• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: skjutmått, böcker och en pepsi (Rolex 16710).

Zalath

Panerai
God kväll,

Jag hade lite ärenden att göra den här veckan. Skulle hämta ut några böcker som jag har väntat på, några som är lite knepiga att få tag på. När jag ändå var i centrum tänkte jag passa på att köpa ett skjutmått också. Praktiskt att kunna pula med bredd på band, bandhorn och grejer. Så det var inplanerat för dagen. Ja, och så hade jag ju spontanköpt en 16710 också. Hade varit sugen på en GMT rätt länge, och fick nu möjlighet att kapa ett fint set här på K&S.

Här har vi då skönheten, lite praktiskt utplacerad på en klockrulle.

IMG_20160129_160951.jpg


Böckerna skippar jag, men det var ju ett paket till:

IMG_20160129_160813.jpg


Välpackad grej!

IMG_20160129_161012.jpg

Något som skymtar där nere...
IMG_20160129_161253.jpg


IMG_20160129_161507.jpg


IMG_20160129_161630.jpg


Det här är alltså en Rolex GMT Master II 16710. Den är från -98. Den har därför Swiss-tavla och lugholes. Om den hade varit ett par år äldre, säg 2000, hade den haft Swiss-made-tavla och fått SEL.

GMT I-serien (den sista varianten med urverket 3175) är mest känd för sina pepsi-inserts. Allså de röda och blå vridningarna. Dock kommer det egentligen från ett samarbete med flygbolaget Pan-AM, men vi kan skippa det. GMT I kan visa två tidzoner genom att du vrider på vridningen så att den fjärde visaren, den röda slavvisaren, visar en annan tid.

GMT II (med det nyare urverket 3185) kan visa tre tidzoner, genom att du kan justera timvisaren separat. Dock offrades quickset på datumet för att möjliggöra detta. Den första GMT II, 16760, även känd som Sophia Loren eller Fat Lady, introducerade coke-vridningen. Dvs. den svarta och röda som ses ovan. Efterföljaren, 16710 kunde fås både som pepsi och coke. Något som inte GMT I kunde få.

Både GMT I och GMT II är 40 mm stora. Länkarna varierar lite mellan Oyster och Jubilee.

Här ses pepsi-insert och ett helsvart insert (vilket gör GMT lite liknande en Sub).
IMG_20160129_161626.jpg

Eftersom GMT I och GMT II finns i flera modeller och har producerats parallellt, samt att de även har ändrats inom olika modeller, är det bra att kolla upp modellhistorierna om en är intresserad av att köpa. Ett bra ställe att börja på är http://www.gmtmasterhistory.com/

Att byta insert är inte så svårt egentligen. Du tar en kniv och bryter bort vridringen, tar i rejält för att trycka ut inserterted ur ringen, sätter tillbaka ringen med lite kraft. Sist passar du in det nya insertet och trycker till. Kanske låter lite våldsamt, men kolla på en video eller en guide på något forum så ska ni se att det är ganska lätt. Till och med jag klarade ju av det på första försöket. Nästan.

Coke satt nämligen lite, lite snett. Om jag skulle fixa det kunde jag lika gärna testa pepsi när jag ändå höll på. Att få ur grejerna var inga problem. Tappade inte ens bort den lilla fjädern som sitter vid 12 på boetten. Det var nu problemen började. Tryckte tillbaka vridringen och det blev inte riktigt bra. Försökte några gånger på olika sätt och fick inte riktigt till det. Satte det provisoriskt och tänkte att jag får prata med ett proffs senare. Vridningen gled nämligen runt utan att klicka, och gick rätt trögt.

Efter lite te och godis bestämde jag mig för att försöka igen. Försökte analysera situationen och kom fram till att det nog var den där lilla fjädern som antingen blivit skadad eller kommit i kläm. Den hade alltså hamnat mellan ett mellanlägg och vridringen, så allt gick väldigt trögt. Lyckades få till det till det någorlunda i alla fall!

IMG_20160129_195230.jpg


Tack för titten. :happyhappy:

Ref. 16710
Production Period: 1989-2007
Model Name: Rolex GMT Master II
Caliber: 3185 (late models with 3186), 28800A/h, hacking, quickset (24-hour-hand)
Pressure proof to 100m/330ft
Bracelet: Oyster 78360 and 78790 (Oysterlock), Jubilé 62510
Glass: Sapphire crystal
Bezel: Anodized aluminum, 120 clicks
Indexes:
  • Tritium (until 1997): T<25 dial
  • Luminova (1998/99): Swiss dial
  • Superluminova (2000-2007): Swiss made dial

http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_ref_16710.html
 
Topp