• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - there will be many like it, but this one is mine.[VC]

Apansson

Torpare
Jaha, det är ju själva fan vad man ska bli såld på grejor. Det är även själva fan att man kommer framstå som fantasilös med denna tråd efter att @Palenkovich vände världen upp och ned med sin kioskvältare till paketöppningstråd. Denna tråd existerar pga den mannen, han var min dejt på Watchout och där fastnade vi, @Igge och @Compiss dreglandes i VC's monter. Fan, hon var en bra säljare den där urmakaren som stod där och visade.

Tanken var ju att jag skulle sälja min DD innan något annat fick trilla in, men efter lägenhetsköp och dylikt och stormen lagt sig så insåg jag att "fan, det går nog ihop det här ändå" - så ny klocka fick det bli trots att inget har lämnat. Vad som händer i framtiden på den fronten återstår att se. Lite mailande fram och tillbaka till staterna och vips så var klockan är exakt en vecka efter att första kontakten tagits. Smidigt smidigt.

Lite info då.
  • Referens: 49150/B01A-9097
  • Diameter (mm): 42.00
  • Tjocklek (mm): 12.45
  • Material: stål
  • Vattentäthet: 150m
  • Funktioner: Kronograf, Grand Date.
Urverket kan ni läsa massor om i @Palenkovich finfina tråd, men det snurrar alltså ett Cal. 1137 som är baserat på Frederic Piguets cal 1185. Det här vet ni ju redan. Ett enda litet minus med det kan jag tycka är att den inte har hackande funktion, dvs att sekundvisaren inte stannar när man ska ställa in tiden. En petitess, men förmodligen något som kommer finnas med när de vidareutvecklar och designar om denna modell med ett inhouse-verk som sannolikt presenteras på SIHH nästa år. Jag gillade dock designen för mycket på hur den ser ut nu för att våga chansa. Dessutom lär den bli skapligt mycket dyrare om vi känner klockbranschen rätt.

Personliga intryck då? Ja, vad ska man säga. Det är en helt sanslös finish på klockan. Nu har jag inte ägt någon AP eller Patek, men jag kan misstänka att en sådan som sitter perfekt justerat på armen känns ungefär såhär. Det finns ingenting att anmärka på. Trots att jag bara har 160mm runt handleden och en rätt kantig form på den så smiter länken åt tätt och fint utan att kännas som att den klämmer något på vägen. Butterflyclasp givetvis på en klocka av den här kalibern, vilket alltid är ett jätteplus i min bok.

Länken är helt mattborstad, förutom sidorna och insidan på länkbitarna där de går i varandra, vilket ger en härlig djupeffekt i länken och får den att komma till liv. Även oerhört trevligt med temat med malteserkorset som även känns igen här i länken. Ändlänkens skarpa vinkel är också väldigt uppskattad för oss med smala handleder, då det gör att boetten inte "sticker ut" utanför handleden trots sin 42mm stora storlek och relativt kantiga form.

Till själva klockan då. Boetten är som sagt ganska kantig och ger ett rätt futuristiskt intryck ovanifrån. Den runda urtavlan och de mjuka rundade boettsidorna som dessutom är polerade hjälper dock till att få klockan att inte kännas som ett nymodigt UFO på handleden. Tavlan med sin rent magiska guillouche-mönstring, grand date-komplikation samt härligt assymetriska subdials (som faktiskt har en annan finish än både urtavlan och sekundvisar-tavlan som har en tredje!) gör att det osar ren klass och fantastiskt hantverk om den här lilla prylen.
Kombinationen av allt detta ger oss en klocka som känns modern, fräsch och kul samtidigt som det klassiska urmakar-hantverket syns igenom det ordentligt. Det är världsklass, och ingen annan kan någonsin säga något annat om en klocka som den här, oavsett om man finner designen tilltalande eller inte. Vad gäller sekundvisaren på kronografen så nollställer den distinkt och spikrakt i mitten kl 12, det är inget snack om hundradels millimetrar åt fel håll här inte.

Det här är nog en klocka man kan vara nöjd med. Jag är (uppenbarligen) mer tilltalad av denna än vad jag är av AP's eller PP's motsvarande varianter. Problemet är att det kommer vara väldigt svårt att köpa en "billig" stålklocka nu när man förväntar sig denna nivå av finish på dem. Den som lever får se, men just nu är jag förbannat nöjd, och som sagt framförallt så sjukt fascinerad över hur bekvämt en 42mm-kronograf faktiskt sitter på handleden.
Känns ju dock livsfarligt att ge sig in såhär djupt i träsket, och då har man inte ens börjat med vintage-pjäser ännu. Nåväl, det är ju bra och stimulerande att ha en hobby, har jag hört!

Ett stort tack till @Palenkovich ska tilläggas - det blev en dyr dejt (fan, hur lyckas jag alltid med det?!), din hjälp och dina ljuva, lugnande ord har varit till stor hjälp i detta. Tur att du bestämde dig för en och fick mig över kanten också. En hyvens karl, den där mannen.

Jag gör som alltid och avslutar med några halvrisiga mobilbilder, även en bild på min nuvarande trio där ni kanske kan få en hyfsad uppfattning om storleken på uret. Omega PO 8500, 45mm - VC Overseas Chronograph 42mm - Rolex Day-Date 18038 36mm. Hoppas även att jag fått med på de två första bilderna hur tavlan upplevs som väldigt diskret svart i vissa ljus, samt att mönstret träder fram i vissa ljus och ger den en helt annan dimension.

Har ni fler frågor - tveka inte att fråga, antingen i tråden eller på PM, det väljer ni.
Trevlig afton, och tack för ett trevligt forum.

image2.JPG
image3.JPG
image4.JPG
image6.JPG
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Shit, får lov att tacka för de fina orden! Måste också tacka för en synnerligen trevlig tråd med ingående beskrivning av denna underbara klocka! Stort grattis igen!
PS. Vilken jäkla trio du sitter på nu!!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Underbar!
Mycket bra val, alltid kul att se lite ovanligare klockor paketöppnas. Och två stycken på kort tid.
Stort grattis så klart!
 

Bolio

Panerai
Som sagt kul med fler VC och fler blir det det kan jag lova. Stort stort GRATTIS apan till ett helt enkelt så jävla rätt val!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Skönt, behöver man bara stå ut med en av er på GTG i fortsättningen....muahahaha nä men grattis till en riktigt schysst klocka!
 

Snårtas

Rolex
Stort grattis! Den är ju otroligt fin, den var med länge på min OWG-shortlist. Kanske om jag blir TWG nån gång i framtiden
Ser fram emot att få klämma vid tillfälle!
 
Topp