• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning

Skari

Breitling
Tänkte presentera mig i ny på forumet tråden, men tror vi kör det så här i stället.

Har inte ägnat klockor så överdrivet mycket intresse tidigare, visst har mekaniken alltid lockat men har inte riktigt fått tummen ur.
Åkte på en rejäl febersmäll i slutet av oktober och var totalt utslagen i ett par dar. Vet inte om det var feberyrseln eller någon klarsynt aha-upplevelse, men när jag vaknade till sans insåg jag att jag tydligen behövde en ny klocka.
Nåja, efter en hel del läsande och sökande föll till slut valet på en...




:cry: Klockan saknas!
Kan väl inte påstå att jag blev jättenöjd.
Jaja, säljaren kontaktad, DHL vidtalade. De håller på med sin utredning, får se hur struligt det här kommer att bli.
I nuläget kan jag säga att de extra länkbitarna förmodligen kostar som saffran ungefär :lol:

Näe, får hoppas detta löser sig så att man får söka vidare. För tillfället har musten gått ur något.

Var för övrigt den här som skulle avtäckas:


/Skari
 

Bilagor

  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    34 KB · Visningar: 1,296
  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,295
  • Bild 006.jpg
    Bild 006.jpg
    38.3 KB · Visningar: 1,292
  • image (4).jpeg
    image (4).jpeg
    60 KB · Visningar: 1,290

Rber

Audemars
2-Faktor
Fy fan vad tråkigt. Såg den omtejpad ut? Och kartongen verkar vara lite slarvigt nedslängd lådan?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Shit vad surt! Var det en privat säljare? Cool klocka dock som borde varit med i paketet. :twisted:

Och välkommen hit! :mrgreen:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen och kul det där med feberyran, men fy vad snopet med dinkan! Hoppas det löser sig snabbt och smidigt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta är faktiskt första gången någonsin jag har hört talas om att detta har hänt. Att italienska postmän plockat åt sig saker har jag hört talas om, men detta var verkligen en chock. Hoppas det löser sig!
 

Skari

Breitling
Ja, det kan misstänkas att paketet gått upp under transporten.

Får väl passa på och tacka för alla välkomnanden i alla fall. :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Paketöppning

Ooh så segt!! Sorry!! Men välkommen in i värmen, här finns medlidande i överflöd... :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tråkigt att höra... oacceptalet minst sagt. Hoppas det löser sig. Välkommen hit! och förövrigt är SPB001JI min första automatiska klocka som jag köpte. Kanonklocka!

Min säger hej

871239d1352448815-wruw-november-9-2012-imageuploadedbytapatalk1352448814.577756.jpg
 

calzone

Vacheron
Nefyfan vad tråkigt :( Hoppas det löser sig mycket konstigt dock måste jag säga...Hoppas du får ersättning av DHL iaf det är ju deras ansvar under transporten.
 
Hoppas verkligen det löser sig, det är en toppenklocka du har på ingång. Har haft en själv, även om det är några år sedan nu.

Vänligen
Forumets undersköterska

SeikoParker.jpg
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Paketöppning

Det var tråkigt! Förhoppningsvis, kan de se om det är säljaren eller DHL som snuvat dig. Det lär väl ha vägt paketet när det skickades?
 

Skari

Breitling
Tack för alla glada tillrop.
Än så länge tycker jag i alla fall att de sköter det snyggt och uppdaterar mig om läget dagligen. Återstår att se om jag känner mig lika imponerad av dem när denna historia når sin upplösning :?:
Ser ju helst att klockan hittas. Var ju den jag var ute efter.

Ojdå, bäst att ge sig ut och skotta se jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har precis läst en 7 sidor lång tråd på TZUK där två personer käbblar om vem som blåst vem under postgången.
Jag har aldrig öppnat ett paket inför butikspersonalen när jag fått ett, men det kanske är dags att börja. :|
 

Rber

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
Har precis läst en 7 sidor lång tråd på TZUK där två personer käbblar om vem som blåst vem under postgången.
Jag har aldrig öppnat ett paket inför butikspersonalen när jag fått ett, men det kanske är dags att börja. :|
ABM-villkoren som finns kräver väl i princip att man öppnar kartongen/emballerar av pallen för att kontrollera godset innan man skriver på? Dessa avtal tillämpas dock endast av specifika branscher och transportören blir tredje part.

Har tyvärr dålig koll på hur Postens och de andra stora fraktbolagens villkor egentligen ser ut när något sånt här händer?

Ett rekommenderat brev behöver ju exv. inte ens skickas med krav på signatur, då spelar det ju ingen roll om man öppnar i affären med personalen som vittne eller om man hör det ihop med grannen..
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Dock krävs signatur på avin och legitimering för att mottagarens personnummer ska sparas i Pablo när det gäller rek. Du kanske tänker på mottagninsbevis?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Yes mottagningsbevis heter tjänsten som kostar några kr extra. Utan den så räcker legitimering och inget krav på signatur.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rber skrev:
Yes mottagningsbevis heter tjänsten som kostar några kr extra. Utan den så räcker legitimering och inget krav på signatur.

Men nu snackar inte du om rekommenderade paket, för vid de krävs både signatur och legitimation.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
Rber skrev:
Yes mottagningsbevis heter tjänsten som kostar några kr extra. Utan den så räcker legitimering och inget krav på signatur.

Men nu snackar inte du om rekommenderade paket, för vid de krävs både signatur och legitimation.
Nej det är det som är det värsta att det inte gör det enligt mina erfarenheter. Senaste två gångerna som jag har plockat ut Rek så har jag ifrågasatt att de inte har begärt signatur.
- "Det räcker med ditt ID och avsändaren har inte begärt mottagningsbevis".
Om det är rätt eller fel vågar jag dock inte svara på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men att man reggar legget är ju ett bevis för mottagande. De ska ju kolla att personen som visar upp lägget är samma person som finns på legget. :|

Har man någon annans leg med sig, så ska även det egna legget visas upp.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Rber skrev:
yonsson skrev:
Rber skrev:
Yes mottagningsbevis heter tjänsten som kostar några kr extra. Utan den så räcker legitimering och inget krav på signatur.

Men nu snackar inte du om rekommenderade paket, för vid de krävs både signatur och legitimation.
Nej det är det som är det värsta att det inte gör det enligt mina erfarenheter. Senaste två gångerna som jag har plockat ut Rek så har jag ifrågasatt att de inte har begärt signatur.
- "Det räcker med ditt ID och avsändaren har inte begärt mottagningsbevis".
Om det är rätt eller fel vågar jag dock inte svara på.

Så här är det:

- Vanligt paket kommer; då måste man ALLTID ha id i någon form. Detta registreras i Pablo, Postens administrativa system. Paket lämnas ut.

- Anhörig hämtar ut paketet; båda personernas id ska scannas i Pablo.

- Rek. ALLTID leg och signatur. Avin går tillbaka till postcenter och arkiveras i 18 månader.

Mottagingsbevis är en helt anna sak.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Rossi skrev:
Rber skrev:
Nej det är det som är det värsta att det inte gör det enligt mina erfarenheter. Senaste två gångerna som jag har plockat ut Rek så har jag ifrågasatt att de inte har begärt signatur.
- "Det räcker med ditt ID och avsändaren har inte begärt mottagningsbevis".
Om det är rätt eller fel vågar jag dock inte svara på.

Så här är det:

- Vanligt paket kommer; då måste man ALLTID ha id i någon form. Detta registreras i Pablo, Postens administrativa system. Paket lämnas ut.

- Anhörig hämtar ut paketet; båda personernas id ska scannas i Pablo.

- Rek. ALLTID leg och signatur. Avin går tillbaka till postcenter och arkiveras i 18 månader.

Mottagingsbevis är en helt anna sak.
Jag la ner diskussionen tidigare då den ändå inte leder till något vettigt. :)
Den fakta som du specar upp medför dock att mitt utlämningsställe har agerat felaktigt då 2 av mina 3 senast REK inte har krävt signatur. Jag själv har själv ifrågasatt detta, men då fått svaret likt jag skrev i min post ovan.
 
Topp