• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paket-öppning ny inkommen förbjuden frukt!

V

Viggen

Guest
Ärligt talat! En del här beter sig inte mycket bättre än de urmakare/butiker där man får sådan där trevlig service. Ni vet, den servicen ni gnäller om här på forumet. Fördomsfullt och förnedrande!

Jag själv har en inkomst på 8000kr i månaden före skatt. När allt är betalt så har jag ca 1500kr att leva på. Nu kan ni snobbar själva räkna ut hur lång tid det skulle ta och spara ihop till en Äkta Rolex, Panerai, IWC, Omega eller liknande. :evil:

En hommage är ett bra alternativ som present eller att bara få se och känna hur själva storleken passar en själv, i fall man nu vill spara ihop till en äkta Panna.

Nu förstår jag att KS har vissa regler gentemot hommager. Lärde mig den läxan för någon dag sedan. Men att vara så nedlåtande som en del av er är är riktigt dålig stil. En person som jag själv blir lika glad för en hommage som om det vore villken lyxklocka som helst. Att ni sedan dödar den känslan är verkligen ledsamt. Trodde att det verkligen var en bunt klocknördar på detta forum som samlade för passionens skull och Inte ett gäng översittare.

Mvh/Patrik
 

BME

Cartier
Det finns ju många sätt att se på detta... bevisligen!

För att göra det enkelt för mig och inte skriva en roman så säger jag så här.

Rena kopior dvs där det står Rolex eller Omega eller vad det kan vara på tavlan är helt förkastligt och borde inte få existera. Här handlar det imho om att någon försöker lura folk att man har en äkta vara och de som tillverkar dessa lever på företagets goda rykte eller hur man nu vill uttrycka det.

Homage (eller vad man nu vill kalla det) tycker jag fungerar som en testklocka för att kolla om man gillar storlek utseende etc känslan får man aldrig av samma kvalite etc. Detta är också uppenbart en homage inte en ren kopia dvs det står inte Rolex etc på tavlan och ingen försöker leva på det goda ryktet av märket.
Men visst stjäl de design etc men ska man gå in på designstölder så blir det alldeles för invecklat.
Jag har inga problem att köpa en homage för att just testa storlek och utseende, gillar jag den så köper jag "the real deal" om jag inte gillar det så säljer jag den vidare.

Summa sumarum jag har inga problem med folk som vill använda homager och har inga problem att testa med en själv dock så är det ingen slutgiltig lösning för mig iaf utan det är endast för att prova sig fram inför nästa inköp.

Nu blev det en mindre roman ändå vilket bevisar hur mycket det finns att säga om detta ämnet :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej alla medlemmar!

Hommager och kopior är som vi alla märkt en infekterad fråga och leder lätt till ställningskrig som inte alltid är baserat på logiska grunder. För att undvika sådana här situationer som faktiskt inte leder till något gott varken för stämningen eller utvecklingen av forumet så kan vi väl försöka undvika att posta trådar om detta. Bär gärna hommager eller kopior, PM:a gärna varandra var ni kan hitta dem eller om ni vill köpa och sälja. Men undvik gärna postningar i den öppna delen då inget gott brukar komma ut av det. Jag låser denna tråd nu och hoppas alla kan acceptera att vi inte låter detta spåra ur.

Med vänlig hälsning

KS genom Spencer66
 
Topp