• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning vintage Airman + fråga om länk

JiiWe

Cartier
Hej hej,

Fick hem den här skönheten idag:

1.jpg
20140319_142316.jpg


En vintage Airman med svart urtavla 36,5 mm i diameter! Är dock sugen att bära den på länk men är inte så kunnig på området och funderar om någon vänlig själ här på KS kan ge mig lite tips. Den är 20 mm mellan bandhornen och jag letar efter en passande länk till den. Var någonstans kan jag hitta bra såna? Är det big no no för såna här klockor med länk tycker ni?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej hej,

Fick hem den här skönheten idag:

1.jpg
20140319_142316.jpg


En vintage Airman med svart urtavla 36,5 mm i diameter! Är dock sugen att bära den på länk men är inte så kunnig på området och funderar om någon vänlig själ här på KS kan ge mig lite tips. Den är 20 mm mellan bandhornen och jag letar efter en passande länk till den. Var någonstans kan jag hitta bra såna? Är det big no no för såna här klockor med länk tycker ni?

Kul frågeställning! Jag hade börjat leta gamla länkar. Spontant säger jag Gay Freres banboo eller oyster men det kanske finns fler kul? Den typ av JB Champion-band som man ser på astronauterna skulle även det kunna vara kul. Leta på men håll dig till vintagestilen. Grattis till en mycket trevlig dinka!

Originallänken var ju rätt tuff den med...

$(KGrHqV,!p8FG5s9,8bSBRul0v,)zQ~~60_57.JPG
 

JiiWe

Cartier
Kul frågeställning! Jag hade börjat leta gamla länkar. Spontant säger jag Gay Freres banboo eller oyster men det kanske finns fler kul? Den typ av Spiedelband som man ser på astronauterna skulle även det kunna vara kul. Leta på men håll dig till vintagestilen. Grattis till en mycket trevlig dinka!


Tackar! Jag ska kolla upp de där. Letar efter en lite äldre länk precis som du skriver.
Grattis, så snygg! Jag tycker du ska ha denna på läder.
Jo, det är snyggt men har fastnat på att testa den på länk. Såg en bild på den större Airman Base 22 på länk och tycker det är grymt snyggt (nu är det en nyare klocka i o f s)

20131024_170755.jpg
 

meo_swe

Audemars
Kul frågeställning! Jag hade börjat leta gamla länkar. Spontant säger jag Gay Freres banboo eller oyster men det kanske finns fler kul? Den typ av JB Champion-band som man ser på astronauterna skulle även det kunna vara kul. Leta på men håll dig till vintagestilen. Grattis till en mycket trevlig dinka!

Originallänken var ju rätt tuff den med...

$(KGrHqV,!p8FG5s9,8bSBRul0v,)zQ~~60_57.JPG
Orginallänken var ju helt tokigt fulsnygg!
Och grattis jiiwe
 

JiiWe

Cartier
Kul frågeställning! Jag hade börjat leta gamla länkar. Spontant säger jag Gay Freres banboo eller oyster men det kanske finns fler kul? Den typ av JB Champion-band som man ser på astronauterna skulle även det kunna vara kul. Leta på men håll dig till vintagestilen. Grattis till en mycket trevlig dinka!
Vet du var man kan få tag på äldre länkar? Finns det nån bra webbshop här i Sverige eller får man rikta blicken utomlands?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet du var man kan få tag på äldre länkar? Finns det nån bra webbshop här i Sverige eller får man rikta blicken utomlands?
Känns som ebay och liknande är det bästa stället när det kommer till gamla länkar. Har hittat mina på tradera, men det har tagit ett tag.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Riktigt fin! Var det den på Bukten? Det gick ett par stycken nyss som jag var och nosade på. Jag anar en Airman-våg! 24-h tavla är riktigt fränt.
On T: jag tycker den är snygg på läder.
 

JiiWe

Cartier
Känns som ebay och liknande är det bästa stället när det kommer till gamla länkar. Har hittat mina på tradera, men det har tagit ett tag.
Ok, får hålla koll på Ebay de närmaste veckorna då

Riktigt fin! Var det den på Bukten? Det gick ett par stycken nyss som jag var och nosade på. Jag anar en Airman-våg! 24-h tavla är riktigt fränt.
On T: jag tycker den är snygg på läder.
Aa, därifrån kommer den! Klart det kommer en Airman-våg! 24-timmarsklocka is the shit :D
 

JiiWe

Cartier
Cool! Försök nu hitta originallänken så blir det bra så!

Nja, skulle nog säga att den är lite för fulsnygg för att jag ska kunna bära upp den bra... Blir nog en oysterlänk ändå när jag tänker efter.

Edit: Har skapat en köpesannons på "Köp och sälj" nu. Om någon här har en 20 mm bred länk som ni tror passar på klockan så hör av er till mig!
 

F-L-P

Panerai
Hej hej,

En vintage Airman med svart urtavla 36,5 mm i diameter! Är dock sugen att bära den på länk men är inte så kunnig på området och funderar om någon vänlig själ här på KS kan ge mig lite tips. Den är 20 mm mellan bandhornen och jag letar efter en passande länk till den. Var någonstans kan jag hitta bra såna? Är det big no no för såna här klockor med länk tycker ni?

Ett skönt shark mesh kanske kan vara något? Brukar se trevligt ut på flygare. .
 

plattfot

Rolex
Grattis!
Jag kör min Airman på läder just nu vilket jag tycker funkar.

Tänk på att bandhornen är relativt låga och en kraftigare länk kan ta över för mycket. Vad du än väljer för länk - se till att den är av det nättare slaget. Jag tror till exempel att en Oysterlänk av nyare (läs åttiotal eller senare) är för kraftig.
 

JiiWe

Cartier
Grattis!
Jag kör min Airman på läder just nu vilket jag tycker funkar.

Tänk på att bandhornen är relativt låga och en kraftigare länk kan ta över för mycket. Vad du än väljer för länk - se till att den är av det nättare slaget. Jag tror till exempel att en Oysterlänk av nyare (läs åttiotal eller senare) är för kraftig.
Du har helt rätt, en nättare länk måste det vara! Ska ner på stan och kolla om det finns någon sjyst hos urmakarna, annars får det bli internetköp.
 
Topp