Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rber, 23 oktober 2012.

1. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Då var det dags för en ny klocka till samlingen. Eftersom jag håller mig i prisklassen Seiko så kan man unna sig lite oftare! Tredje uret på knappt två månader nu.

Även idag satte jag mig i bilen för att hämta direkt hos säljaren. Mot Alingsås!

Träffar säljaren och synar klockan. Vi pratade mer om bilar än klockor eftersom min S60 bestämde sig för att klappa ihop totalt i helgen. Jag packade ned klockan i lådan igen för att dra ut på det under resan hem, - även kallat självdisciplin!

Prospex! Innerkartong.

Då ska vi se... En SBDC001 a.k.a en svart Sumo!

Wristshot.

Relativt stor med sina 44mm, men luggarnas välvda form gör att den sitter grymt även på mina taniga armar. Den nedsänkta vridringen ger ett smidigt intryck och är riktigt snyggt.

Finns en del åsikter om den "smala" länken, personligen diggar jag det, även om det hade kunnat vara fett och fläskigt (på ett bra sätt) med 22mm mellan luggarna.

Jag har redan bestämt mig för att göra som Yonsson och skaffa ett Retro Rubber. Äger inget nato, men är tveksam till hur det skulle se ut med luggarnas storlek och utseende? Någon som provat eller sett bilder?

Detta är min första begagnade klocka som faktiskt är använd av tidigare ägare och jag vet inte om jag gillar det. Jag har inget emot desk-dives eller någon ytlig repa på bandhornet, men jag vill ju göra dom själv! Jag får väl se det som om att jag sparade 1500:- på att låta någon göra de första märkena, för fler lär det bli.

Nog om detta. Skål!

Bifogade filer:

2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Grattis! Sumon är grym och säkerligen bland det mest prisvärda i den prisklassen.

3. _jonte

_jonte Friends of KS

Re: Sv: Paketöppning!

Grattis till en kul och finfin pjäs! Mycket klocka för pengarna. Säkert fin på gummi med, men mycket skeptisk till nato. Gör sig nog allra bäst på länken. :grin:

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kul att det blev ett köp! Den ser ju ut att vara i mycket bättre skick på dina bilder (än den jag såg innan).
    Har haft den på nato några gånger, men inte riktigt gillat känslan faktiskt. På 20mm tycker jag den blir för hög och smal. 22mm inklämt lädernato funkar dock ganska ok. Men det är ju bara att testa. Hoppas du får mycket nöje av den och det får du säkerligen.

5. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Grattis till Seikon, den ser Rejäl ut :D

6. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis till en snygg och bastant klocka! Kanske ett tjockt och grovmönstrat nato kan funka...om de finns att få tag i! :)

7. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Tack alla!

@yonsson, ja den bilden jag visade dig såg rätt taskig ut under den blixten. Förvisso lite märken i boett och länk men inget allvarligt. Finns ett ytligt märke i hardlexet men jag är tveksam till att det går att göra något åt utöver ett byte?

Visst har denna inte quickset för datumet?

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Repan får du nog leva med. Jag har polerat hardlex till förbannelse utan att få bort någonting.
    Quickset för datum jo ... Skruva ut kronan och dra ut den ett hack till. Därefter ställer du datumet genom att skruva kronan åt ett av hållen. Länken går säkerligen att borsta till nyskick relativt enkelt.

Edit. Kronan har alltså tre steg i utskruvat läge. 1: Utskruvad (wind mode) 2: Quick set date 3: Tid och hack

9. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Då vet jag att det inte är värt att ge det en chans, tack! Det är ingen riktig repa utan mer ett ytlig matthet som inte har skurit sig in alls. Skitsamma! Syns bara under skarpt ljus i rätt vinkel.

Hittade läget för datumet precis när jag hade frågat. Var bara lite för ivrig förut..

10. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Grym! Har varit sugen på en Sumo länge men missat alla beggade som legat ute...hojta till om du ska flippa.... :mrgreen:

11. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Ser grym ut, har varit sugen länge. Kanske klipper till snart!

/Hans

12. Tommytvigg

Tommytvigg Borgare

Från:
    Dalarna
    Grattis till ny klocka.
    Vad är vikten på den?

Mvh Tommy

13. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Grattis. Den är riktigt fin den där.

14. Rber
    Trådstartare

Rber Biskop

Thank you. Har för mig att jag läst 185 gram.

Har haft den på armen hela dagen och avverkade någon kilometer i bassängen nu ikväll, jag är riktigt imponerad över hur bra den sitter även på min taniga handled, bästa jag ägt hittills.

Edit: 183g på pappret!

Mårtenssons ur Brookfield