• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning, vintage! *Bildtung*

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Grym paketöppning, grymma bilder och såklart riktigt grym klocka! Den var riktigt fet!
Behåll den nu ;)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Riktigt tung klocka! Vilket fint skick den verkar vara i. Det märks att du fotat en del, bilderna är exemplariska.
Fast det har vi ju börjat vänja oss vid ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
En 911 som jag har brukar landa runt 20 tuss plusminus ett par tusen. 910 tror jag ligger något norr om detta. En guld-910, pantsätt huset och/eller sälj en njure. Det cirkulerade en på Chrono24, den låg på kvartsmiljonen.
@FC St. Pauli , de startar idag på cirka 25 och uppåt för dessa 910or.. Vissa super mintare med box och cert ändå upp mot 40k. Men kring 25-30k så får du ett helt ok exemplar :)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
@FC St. Pauli , de startar idag på cirka 25 och uppåt för dessa 910or.. Vissa super mintare med box och cert ändå upp mot 40k. Men kring 25-30k så får du ett helt ok exemplar :)
Såg nu att även 911orna ligger norr om 20k i princip helt utan undantag. Det är rätt stort påslag jämfört med för bara ett år sedan då du kunde få hyggliga ex för 15-17k. Kan vara köpläge nu, priserna på den här typen av vintage har en tendens att bara gå i en riktning, upp, om än från en i det specifika fallet måttlig nivå.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Såg nu att även 911orna ligger norr om 20k i princip helt utan undantag. Det är rätt stort påslag jämfört med för bara ett år sedan då du kunde få hyggliga ex för 15-17k. Kan vara köpläge nu, priserna på den här typen av vintage har en tendens att bara gå i en riktning, upp, om än från en i det specifika fallet måttlig nivå.
Det kommer att springa iväg många tusentals kronor. Mycket har dock att göra med kronan som tappat 30% på dollarn så bara där har du en skön prisökning. Börjar kronan att stärkas så kommer prisnivåerna att gå tillbaka något. Men, alla udda pjäser kommer att dra iväg även i fortsättningen så det är väl egentligen bara att sitta och ruva på dessa klunsar.
 

fc2

Rolex
Får f ö gratulera till 1159-armbandet (gissar att du även har 155 end-länkar?). Lite rolig detalj iom att alla efter 1969 fick 1162.
 

fc2

Rolex
Personligen har jag lite svårt för att slipa boetter då mycket material försvinner om man gör det några ggr. Dessutom kommer boetter av flightmaster-typ alltid att åka på kängor. Men de gör ett bra jobb det måste man ge de.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Får f ö gratulera till 1159-armbandet (gissar att du även har 155 end-länkar?). Lite rolig detalj iom att alla efter 1969 fick 1162.
Du har ögonen med dig :) 155 länkar stämmer det också.

Personligen har jag lite svårt för att slipa boetter då mycket material försvinner om man gör det några ggr. Dessutom kommer boetter av flightmaster-typ alltid att åka på kängor. Men de gör ett bra jobb det måste man ge de.
Jag håller med dig, jag har ju tyvärr inte varit med och bestämt särskilt mycket då jag köpte den i detta skick, nog hade jag föredragit en opolerad men bytet som uppstod var en no-brainer ;)
 

fc2

Rolex
Du har ögonen med dig :) 155 länkar stämmer det också.


Jag håller med dig, jag har ju tyvärr inte varit med och bestämt särskilt mycket då jag köpte den i detta skick, nog hade jag föredragit en opolerad men bytet som uppstod var en no-brainer ;)

Då är du givetvis ursäktad. Har en Memomatic som blivit Bienned (köptes i det skicket) och trots att de boetterna (ej flightmaster-boetten) är mindre än en flightmaster's så har den redan spår av användning men det känns ok iom att grejerna är till för att användas.
 

fc2

Rolex
För alla nyfikna så kan jag meddela att 1159 är riktigt bekvämt och tillverkades enbart 1969 till flightmaster (22mm, 1159/155) och Speedmaster Mk II (20mm, 1159/154). Därefter kom 1162 som senare användes även till tex Speedmaster Mk III.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
För alla nyfikna så kan jag meddela att 1159 är riktigt bekvämt och tillverkades enbart 1969 till flightmaster (22mm, 1159/155) och Speedmaster Mk II (20mm, 1159/154). Därefter kom 1162 som senare användes även till tex Speedmaster Mk III.
Det stör mig dock något att länk och klocka skiljer sig i finish.. dock, är det glädjande att länken är i sin fulla längd och passar armar upp till 21-22cm :)
 

fc2

Rolex
Jag vet inte riktigt hur dessa boetter såg ut när de var nya men jag har sett exemplar som ser ut att ha använts väldigt lite och som inte har så skarpa sunburst-linjer. När Omega får in dessa idag däremot så körs samtliga med skarp sunburst. Detta gäller även andra modeller såsom Mk III och Memomatic 166.071. Vissa verkar dessutom lämnat fabriken med circular men där är jag mer osäker även om vissa 145.026 ser ut att ha gjort så. Någon som kan bringa klarhet i vad som gäller?
 

Daytona96

Rolex
Riktigt fet!!!!!:woot:
image.jpg

En kvarts mille, snacka om saftigt!
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Det kommer att springa iväg många tusentals kronor. Mycket har dock att göra med kronan som tappat 30% på dollarn så bara där har du en skön prisökning. Börjar kronan att stärkas så kommer prisnivåerna att gå tillbaka något. Men, alla udda pjäser kommer att dra iväg även i fortsättningen så det är väl egentligen bara att sitta och ruva på dessa klunsar.
Det vore ju trevligt att någon gång hoppa på i rätt ände av priståget.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Hatten av till en übercool Omega duo! Dock skulle jag sätta tillbaka orginalvisarna bums och tänk inte tanken på att byta ut visarna på Ploppen!;)
 
Topp