• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Tudor Submariner 76100 1983

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Denna klocka har funnits på min shortlist ett tag nu. Jag har aldrig prövat en Rolex Sub men tänkt tanken jättemånga gånger. Hör det inte till allmänbildningen för en klockentusiast? Av olika anledningar har det inte blivit av. Främst kanske för att jag tycker den är lite tråkig i sitt svartvita utförande. En Rödsub har jag inte vågat mig på eftersom de är dyra och jag inte tycker jag är tillräckligt kunnig för att hitta ett bra exemplar.

Så vad hittar man på då? Kikar på Tudor exempelvis. De har ju en del modeller som är lite intressanta. Mina krav var: datum (helst quick set), blå tavla, helst plexi. Snowflaken är ju läcker tyvärr är de rätt svåra att hitta numera och priset har dragit iväg rejält. Då dök denna lite speciella referens upp. Började lusläsa allt jag hittade om den på nätet och nedan följer en liten sammanfattning av referensen som jag främst tagit från tudorcollector.com

Tudor Submariner 76100 är en intressant referens. Den tillverkades inte under så lång tid och var en s.k. övergångsmodell. Modellen fanns enbart med datumkomplikation. Den verkar ha tillverkats samtidigt med och i övergång mellan 94110 och 79090. Visuellt var den identisk med 94110, matt tavla med triangelindex i tritium. Den stora skillnaden är timvisaren, 94110 har mercedesvisare medan 76100 har s.k. lollipopvisare. På många ex har lysmassan torkat och fallit ur och i dessa fall har timvisaren ofta ersatts med en mercedesvisare.

De tidigaste 76100 har 64xxxx serienummer vilket är några hundra nummer över den sista 94010. Det verkar vara lite oklart vilket som var det första produktionsåret för denna referens. På nätet har jag hittat -84 som det första produktionsåret men min har cert stämplat -83 samt 69xxxx serienr. Notera att detta var precis efter att Tudor börjat från noll med serienumren igen efter att ha nått 999999.

Lite fakta:
Modellnamn: Submariner
Tillverkare: Tudor
Referens: 76100
Årsmodell: 1983(?)
Urverk: Modifierat ETA 2824 (hacking)
WR: 200 meter
Diameter: Ø 40 mm
Armband: 9315 vikt oyster
Urtavla: Blå
Glas: Plexi
Bezel: vridning som roterar åt båda håll, blå insert
Datumangivelse: Datum

Detta ex är i nyservat och nypolerat skick med cert och box. Blå tavla med gulnade index i fint skick. Snyggt fadad blågrå insert. Rolexmärkt caseback och krona samt rolex/tudor vikt oysterlänk med tillhörande ändlänkar 9315/380. Boetten är polerad några gånger men så vitt jag kan se är det bra gjort. Enligt den finske säljaren har klockan haft endast en ägare före honom och certet är stämplat i Finland. Lite roligt eftersom det också är mitt hemland.

Ett fint exemplar helt enkelt! Bjuder på några bilder men tyvärr är det ont om dagsljus så jag kommer att komplettera med bättre bilder i tråden så småningom.

Tack för uppmärksamheten!

s4b4YSg.jpg

x2QSPTf.jpg

Zc1BlTI.jpg

WVkFJfa.jpg

NiNQRFe.jpg

iRc14Th.jpg

5zBHUFG.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Snygg, grattis! ref 94110 är dock en Snowflakereferens, så visuellt är det ganska stora skillnader ;) Du har nog bara blandat ihop siffrorna lite :)
 
Topp