• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppningstråd - Sommarrally

watchxor

Omega
I väntan på att den nya Blancpain Bathyscaphe modellen dyker upp för köp så tänkte jag införskaffa en hyfsat billig sommarklocka. Tänkte att den skulle vara liten och smidig, färgglad, samt funka på bra på ett NATO-band eller liknande.

Med lanseringen av Autodromo group b evoluzione blev jag påmind och deras tidigare modell, Autodromo group b, som lanserades förra hösten. Den uppfyllde definitivt kraven som jag listade tidigare. Jag gillade verkligen kombinationen av den minimala designen av urtavlan, formen på boetten och materialvalen (titanium + stål). Worn & Wound hade en utförlig recension som sålde in den till fullo och en beställning gick iväg.

Autodromo är en mikro-tillverkare som gör klockor med design som inspireras av motorsport och group b modellen är specifikt gjord för att hylla just rallyklassen Group B, som fanns en kort tid på 80-talet. Den rallyklassen är ökänd för sitt regelverk som tillätt i princip allt och tillverkare tävlade att packa in så många hästkrafter i en så lätt kaross som möjligt, med det inte helt oväntade skade- och dödsantalet som påföljd.

Teknisk info:
  • Miyota 9015 automatic 24 jewel hacking mechanical movement
  • Sapphire crystal
  • Titanium and Stainless steel bimetallic case construction
  • Water resistant to 50 Meters (5 ATM)
  • Case diameter 39mm, lug to lug 50mm
  • Case thickness 9mm
  • Case weight 52 grams
  • Strap width 20mm

Nu till själva klockan då. Inspirationen från group b återkommer i många designelement, som materialvalet. Den runda delen av boetten och fästet för urverket är gjorda i titanium, medans den kringliggande delen av boetten, inklusive de integrerade fästena för bandet är gjorda i rostfritt stål.

Motorsportdelen och 80-talsinspirationen från group b lyser igenom allt som har med klockan att göra, inklusive den medföljande klocklådan.

IMG_0483.jpg

IMG_0492.jpg

IMG_0500.jpg


Det följer med två nylonband till klockan, ett i grått och det andra som matchar modellens färg. Klockan finns nämligen med ett antal olika färger på visare och annat på klocktavlan. Jag valde den gula modellen, som i verkligheten är mer orange.

IMG_0505.jpg

IMG_0515.jpg


Som jag nämnde tidigare använder inte klockan bandstift, utan bandet dras bara igenom de integrerade fästena.

IMG_0520.jpg


Jag visste redan innan att de medföljande nylonbanden för min handled med omkrets på 19cm, så jag hade beställt ett NATO-band från Timefactors som jag hade hoppats skulle passa bra till klockans design.

IMG_0547.jpg


Avslutar med ett par handledsskott och obligatorisk lumebild.

IMG_0555.jpg

IMG_0559.jpg

IMG_0562.jpg

IMG_20160617_215404.jpg
 

watchxor

Omega
Kan förövrigt nämna om nån är sugen på att köpa denna eller annan Autodromo modell, så rekommenderar jag varmt Page & Cooper. De är från England, vilket gör att man slipper allt krångel med tull, moms och långa transporttider med att beställa direkt från Autodromo i USA. De har även utmärkt service och lät mig tex välja serienummer från de klockor de hade i lager. Tänkte att 458, som lätt kopplas till denna bilmodell, passade bra för en klocka med motorsport-koppling.
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft många seriösa funderingar på att skaffa den klockan innan. Riktigt kul att se den och tack för att du delade med dig. Grattis till en mycket snygg och annorlunda klocka.
 
Har spanat på deras mecha-quartz chrono tidigare, men aldrig kommit till skott. Den här var ju minst lika cool!
Nice pick up, grattis! :)
 
Topp