• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Seiko Sarb065

corbendallasx

Friends of KS
Klockan det handlar om är inte precis unik. Det verkar finnas några stycken på forumet. Dock tyckte jag det kunde vara kul med en paketöppningstråd som för en gångs skull inte innehåller en grön låda...
Eftersom lådan är fullständigt ointressant i det här fallet har jag inte gjort en regelrätt paketöppning utan går direkt på "ämnet".

Lite fakta
Under 2010 samarbetade Seiko med den prisvinnande bartendern Shinobu Ishigaki och resultatet blev tre klockor namngivna Cocktail Time. Det finns tre variationer, Sweet (SARB068), Dry (SARB066), Cool (SARB065). Var SARB067 tog vägen vet jag inte :) Modellen Sweet är en begränsad utgåva till 300 exemplar. De tre Cocktail Time är tydligen baserade på Shinobus cocktails.

Som bas för klockan har man tagit boetten från Seikos SARC-serie och sen satt i urverket 6r15, till skillnad från SARC'ens 6r20. SARC-modellerna ser ut att ha visare för dag, datum och kraftreserv, utöver dom tre standard visarna. Cocktail Time är en mer traditionell klocka med tre visare för tid och datumfönster vid klockan 15.
Cocktail Time är en JDM, alltså tillverkad för den japanska marknaden endast.

Jag har försökt få fram lite info om Shinobu Ishigaki men det visar sig inte vara så lätt. Söker du på namnet får du i stort sett bara fram klockan. Det är möjligt man måste söka på japanska för att få fram nåt om prisvinnaren. Jag lyckades dock få fram följande info från en sida som recenserade olika barer året 2010:

BAR ISHINOHANA
Shinobu Ishigaki runs the bar here—narrow and filled with mod furniture, it looks like a seventies Hollywood apartment. Ishigaki is known for his elaborate garnishes and offbeat but effective flavor combinations, such as passion-fruit vodka with espresso. In recent years he has been racking up prizes at international cocktail competitions and is the reigning star of the Nippon Bartenders Association (NBA). Daini Yaki Bldg., B1, 3-6-2 Shibuya, Shibuya-ku; 81-3/5485-8405

Hurvida han jobbar kvar där eller inte, det vågar jag inte svara på :)

Så här ser han ut i alla fall tillsammans med Cocktail Time Sweet:
Ishigaki Shinobu.gif


Själva klockan då
Uret som skall behandlas här är Cocktail Time "Cool", SARB065, vilket också verkar vara den populäraste av de tre. Kan ju ha att göra med att den är solklart snyggast av dem.

Tavlan är riktigt häftig och skimrar fint i olika ljus. Sunburst-mönstret ger tavlan ett rejält djup trots att den egentligen är nästan helt platt. Sättet att skapa den här effekten påminner tydligen om den venetianska "sgraffito"-tekniken.

PC221389.JPG

SARB065 är en av de första klockorna jag riktigt fastnade för tidigt i min återuppväckta klockkarriär, det var alltså tidigare i år då.
Har dock aldrig fått tummen ur att faktiskt köpa en även om det varit nära ett par gånger. Så när jag nu hittade en igen, så slog jag helt enkelt till och köpte klockan osedd. Lite äventyr får man ju ha.

Klockan är på 40mm vilket verkar ha blivit lite av en standard för moderna dressklockor. Den är bestyckad med en svart kalvskinnsrem med blå sömm. Den blåa sömmen är mörkblå och den syns mer på foto än i verkligheten, vilket nog är en fördel. Remmen har ett viklås i stål som är ganska praktiskt.

PC261448.JPG

Klockan har en glasbaksida där man kan se urverket. Urverket är ju inget underverk i dekoration men lite dekorerat är det.

PC221431.JPG

Här kan man se höjden på Hardlexglaset.

Omdöme
Den är fin :) Den får en del uppmärksamhet när man bär den, mer än vad Rolexen Explorer II får…
Jag gillar den och har använt den några gånger nu. Tycker den sitter bra på armen. Remmen kunde varit lite mindre styv och bångstyrig, men den ger sig nog med tiden.

Tavlan är riktigt fräck och det är ju den som gör hela klockan. Men även detaljer som den blåa sekundvisaren gör sitt till. Eller kronan med sitt S. Jag tycker även att timmarkeringarna är riktigt snygga och designen känns genomtänkt och smakfull. Inga långa onödiga textrader på tavlan.
Jag gillar också att tavlan får all fokus, där är inga siffror eller extravisare som tar uppmärksamhet.

Finns det några nackdelar med klockan då?
Smaksak klart men den kunde varit betydligt tunnare. Speciellt om man vill ha den som dressklocka hade den vunnit massor på att vara runt 10mm istället och kanske någon millimeter mindre i diameter. Då hade den blivit en riktig killer som man kunde tagit bra mycket mer betalt för.
Det är dock inget som är en "dealbreaker" för mig. Jag tycker den är bra som den är.

En del klagar på att verket är högljutt, jag vet inte om jag håller med. Den låter en del när man drar upp den men det är bara mysigt.
Viklåset är på fel håll, vilket verkar störa en del. Stör inte mig. Mer om det nedan.

Lite samlad fakta:
Storlek: 40mm diameter och 13.1 mm tjock
Urverk: 6r15 (23 juveler, 50 timmars kraftreserv och som tickar på i 21600vph)
Glas: Domed hardlex crystal
Vattenskyddad till 5 atm
Boetten är i rostfritt stål
Remmen i svart kalvskinn med en blå sömm, 20mm brett mellan luggarna

Kuriosa:
Jag läste nånstans att viklåset är på fel håll på klockan och anledningen till detta är för att när man är på cocktail party så ska folk bara se remmen, inte spännet. hurvida det är sant låter jag vara osagt, men viklåset är onekligen på fel håll.

Skulle man vilja byta ut läderremmen mot en länk så passar länken som är till SARB017 Alpinist. Resultatet finns att beskåda här:
https://www.facebook.com/SeiyaJapanCom/photos/pcb.775456022512892/775455462512948/?type=1&permPage=1

Är väl inte helt överens med resultatet. Jag har sett bilder på vad jag gissar är länkar till SARC-serien som ser betydligt trevligare ut, som tex den här (bilden är helt oblygt stulen från internetz):
Seikosarb065_medlänk.jpg


Det finns även dom som provat den med en brun rem och det funkar faktiskt över förväntan:
http://animus.posthaven.com/quick-look-seiko-cocktail-time-sarb065-with-bellini-brown-strap


Och så lite mer bilder (inte för dom är nån höjdare men nu har jag tagit mig tiden att ta dom så nu får ni stå ut med dom :) ):

PC261453.JPG


Det obligatoriska handledsskottet
PC221398.JPG


PC221401.JPG


Den som verkligen vill se hur snygg klockan kan bli på bild bör istället kolla in filmen från Watch-tanaka:
Tipset är dock att stänga av ljudet, för musiken är hiskelig...

Tack för mig
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Trevligt skrivet och vilken vacker klocka! Riktigt vacker! Väcker habegär.
En dum fråga; blir det knas om man skiftar plats på banden så att spännet hamnar åt andra hållet? Kanske inte stämmer med handleden då om spännet inte är av butterfly-typ?
 

corbendallasx

Friends of KS
Trevligt skrivet och vilken vacker klocka! Riktigt vacker! Väcker habegär.
En dum fråga; blir det knas om man skiftar plats på banden så att spännet hamnar åt andra hållet? Kanske inte stämmer med handleden då om spännet inte är av butterfly-typ?

Jag har inte provat själv, men vad jag läst så är det inga konstigheter att vända på bandet.
En nisse som gjorde det, ändrade tillbaks igen dock då han tyckte det var skönare på "originalhållet".
Det är mer än jag som gnäller på att bandet är aningen styvt. Men det ger sig nog vid användning. Hoppas jag :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Härligt, grattis ! Har funderat på en själv länge för att jag helt enkelt tycker den ser väldigt fin ut.

Var köper man en ifrån, direkt ifrån Japan?
 

Blackmore

Panerai
Tack för paketöppningen/recensionen och bilderna.

En SARB065 har funnits i mina tankar länge. I princip det enda som får mig att tveka är storleken.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Världsklass! Så har man en paketöppningstråd, mycket bra skrivet och presenterat! Även ett stort, stort GRATTIS till nyförvärvet, ser riktig trevlig ut trots att det inte var en Rolex.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för all info och grattis till klockan. SARB017-länken är förvånandsvärt skön, men den passar ju inte direkt till den här klockan om du frågar mig...
 
Topp