• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppningstrådar - förändringar på KS!

calzone

Vacheron
De blir säkert skitbra de här, kan ju bli problem om man köper nå okänt vintage mögel. Tex Endurancen ja hade fanns de typ ingen info om på google xD
image.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alltså, jag tror att du överdramatiserar lite. KS är inte ett riktigt så analt forum. Vi har lite grundläggande principer, i övrigt så är det rätt härjigt och fritt. Vuxna människor, musikalitet etc. Jag lovar att det löser sig, precis som det löser sig varje fredag när RicVin obstruerar mot reglerna med sin fredagstråd.

Ok?

Halli hallå!! Jag tar gärna åt mig av att det vad jag som startade det underbara obstruerande som fredagstråden innebär. Men det är ju långt ifrån varje fredag som lilla jag startar tråden nuförtiden. Den har blivit en egen levande organism i detta underbara forum!
:)
 

Minuteman

Rolex
En fråga, Denke , angående denna nyordning.
Gäller detta alla paketöppningstrådar, oavsett om de ligger i diskussion, vintage eller hemslöjds subgrupperna?
Som tidigare påpekat är det ju inte alltid lika enkelt att veta t.ex. verk för ett gammalt mögelur, och i hemslöjdsdelen så rör det ju sig oftast om något helt annat än en klocka, även utan att vara OT.:)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En fråga, Denke , angående denna nyordning.
Gäller detta alla paketöppningstrådar, oavsett om de ligger i diskussion, vintage eller hemslöjds subgrupperna?
Som tidigare påpekat är det ju inte alltid lika enkelt att veta t.ex. verk för ett gammalt mögelur, och i hemslöjdsdelen så rör det ju sig oftast om något helt annat än en klocka, även utan att vara OT.:)

Vi kan se det som en uppsnäppning av paketöppningstrådarna i den vanliga Diskussionsdelen. Och återigen, se på det lite musikaliskt så kommer det bli kalasbra. :)
 

Minuteman

Rolex
Vi kan se det som en uppsnäppning av paketöppningstrådarna i den vanliga Diskussionsdelen. Och återigen, se på det lite musikaliskt så kommer det bli kalasbra. :)
Låter bra!

Tycker dock att även vintage paketöppningar gärna får ha denna högre nivå på kvalitet, i så stor utsträckning som möjligt :)
 

SJ Smythe

Cartier
Som påpekats innan, en del av det roliga med paketöppningstrådar är att klockan är en överraskning. Man följer bildsekvensen och undrar var det ska sluta. Om man på förhand vet (läs rubriken) tas ju en stor del av nöjet bort. Nej, det här känns överdrivet utilitaristiskt och tar bort en del av kärnan i klockidiotin, glädjen att få vara i centrum och visa upp sin älskling för likasinnade. Mina två cent.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som påpekats innan, en del av det roliga med paketöppningstrådar är att klockan är en överraskning. Man följer bildsekvensen och undrar var det ska sluta. Om man på förhand vet (läs rubriken) tas ju en stor del av nöjet bort. Nej, det här känns överdrivet utilitaristiskt och tar bort en del av kärnan i klockidiotin, glädjen att få vara i centrum och visa upp sin älskling för likasinnade. Mina två cent.

Jag är helt övertygad om att det går att sätta en kreativ rubrik på en bra paketöppningstråd som bibehåller spänningen. Vad gäller att få vara i centrum och visa sin nya älskling för likasinnade så ser jag inte vad skillnaden skulle vara gentemot tidigare.

Vi kan väl ge det chansen? Det är ju faktiskt inte så att vi kör så här för att vi vill göra KS sämre...
 

SJ Smythe

Cartier
Jag är helt övertygad om att det går att sätta en kreativ rubrik på en bra paketöppningstråd som bibehåller spänningen. Vad gäller att få vara i centrum och visa sin nya älskling för likasinnade så ser jag inte vad skillnaden skulle vara gentemot tidigare.

Vi kan väl ge det chansen? Det är ju faktiskt inte så att vi kör så här för att vi vill göra KS sämre...

Skillnaden är att man försvinner in i massan i den stora tråden, åtminstone jag är mindre benägen att läsa evighetstrådarna. Pakettrådarna tror jag är en av de mest känsloladdade trådarna, alla vet hur det känns när man får en ny klocka, och ofta kanske de är en av de få trådar som skapas av de mindre aktiva användarna.

Jag förstår givetvis att tanken är god men jag tycker det är att sätta begränsningar på fel ställen.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Skillnaden är att man försvinner in i massan i den stora tråden, åtminstone jag är mindre benägen att läsa evighetstrådarna. Pakettrådarna tror jag är en av de mest känsloladdade trådarna, alla vet hur det känns när man får en ny klocka, och ofta kanske de är en av de få trådar som skapas av de mindre aktiva användarna.

Jag förstår givetvis att tanken är god men jag tycker det är att sätta begränsningar på fel ställen.

Därav av detta, kopierat från Denke:

"Vi sätter ett kvalitativt krav på paketöppningstrådarna som innebär att en fristående paketöppningstråd ska innehålla följande:
Trådrubriken ska visa ett modell- eller tillverkarnamn (för överskådlighetens skull)
Paketöppningen ska innehålla en specifikation av klockan (storlek, urverk etc)
Paketöppningen ska innehålla en löpande text med exempelvis lite bakgrundsinfo om modellen, varför man köpte den etc. Andemeningen i en fristående paketöppningstråd ska vara folkbildande.

men, eftersom man ibland bara snabbt vill visa sin senaste klocka, så gör vi en grej till...

Vi skapar en klistrad paketöppningstråd motsvarande dagens klocka-tråden. I denna tråd kan alla medlemmar snabbposta sina senaste klockinköp utan några krav på hur dessa visas upp. Här är det bara att fire away med sitt senaste förvärv.

På detta sätt hoppas vi både kunna stimulera till ännu fler kul och intressanta inlägg med nyinköp samtidigt som vi skapar en gräddfil med en helt egen tråd för de som snabbt och enkelt vill visa sitt senaste klockförvärv."


Jag tycker att det är bra. På så sätt ökar kvalitén hos både läsare och TS. Vi måste läsa på mer om klockan vid en fristående paketöppning. Vid nästa köp kommer jag att veta vilket urverk som sitter i klockan, jag har ingen aning alls om vad det sitter i någon klocka. Orkar man inte det så är det bara att posta i den andra tråden.

Så har jag uppfattat det :)

Edit: även om jag är en av de som gillar lite spänning i en paketöppningsrubrik. Jag själv har alltid döpt de till "Min första paketöppning", där jag skrivit "andra, tredje" osv vid nya köp. På det viset har jag hållt reda på mina egna köp. Använde den infon idag och fick reda på att jag har månadsdag med en av mina klockor på måndag.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag skulle vilja påstå att dessa ändringar tar bort charmen och överraskningsmomentet i paketöppningarna...


Istället kanske trådar om just klockor lever längre och forumet blir lite djupare då dessa paketöppningar har en tendens att putta bort de "långvariga" och mer informativa trådarna.
 

SJ Smythe

Cartier
Därav av detta, kopierat från Denke:

"Vi sätter ett kvalitativt krav på paketöppningstrådarna....

....Orkar man inte det så är det bara att posta i den andra tråden.

Så har jag uppfattat det :)

Ja alltså en begränsning som jag menar minskar lite (OBS lite, jag är inte obstinat här) av vad som är kärnan i klockträsket. Att visa upp och bli ryggdunkad för sitt förvärv.
 

sjobbe

Cartier
Istället kanske trådar om just klockor lever längre och forumet blir lite djupare då dessa paketöppningar har en tendens att putta bort de "långvariga" och mer informativa trådarna.

För att komma tillrätta med den problematiken så hade nog ett sub-forum varit en bättre lösning. Jag är fullt medveten att om man inte pallar så kan man posta i den andra tråden - tyvärr så tror jag mest att det kommer scrollas väldigt halvhjärtat i den tråden.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tror det här blir bra!

Förhoppningsvis kan detta också medföra att det skrivs fler recensioner! Även om flera av er har skrivit strålande recensioner så hade jag velat ha många fler, typ hundratals :)
För ska man nu behöva krångla och böka och försöka använda gogel och world wajd web för att få fram ref och kaliber på klockan man lagt sina surt förvärvade pengar på, kanske man får sig lite överskottsinformation på köpet. Den kan komma väl till pass i en recensionstråd :bookworm:
(läs första mening,sista stycket med ironi)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
För att komma tillrätta med den problematiken så hade nog ett sub-forum varit en bättre lösning. Jag är fullt medveten att om man inte pallar så kan man posta i den andra tråden - tyvärr så tror jag mest att det kommer scrollas väldigt halvhjärtat i den tråden.


Inte direkt säker på att det är en lösning, där skulle det knappt vara några besökare är jag rädd. Det är ju som sagt bara att prova nu, blir det inte bra så kommer det säkert bli som det alltid varit :)
 

sjobbe

Cartier
Inte direkt säker på att det är en lösning, där skulle det knappt vara några besökare är jag rädd. Det är ju som sagt bara att prova nu, blir det inte bra så kommer det säkert bli som det alltid varit :)

Nä, det är mycket möjligt - det var mest en spontan tanke. Kommer absolut att göra många paketöppningstrådar intressanta iallafall. Den som lever får se :p
 

Glusch

Cartier
Mina fem cent angående detta är att vi självklart kommer ogilla det i början, då vi människor är konforma varelser och det ligger i vår natur att ogilla förändring. Låt det däremot gro på oss ett tag och jag kommer däremot tro att vi kommer ha möjligheten till smått mer kvalitativa trådar än tidigare.

Framför allt hoppas jag på att ni alla inser att moddarna här gör sitt främsta för att förändra KS mot något bättre och inget annat. Enklaste sättet att se hur bra idé det egentligen är, är bara att vänta och se!
 

JesperO

Rolex
Blir nog bra - personligen hade jag hellre sett en egen avdelning, men detta är en förbättring helt klart.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Varför kan man inte starta en öppningstrådsdel typ som i good,-badguy tråden. Så man får öppna en klocka i sitt namn och den tråden är låst så endast användarnamnet får posta där. Slipper vi inte en massa saker då?
 

Glusch

Cartier
Varför kan man inte starta en öppningstrådsdel typ som i good,-badguy tråden. Så man får öppna en klocka i sitt namn och den tråden är låst så endast användarnamnet får posta där. Slipper vi inte en massa saker då?


Jag tror att de flesta på forumet fortfarande vill ha kvar ryggdunket från andra medlemmar när de visar upp sin nya dyrgrip. Sedan antar jag att "gilla-knappen" skulle kunna räcka till det, men folks grattiskommentarer och allmänt verbala uppskattande tror jag betyder mycket för många också. Det admins/moddarna nog vill komma åt är att ifall du vill få detta uppskattande får även du lägga manken till och göra en kvalité-tråd.
 
40-års dinkan är nu i mitt ägo!

Hej alla!, tog mig en sväng ner med familj under påsken till Luzern i Schweiz och passade på att shoppa också.
Kort om uret:

Modell: Racing
Tag Heuer Grand Carrera Calibre 36rs
Basverk: (modifierad Zenith El Primero)
Boet: Titan, PVD svart
Bygellås: Titan
Funktioner: 36 000 bph, stoppur med precision på 1/10 sekund.
tag1.JPG
tag2.JPG
 

Glusch

Cartier
Halloj och välkommen till forumet Chrille1974, tyvärr blev det lite fel med din post här. Detta var bara tråden som informerade om ändringarna. Testa och posta i denna tråd istället. För övrigt annars en grymt snygg klocka!
 
Topp