• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paket med klocka påväg till mig står som "damaged". Orolig?

Krabbeluring

Cartier
Hej!
Har köpt en klocka via ebay, och säljaren skickade den via sitt eget lands post (Österrike).
Sökte på trackingnumret imorse och såg att paketet blivit skadat (se bild nedan).
Har lite av en klump i magen...har någon av er varit med om det?

Vad händer om den är trasig? Är det jag eller säljaren som måste genom byråkratiska vändor? Klockan är inte värd mer än några hundra euro - men ingen struntsumma för mig.

Ska jag acceptera klockan när leveransen väl kommer? Hur bör man gå tillväga?
Hur gör man om paketet är tomt? Hört tillräckligt många skräckhistorier om grejer som blir stulna på postkontor.

Tack på förhand
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-08-02 kl. 08.49.39.png
    Skärmavbild 2016-08-02 kl. 08.49.39.png
    19 KB · Visningar: 286

Brunleif

Panerai
Om varan är trasig är det säljaren som köpt tjänsten av leverantören som måste ta diskussionen. Hoppas att det bara är kartongen som är skadad!
 

Stvafel

Breitling
Det beror nog på, vet ej hur lagar ser ut i Österrike ser ut. Men det vore ju rimligt att det är säljare som bör ta "smällen" eftersom att du ej betalt för en trasig vara!
Kan dock vara så att varan isig inte har någon yttre påverkan. Är det automat eller Quarts? :)
 

Krabbeluring

Cartier
Det beror nog på, vet ej hur lagar ser ut i Österrike ser ut. Men det vore ju rimligt att se e säljare som bör ta "smällen" eftersom att du ej betalt för en trasig vara!

Kan dock vara så att varan isig inte har någon yttre påverkan. Är det automat eller Quarts? :)
En automatare! Hamilton Khaki Field för att vara mer exakt.

Håller tummarna för att det bara är lådan som pajat.

Man blir lite less när de först (som ni ser på skärmbilden) skickar varan åt fel jäkla håll - och sen skadas den där.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fota paketet ordentligt innan öppning och ha en dialog med säljaren redan nu.

Är klockan ordentligt packad så skall nog en skada på kartongen inte spela någon roll...
 

Stvafel

Breitling
Fota paketet ordentligt innan öppning och ha en dialog med säljaren redan nu.

Är klockan ordentligt packad så skall nog en skada på kartongen inte spela någon roll...
Men om uret fått sig en smäll, kan inte detta påverka tidsgången något? Så TS bör hålla kolla så inte något i uret tagit skada? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man ska inte kolla paket när de är på väg.

Jag fick för mig att kolla ett paket på väg till UK kl 02:00 en gång. Det stod "missing parcel". Började googla som en dåre på poststället där paketet var och hittade massa oseriösa videos på när personalen dansar på lagret mm. Hittade även massa negativa kommentarer om stället där det skrevs att de gjorde fel konstant.

Fortsatte googla och kom fram till att "missing parcel" egentligen var en avbruten text "missing parcel bag label" vilket betyder att postpåsens lapp lossnat, inget att oroa sig för. Jag sov inte så bra den natten men dagen efter var paketet levererat.

Så mitt råd; försök koppla av och googla inte. :D
 
J

Julledoc

Guest
Fota paketet och reklamera leveransen till transportören vid mottagandet.
 

Krabbeluring

Cartier
Fota paketet och reklamera leveransen till transportören vid mottagandet.

Så jag ska säga till de på postkontoret att jag vill reklamera leveransen? Kan jag ändå ta emot varan och inspektera?

Jag mailade säljaren och berättade om problemet, och sagt att jag kommer ta emot leveransen och inspektera klockan - samt köra den i 24h.
 

Krabbeluring

Cartier
Säljaren svarade att han om det blev nån problem självklart skulle ta fejden med postkontoret och återbetala mig. Känns bra!

MEN...är österrikiska posten absolut sämst i världen?

1. Säljaren lämnar in paketet kl 17:00 i fredags. Natt till måndag skickas paketet vidare...till fel ställe.
2. Natten till TISDAG skickas det tillbaka till rätt ställe - och skadas under transporten.
3. Det checkas och skickas vidare till postkod 1005.
4. Natten till ONSDAG skickas paketet till...postkod 1005. Dvs EXAKT samma postkod.

Så, säljare lämnar paketet fredag. Onsdag kväll klockan 22:45 har paketet fortfarande inte lämnat landet, eller ens postkoden, samt blivit skadat och feltransporterat.
I framtiden kommer jag kräva att säljare använder DHL. o_O
 

Isolis

Breitling
Säljaren svarade att han om det blev nån problem självklart skulle ta fejden med postkontoret och återbetala mig. Känns bra!

MEN...är österrikiska posten absolut sämst i världen?

1. Säljaren lämnar in paketet kl 17:00 i fredags. Natt till måndag skickas paketet vidare...till fel ställe.
2. Natten till TISDAG skickas det tillbaka till rätt ställe - och skadas under transporten.
3. Det checkas och skickas vidare till postkod 1005.
4. Natten till ONSDAG skickas paketet till...postkod 1005. Dvs EXAKT samma postkod.

Så, säljare lämnar paketet fredag. Onsdag kväll klockan 22:45 har paketet fortfarande inte lämnat landet, eller ens postkoden, samt blivit skadat och feltransporterat.
I framtiden kommer jag kräva att säljare använder DHL. o_O

Hur illa vi i Sverige än tycker att Posten är tror jag vi är bortskämda över hur bra de faktiskt är på att hantera våran post, även om det självklart blir fel ibland. Men som andra tidigare nämnt är det bäst att sitta lugnt i båten och vänta på att paketet kommer fram. Oftast oroar man sig helt i onödan :) Håller tummarna att allt ordnar sig!
 
Hur illa vi i Sverige än tycker att Posten är tror jag vi är bortskämda över hur bra de faktiskt är på att hantera våran post, även om det självklart blir fel ibland. Men som andra tidigare nämnt är det bäst att sitta lugnt i båten och vänta på att paketet kommer fram. Oftast oroar man sig helt i onödan :) Håller tummarna att allt ordnar sig!
Att posten står stilla under helgen är dock bara dåligt... Detta borde vara passé! Det skapar dessutom fler arbetstillfällen...
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag tror inte du behöver vara orolig; av rapporten framgår att varan är kontrollerad och ompackad. :)

Edit: Du kan även öppna paketet i närvaro av personal på utlämningsstället. Ifall det är något som inte stämmer så blir din reklamation då styrkt.
 

Krabbeluring

Cartier
Nått fejkurverk?
Kan du berätta mer om det? Lät märkligt.


Japp!

Tyckte den gick lite väl off för en sådan klocka (20-25s/dygn), så googlade lite. Såg bilder på hur urverket skulle se ut, och mitt såg annorlunda ut. Mailade säljaren som bad mig skicka tillbaka den. Då klockan uppenbarligen var lurig ville jag att säljaren skulle betala returfrakt. Då slutade han svara, och efter ett tag öppnade jag ett refund-ärende hos ebay/paypal, som efter min beskrivning+bilder direkt gav mig pengarna tillbaka.

Hörde inte av säljaren ens efter det, så nog fan visste han att det var en skitklocka han sålde.
 
Topp