• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning...

Sond

Patek
Efter en kort men extremt intensiv jakt hittade jag den. Det krävdes mycket diskuterande och förhandlande med med säljaren innan avtryckaren kramades.

Men idag anlände ett paket:
b2ea5c29-1595-497f-bec3-eac896880c28.jpg


En liten box:
null_zpsc73b4280.jpg


Men titta där, vad kan det vara..?
null_zps07fac9f8.jpg


En Datejust från början av 60-talet med de runda dauphinevisarna:
null_zps8d54b0f1.jpg


Handledsskott:
null_zps49467f40.jpg


Den har en spricka i glaset kl 6 så jag måste ta och fixa det. Skulle ni våga använda den innan dess? Och visst ska det vara bubbla eller fanns inte det på 60-talet?

I övrigt tycker jag det är ett fint exemplar. Inte "mint" på något sätt, men i gott bruksskick. Oljad och rengjord enligt säljaren, det får vi se vad det betyder. Funderar på att serva den när glaset fixas. Länken är lite väl rasslig men charmig.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kul! Du hittade en ganska snabbt, tycker jag! Grattis!

Ska vara förstoringsbubbla. Var en option på de allra första DJ-modellerna på femtiotalet, men inte senare (vad jag vet). Personligen skulle jag byta glaset och packningarna allra minst (inklusive självklar trycktest). Ska väl räcka med en tusenlapp att få det gjort. Be urmakaren kolla gången, inklusive amplitud, så får du en indikation på hur väl servicen är utförd.

Nu har du väl ett skönt vintage-team att växla med efter humör med din 1016 också.

mvh A
 

Sond

Patek
Tack! När denna sommar inleddes hade jag ingen Rolex. Jag hade vissa funderingar men inget riktigt säker i siktet. Det lutade åt en 1016 och så blev det också. Men i bakhuvudet fans en tanke på en DJ. Inget dytiligt och inget bestämt. Men så fick jag syn på Faltens DJ med dauphnevisare och då var det klart. En sådan skulle jag bara ha!

Jakten har tagit mig igenom ca 15000 annonser, även om många bara har scrollats förbi i jakten på en ljus tavla med dessa visare. Jag tittade på dyra och på billiga. Valde till slut en väl använd som känns enkel att använda.

Nu ska glaset fixas och service eller packningsbyte göras. Törs jag använda den med en spricka i glaset eller är det dumt? Dessutom ska jag faktiskt byta till slät glasring, tror jag. Även om jag inte är helt säker på det.

(hur gör man för att tagga en person? jag ser ibland i poster att namnet är taggar. Inte med user före och efter utan bara namnet är en tagg/länk)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! När denna sommar inleddes hade jag ingen Rolex. Jag hade vissa funderingar men inget riktigt säker i siktet. Det lutade åt en 1016 och så blev det också. Men i bakhuvudet fans en tanke på en DJ. Inget dytiligt och inget bestämt. Men så fick jag syn på Faltens DJ med dauphnevisare och då var det klart. En sådan skulle jag bara ha!

Jakten har tagit mig igenom ca 15000 annonser, även om många bara har scrollats förbi i jakten på en ljus tavla med dessa visare. Jag tittade på dyra och på billiga. Valde till slut en väl använd som känns enkel att använda.

Nu ska glaset fixas och service eller packningsbyte göras. Törs jag använda den med en spricka i glaset eller är det dumt? Dessutom ska jag faktiskt byta till slät glasring, tror jag. Även om jag inte är helt säker på det.

(hur gör man för att tagga en person? jag ser ibland i poster att namnet är taggar. Inte med user före och efter utan bara namnet är en tagg/länk)

Grattis till dinkan! Du kan lungt använda uret även om det är en spricka i glaset dock skall du undvika djupdyken.

Tagga gör du med ett @ före nicket.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Grattis! Kul att du fick dina visare och ljus tavla. Silvertavlan växer. Fin i solen också. Kallas den där tavlan med fet 6a och 9a något speciellt? Typ Sigma?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! Snyggt med dauphine men personligen saknar jag bubblan, ett plexibyte kommer att bli ett lyft. Angående Criss Cross fråga ovan så tror jag att tavlorna med feta 6 och 9 index är vitguldsindex och dessa är märkta med sigmatecken i nedre kanten. Så är det på min blåa.
 

Sond

Patek
Grattis! Kul att du fick dina visare och ljus tavla. Silvertavlan växer. Fin i solen också. Kallas den där tavlan med fet 6a och 9a något speciellt? Typ Sigma?
Grattis! Snyggt med dauphine men personligen saknar jag bubblan, ett plexibyte kommer att bli ett lyft. Angående Criss Cross fråga ovan så tror jag att tavlorna med feta 6 och 9 index är vitguldsindex och dessa är märkta med sigmatecken i nedre kanten. Så är det på min blåa.
Jag vet faktiskt inte om tavlan kallas något särskilt. Sigma är det inte då den inte har de två Sigmatecknen nedtill. Kanske någon annan kan hjälpa till?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte om tavlan kallas något särskilt. Sigma är det inte då den inte har de två Sigmatecknen nedtill. Kanske någon annan kan hjälpa till?
Nu när jag kollar igen så är 6 och 9 indexen inte exakt lika som på min sigmatavla. Dina är plattare och något bredare. Har nog inte sett en sån här tavla tidigare.
 
Topp