Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppningstråd - Sommarrally

Diskussion i 'Diskussion' startad av jbripley, 18 juni 2016.

Taggar:
  1. jbripley
    Trådstartare

jbripley Bonde

I väntan på att den nya Blancpain Bathyscaphe modellen dyker upp för köp så tänkte jag införskaffa en hyfsat billig sommarklocka. Tänkte att den skulle vara liten och smidig, färgglad, samt funka på bra på ett NATO-band eller liknande.

Med lanseringen av Autodromo group b evoluzione blev jag påmind och deras tidigare modell, Autodromo group b, som lanserades förra hösten. Den uppfyllde definitivt kraven som jag listade tidigare. Jag gillade verkligen kombinationen av den minimala designen av urtavlan, formen på boetten och materialvalen (titanium + stål). Worn & Wound hade en utförlig recension som sålde in den till fullo och en beställning gick iväg.

Autodromo är en mikro-tillverkare som gör klockor med design som inspireras av motorsport och group b modellen är specifikt gjord för att hylla just rallyklassen Group B, som fanns en kort tid på 80-talet. Den rallyklassen är ökänd för sitt regelverk som tillätt i princip allt och tillverkare tävlade att packa in så många hästkrafter i en så lätt kaross som möjligt, med det inte helt oväntade skade- och dödsantalet som påföljd.

Teknisk info:
    • Miyota 9015 automatic 24 jewel hacking mechanical movement
    • Sapphire crystal
    • Titanium and Stainless steel bimetallic case construction
    • Water resistant to 50 Meters (5 ATM)
    • Case diameter 39mm, lug to lug 50mm
    • Case thickness 9mm
    • Case weight 52 grams
    • Strap width 20mm

Nu till själva klockan då. Inspirationen från group b återkommer i många designelement, som materialvalet. Den runda delen av boetten och fästet för urverket är gjorda i titanium, medans den kringliggande delen av boetten, inklusive de integrerade fästena för bandet är gjorda i rostfritt stål.

Motorsportdelen och 80-talsinspirationen från group b lyser igenom allt som har med klockan att göra, inklusive den medföljande klocklådan.

IMG_0483.jpg
    IMG_0492.jpg
    IMG_0500.jpg

Det följer med två nylonband till klockan, ett i grått och det andra som matchar modellens färg. Klockan finns nämligen med ett antal olika färger på visare och annat på klocktavlan. Jag valde den gula modellen, som i verkligheten är mer orange.

IMG_0505.jpg
    IMG_0515.jpg

Som jag nämnde tidigare använder inte klockan bandstift, utan bandet dras bara igenom de integrerade fästena.

IMG_0520.jpg

Jag visste redan innan att de medföljande nylonbanden för min handled med omkrets på 19cm, så jag hade beställt ett NATO-band från Timefactors som jag hade hoppats skulle passa bra till klockans design.

IMG_0547.jpg

Avslutar med ett par handledsskott och obligatorisk lumebild.

IMG_0555.jpg
    IMG_0559.jpg
    IMG_0562.jpg
    IMG_20160617_215404.jpg

2. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant! Kände inte till denna tillverkare. Spännande mix av material.

Gratulerar!

3. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Den var fräck! Att glasringen ser skruvad ut, är bara en gimmick. Eller?
    Grattis hur som helst!

4. MånsT

MånsT Biskop

Grattis till en udda klocka! Jag undrar bara vilken visare som är vilken...?

5. Ser bra ut! Gillar verkligen titan.

6. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Kul klocka, grattis!

7. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Cool! Grattis

8. M.U

M.U Biskop

Cool! Titan är grymt! Grattis :)

jbripley gillar detta.
  9. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fräck, grattis!

10. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Grattis:)coolt ur!

11. Nero13

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Riktigt cool klocka! Grattis! :)

12. jbripley
    Trådstartare

jbripley Bonde

Är inte helt säker, men jag tror indenteringarna runt glasringen bara är för att hålla fast när den svarvas.

13. jbripley
    Trådstartare

jbripley Bonde

Den längsta helfärgade är minutvisare, skelettvisaren är timme och den lilla med färg på änden är sekundvisare. Minutvisaren går ut rätt mycket i andra änden också, så det kommer ta ett tag att vänja sig vid.

MånsT gillar detta.
  14. AndersE

AndersE Bonde

Egen, men riktigt lyckad, design! Grattis!

15. jbripley
    Trådstartare

jbripley Bonde

Kan förövrigt nämna om nån är sugen på att köpa denna eller annan Autodromo modell, så rekommenderar jag varmt Page & Cooper. De är från England, vilket gör att man slipper allt krångel med tull, moms och långa transporttider med att beställa direkt från Autodromo i USA. De har även utmärkt service och lät mig tex välja serienummer från de klockor de hade i lager. Tänkte att 458, som lätt kopplas till denna bilmodell, passade bra för en klocka med motorsport-koppling.

Goose gillar detta.
  16. Goose

Goose Friends of KS

Har haft många seriösa funderingar på att skaffa den klockan innan. Riktigt kul att se den och tack för att du delade med dig. Grattis till en mycket snygg och annorlunda klocka.

17. Sveparn

Sveparn Stadsbo

Grattis! Cool klocka med egen design, tycker den känns lyckad :)

18. nissehult

nissehult Friends of KS

Grattis. Jag har spanat på detta märkte ett tag. Roliga klockor.

19. Sundström

Sundström Friends of KS

Har spanat på deras mecha-quartz chrono tidigare, men aldrig kommit till skott. Den här var ju minst lika cool!
    Nice pick up, grattis! :)

Mårtenssons ur Brookfield