• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Titus 18K Chronograph

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Då var det dags för paketöppning nummer två för i år. Denna platsar minst sagt på vintageforumet med sina ca 60 år på nacken om man ska tro försäljaren.

Har kikat lite på gulddressare under en tid nu. Huruvida denna klocka kan kallas dressare kan ju debatteras och med fördel i tråden. :)

Har ju redan en DD men på länk så fyller den inte detta segment riktigt. Budade på en galet fin gammal Seamaster på Klockvalitén i höstas men tyvärr vann jag den inte och spaningen fortsatte. För ett tag sedan dök så denna upp på Tradera. Har länge gillat dessa Chronogaphe Suisse kloner som jag tycker är prisvärda och eleganta och att just denna var märkt Titus gjorde den lite extra intressant. Som vissa här kanske känner till så äger jag en fin Titus Calypsomatic dykare som jag gillar skarpt.

Vad är det då jag lyckades buda hem efter en kortare strid i söndags? Detta är min beskrivning tolkat från säljarens uppgifter:

Tillverkare: Titus Genéve
Årsmodell: 40-50-tal
Urverk: Landeron cal.48 med 17 Jewels.
Boett: 18K guld (rosé?). 20mm mellan bandhornen
WR: nej
Diameter: Ø 37.6 mm utan krona
Armband: Hirsch brunt läder
Urtavla: Mattchampagne med upphöjda index i rosé. Försänkta subdials med concentrisk struktur. Visare i rosé
Glas: Plexi, domat
Komplikationer: Kronograf, Tachymeter

yWGEGuX.jpg

CcTBmBd.jpg


Klockan har enligt säljaren originaltavla vilket verkar troligt. Man kan se en del ålderspatina även om den är överrskande fin. Storleken är perfekt på min handled. Den är en sk. Oversizemodell vilket var stort på den tiden men normalt för en dressare idag.

78ymQUw.jpg


Klockan tickade igång fint när jag drog upp den. Härligt ljud som en gammal väckarklocka när man vrider om kronan. Testkörde kronografen lite och den funkar som den ska och nollställer perfekt. Klockan är nyservad och kom med dokumentation från en finsk urmakare. Om man kan språket så går det att utläsa att den har genomgått en översyn, är isärplockad och rengjord. Funktionerna testade och boetten lätt polerad. Den har också fått sig ett nytt läderband.

aHNGdpX.jpg


Jag trodde den var i gulguld tills jag fick hem den men den drar mot det röda hållet så jag tror det är roséguld. Har inget gulguld hemma så jag kan jämföra. Spontant mycket nöjd med min fångst. En fin gammal klocka med mycket själ och charm.

Bi0dnb2.jpg
bYv3Pdn.jpg

KvYIGSE.jpg
rzk3lM0.jpg


Tack för uppmärksamheten!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Grattis till den snyggingen! Har ju själv också en Chronograph Suisse klon i 18 k rose. Arten heter min, som är lite bucklig. Tunn boett på dom där.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Grattis till en trevlig klocka! Och som du säger, dessa är inte i guldguld utan i rosé. Är också inne på din linje, tror inte att detta är en helt original tavla, men jag hoppas jag har fel. Texten och loggan ser lite crispiga ut om du förstår mig rätt. Själva boettlocket har också den fått sig en gravering i efterhand. Hur som, en mycket trevlig klocka :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Grattis till en trevlig klocka! Och som du säger, dessa är inte i guldguld utan i rosé. Är också inne på din linje, tror inte att detta är en helt original tavla, men jag hoppas jag har fel. Texten och loggan ser lite crispiga ut om du förstår mig rätt. Själva boettlocket har också den fått sig en gravering i efterhand. Hur som, en mycket trevlig klocka :)

Hur vet du det?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis till en trevlig klocka! Och som du säger, dessa är inte i guldguld utan i rosé. Är också inne på din linje, tror inte att detta är en helt original tavla, men jag hoppas jag har fel. Texten och loggan ser lite crispiga ut om du förstår mig rätt. Själva boettlocket har också den fått sig en gravering i efterhand. Hur som, en mycket trevlig klocka :)
Tackar! Tavlan ser överraskande fräsh ut för att vara 60-70 år gammal. Om man kollar noga på bilderna så ser man att loggan och texten tappat lite färg samt att det finns en del nötning kl 12, runt 60 markeringen. Tavlan har även småskador lite här och där. Om den är renoverad så är det troligen tag sen.

Jag reagerade också på baklockets gravyr. Den verkar ganska tydlig och djup för att ha suttit där sen klockan var ny. Den kan ju fått ett nytt baklock nån gång i tiden. Dessa bucklas ju rätt lätt.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Gratulerar till en synnerligen vacker kronograf, det blir inte mycket stiligare än så när det kommer till dressiga kronografer!

Solvil et Titus måste tillhöra toppen av röriga varumärken med spretiga loggor och otaliga registreringar genom åren.

Logotypen på din klocka är inte proportionelig likt de jag sett och ser, samtidigt finns det många kända (ökända och erkända) varianter på logotypen så vi bör akta oss för att döma ut den som ommålad utan att lära oss något på kuppen.

Wikinfo om varumärket: http://en.wikipedia.org/wiki/Solvil_et_Titus

Exempel på varianter av logotypen:

4fd43fd5b8999_260372n.jpg

220px-Solvil&Titusadv.jpg

932_001.jpg


5498508596644_260372b.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gratulerar till en synnerligen vacker kronograf, det blir inte mycket stiligare än så när det kommer till dressiga kronografer!

Solvil et Titus måste tillhöra toppen av röriga varumärken med spretiga loggor och otaliga registreringar genom åren.

Logotypen på din klocka är inte proportionelig likt de jag sett och ser, samtidigt finns det många kända (ökända och erkända) varianter på logotypen så vi bör akta oss för att döma ut den som ommålad utan att lära oss något på kuppen.

Wikinfo om varumärket: http://en.wikipedia.org/wiki/Solvil_et_Titus

Exempel på varianter av logotypen:

4fd43fd5b8999_260372n.jpg

220px-Solvil&Titusadv.jpg

932_001.jpg


5498508596644_260372b.jpg
Tack för ett intressant inlägg! Vad tror du om gravyren på baklocket?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för ett intressant inlägg! Vad tror du om gravyren på baklocket?

Min känsla är att det är högst ovanligt med varumärkessignering av boettlocken på dressiga kronografer i guld från den perioden. Sen tycker jag den ser lite väl krispig ut för sin angivna ålder. Kan du poppa bort locket och titta efter märkning på insidan?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min känsla är att det är högst ovanligt med varumärkessignering av boettlocken på dressiga kronografer i guld från den perioden. Sen tycker jag den ser lite väl krispig ut för sin angivna ålder. Kan du poppa bort locket och titta efter märkning på insidan?
Ska se om jag tar mod till mig och försöker få bort locket ikväll.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ska se om jag tar mod till mig och försöker få bort locket ikväll.
Det ska finnas som en liten liten "flärp" på boettlocket så det är bara att lite försiktigt stoppa in en kniv eller liknande och plopp så kommer locket. Under locket sitter det säkert också ett dustcover :) du har gjort detta på 10sek så kör ;)
 
Topp