• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppnings dags, med garanti för att det är Rolex som hägrar...ellé?!

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Grattis till en riktigt fin och välförtjänt belöning.
Sätter onekligen igång tankar, ner 15 kg och belöna sig med en klocka?.... hmmmm
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Snyggt jobbat. Både med din vikt och klockans vikt. Jag är ingen Daytona-fan direkt, men den där i guld på läder var riktigt snyggt.
 

Jens

Greedo
Klockan kan vem som helst köpa efter lite jobb och sparande. Viktnedgången kräver ett helt annat psyke! Bra jobbat och grattis!

J
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Stort grattis, riktigt riktigt fin! :)
En undran bara, är inte bandet snarare krokodil (mindre mönster) än alligator? Kan bero på var man plocka skinnet givetvis...
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack för en kul tråd, och kul att du klarade ditt viktmål så bra. Själv har jag c:a 60 kg för mycket....så då får man väl köpa 4 klockor;) .....och det vet i tusan om jag har råd med, om jag skall köpa en sådan fin som du köpt!

Stort Grattis!:)

En liten undran för en som inte har koll på full set samlandet, slits inte den gröna stickern ut när man bär klockan? Eller tar man bort den, sparar på något ställe och sätter dit den igen när man säljer?
Det är en seriös fråga....då jag saknar kunskapen om det.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för en kul tråd, och kul att du klarade ditt viktmål så bra. Själv har jag c:a 60 kg för mycket....så då får man väl köpa 4 klockor;) .....och det vet i tusan om jag har råd med, om jag skall köpa en sådan fin som du köpt!

Stort Grattis!:)

En liten undran för en som inte har koll på full set samlandet, slits inte den gröna stickern ut när man bär klockan? Eller tar man bort den, sparar på något ställe och sätter dit den igen när man säljer?
Det är en seriös fråga....då jag saknar kunskapen om det.

Tackar, tackar @bjrn! Den slits så klart efter ju mer man använder klockan, om man vill se till att den gröna stickern skall vara så intakt, så kan man förebygga det med att sätta dit en genomskinlig tejp etc. Har sett att vissa tar bort den och faster den på certifikatet också. Hoppas att det var svaret på din fråga, som du vet så finns det inga dumma frågor, bara dumma svar...
 

jabla

Sarlacc
Stort Grattis till din nya vikt och en underbar klocka.
Nu är det bara att pela av det gröna klistermärket och njuta av guld mot handleden. :D
 
Då var äntligen dagen inne för en paketöppning, ni som följde mig i tråden, " Jag har bestämt mig, nu skall "SKITEN" bort...

https://klocksnack.se/threads/jag-har-bestämt-mig-nu-skall-skiten-bort-och-nu-är-jag-definitivt-där-mina-damer-och-herrar.34290/

Vet ju att jag skulle belöna mig med en ny klocka ifall jag lyckades gå ner några kilo, jag skulle gå ner lite över 15 kg på ca 5 månader. Lyckades jag med det så skulle jag införskaffa mig med ett nytt ur. Nu kan jag ärligt säga, att det har inte det varit den stora moroten, den har faktiskt varit att komma i den form som jag har varit van att vara i genom åren, och det är att ligga i sin matchvikt kring 70kg strecket och inte + 90kg. Nu är jag dock nöjd om den ligger vid 75 som sagt, då man inte är någon ungdom längre, Haha. Jaja sagt och gjort, så har jag klarat av att gå ner från mina 91,2kg till 72,3kg som jag håller ganska så kontinuerligt.

Som dom flesta kanske vet så är jag ett fullsets freak, men även pedantisk när det kommer till skicket på klockan/klockorna, det har hänt att jag har haft flera av samma referens samtidigt bara för att kunna jämföra skicket på klockorna så att jag kan behålla den klocka som är i bäst skick. Jag blir nog aldrig nöjd, jag jagar hela tiden det den perfekta klockan, så man kan hålla på med det i oändlighet utan att hitta the one. Tar alltid på mig den tid det behövs för att jag skall bli nöjd, om det tar en dag, en vecka eller 10 år är skit samma.

Hmm...det har inte varit så klurigt att komma på vad som skall in i samlingen faktiskt, då jag har ett antal att välja på. Jag Har ett gäng submariners, en SD, jag har några GMT, en Explorer II, en DAY-DATE, några Datejust, finns även en OysterQurtz, tom en Milgauss Gv i samlingen. Men det finns för fan, ingen kronograf, jo det har jag förresten, men då är det en Breitling Chronomat Evolution, men det är inte lika kul som en Daytona tror jag. Finns nog någon Speedmaster i någon låda, den är j... trevlig, men fortfarande ingen Rolex.

Tankarna som gått, är om jag ska köpa den nyare sexsiffriga 116518 med det nyare 4031 kalibern som fått grym bra respons, kanske det bästa kronograf caliber som finns på marknaden för tillfället. Eller refensen 16518 som har den äldre kalibern 4030 med det mysiga Zenith urverket. Efter att jag pratat med urmakaren Peter på Rob Engström så bestämde jag mig trots allt för att lägga stächen på den äldre femsiffriga referensen. Dels för att när det kommer till service så är det ingen skillnad i pris, men sen har den äldre den tavlan som jag vill ha, den passar inte i den nyare sexsiffriga tyvärr, och sen för att även Peter skulle valt Daytonan med Zenith verket, så det är nog ett helt OK val.

Zenith Kaliber 4030. Daytona slutade väl med denna kaliber runt år 2000, då dom kom med deras egna kaliber 4031.
TVG-Zenith-Daytona.jpeg


Visst hade det varit trevligt med en vintage DAYTONA, men då hade man fått slänga upp 2-3grr mer än nu beroende på referens naturligtvis, och det vet jag inte om jag tycker är värt. DAYTONAN saknar ju datum, och jag är en klar förespråkare av just denna komplikation.

Finns många gamla fina referenser.

paketöppning 2015..JPG


Har inte tagit allt för lång tid med att hitta denna DAYTONA, tror nästan att det är rekord i kort tid, denna klocka nosade jag upp på bara 11 veckor. Har tom fört en väldigt nördig statistik på flertalet klockor som varit potentiella köp. Mest på kul för att följa valutakursen och hur vida den ökar och sänker priset på klockorna.
Paketöppnings daytona.jpg


För att återgå till klockan som jag har köpt så skall denna enligt utsago vara helt orörd, hurvida detta är sant vet jag inte, men den är i jävligt bra skick i vilket fall som helst. Kommer som fullset som sig bör så klart, om man är en nördig samlare som jag är och några till är här på forumet.
Det kommer att visa sig om jag kommer att iaf gilla denna DAYTONA, har väl inte helt känt dom rätta vibbarna när jag fått prova denna modell. Dock så har jag gillat den när jag fått chansen att prova choklad araben, den är jäkligt mumma enligt mig.

Specifikationer.
Namn: Rolex Cosmograph DAYTONA.
Kaliber: Zenith 4030.
Uppvridning: Automatiskt.
Boettdiameter: 40mm.
Tjocklek: 1.3mm
Boettmaterial: 18k Gulguld.
Lås: Viklås.
Material viklås: 18k Gulguld.
Armband: Louisiana Alligator.
Urtavla: Vit, med arabiska siffror ( inverted six).
Glas: Safirglas.
Komplikationer. Kronograf.
Vattentät: 100m/330 feet.

Obligatoriska fullbilderna på kartongerna.


DSC_2706.JPG
DSC_2708.JPG
DSC_2711.JPG
DSC_2715.JPG


Dubbla boxar, böcker, cert, certhållare, gröna brickan och den röda hang tagen är nice, vad mer kan man begära.
DSC_2747.JPG


Den lilla gröna stickern är trevlig i min värld. Helst då den är helt intakt.
DSC_2718.JPG


Skarpa kanter på glasringen är positivt.
DSC_2738.JPG


Det ända som känns så där, är låset, tycker inte det känns stabilt som en viss Dr Alban skulle ha sagt.
DSC_2731.JPG


Det lilla obligatoriska hanledsskottet är väl på tur.
dsc_23451-jpg.187615


Den är mer än OK så har direkt inpå när man haft den på handleden ett tag, men jag är inte helt övertygad att detta är jag kanske.

Mera bilder.
DSC_2728.JPG


Vet inte varför jag föll för just denna tavlan, men jag gillar att dom svarta kronograferna bryter av den vita tavlan med dom arabiska siffrorna.

DSC_2729.JPG

Iverted Six.
DSC_2734.JPG

Perfekt tjocklek tycker jag.
DSC_2724.JPG


Avslutar med ett MK-Shot!
DSC_2742.JPG


Vill även passa på att tacka @acce1999 för hjälpen med att bedöma skicket på alla klockor jag varit intresserad av, tack för hjälpen, du är en sann Klocksnacksbroder!

Tack för visat intresse och ha en trevlig kväll, klockbröder och klocksystrar.

Mvh // Affe
Bra jobbat med vikten. Springer du eller köper klockor istället för mat eller vad?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Stort Grattis till din nya vikt och en underbar klocka.
Nu är det bara att pela av det gröna klistermärket och njuta av guld mot handleden. :D

Tack så mycket min vän!

Haha...kommer aldrig att hända så länge klockan är i min ägo kompis, men om jag någonsin kommer på andra tankar så kommer du att bli den första att få veta det :p.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Grattis @Af Sjodahl både till fantastiskt grannt klockköp men även till viktnedgången. Dubbel vinst där!
För egen del undrar jag om -10 kg räcker till en Aquanaut?

(ändrat stavfel)
 
Senast ändrad:
Topp