor snöar man in på "for Life". Andra klockor kommer och går och lämnar nästan inget avtryck alls.
Denna klocka har faktiskt lämnat ett intryck på mig! Det är kanske inte "for Life" men ändå!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Gillar fan-bois. Är fantastiskt roligt att gräva i katalogen för sitt favoritmärke och sedan ploppar det upp något spännande. Tackar för den trevliga lässtunden.
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Bra öppning och tror säkert det är mycket pang för pengen men din MM är grym! Skulle vilja testa en själv!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Seiko Marinemaster ÄR en av de ballaste klockor som finns!
Stor, topptung och en alldeles skitfrän draåthelvete-klocka :)
Det kan liksom inte gå fel med denna på armen.
Man får ligga mer också ;)
 

Point Blank

Cartier
Visste inte att den fanns med blå urtavla. Bra paketöppning!
75jXDGF.jpg

Kamrat SNK809 säger hej.
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Paketöppning by the book! Och kul att läsa lite om klockor som annars lätta passerar under radarn. Tack! :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack!
Måste väl nästan vara den billigaste klockan det gjorts en paketöppning på? ;)

Ingen aning. Tycker inte att priset är den viktigaste faktorn vid paketöppningar, det är klockan som är intressant. Är dock rätt säker på att det är den första paketöppningen/genomgången av en Seiko military, vilket är positivt.

Hoppas oavsett att det sporrar och inspirerar till fler paketöppningar av klockor i alla prisklasser. :)
 
Topp