• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning King Seiko 5626-7000

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DSC_0886_zps6d8c59f8.jpg


King SEIKO 5626-7000
Årtal: 1973
Boett: 37mm, 18mm bandbredd. Monoque case (boett i ett stycke utan baklock).
Urverk: 5626, 28800bph, manuell och automatisk uppvridning, dag+datum (quick set), hackfunktion. Går att rucka externt via en skruv mellan bandhornen. Lift angle: 56 grader.

Historik
Från tiden när SEIKO tävlade med européerna i observatorietesterna (som senare blev COSC). Schweizarna ledde observatorietesterna tills SEIKO gav sig fan på att hamna högt i testerna. De första åren SEIKO deltog gick det inte så bra, men sista året de var med (1969) vann de bland annat andra och tredjeplatsen i tävlingen. Vad som gör detta ännu mer märkvärdigt är att andra märken använde specialgjorda klockor utvecklade specifikt för testerna, medan King SEIKO och Grand SEIKO ställde upp med produktionsklockor.

SEIKO hade under denna tid två fraktioner som tävlade mot varandra: Daini och Suwa.
I praktiken finns dessa fraktioner kvar även idag, men samarbetet är mycket tätare idag än under 60-70-talet.

Under denna tiden hade även SEIKO en inre standard för vissa klockor som utgick ifrån COSC-kraven. Det är därför det finns SEIKOs med "chronometer officially certified" på urtavlan. Dåtidens krav hos COSC var +10/-1 SPD. SEIKOS inre standard sägs ha varit +5/-3 för SEIKO COSC-klockor, alltså samma standard som GS kör idag, medan specifikationerna för VFA (very fine adjusted) var ännu strängare.

Snurrigt värre som vanligt alltså, men man kan konstatera att om man köper en GS eller en King Seiko från 60/70-talet så får man en för den tiden exceptionell klocka oavsett om man köper standardversioner, COSC, eller VFA-versioner.

Design
image.jpg

image.jpg

06D53C41-BBBC-4F4C-A28C-0C8B63E616DC_zpssdzhryc3.jpg

DSC_0889_zps8a4dae6a.jpg


Både King SEIKO och Grand Seiko implementerade under denna tiden (från 1967) "grammar of design", vilket introducerades av Taro Tanaka. Kortfattat kan man säga att plana och konvexa ytor blandas och att man varvar blankpolerade och borstade ytor vilket ger ett mycket trevligt ljusspel över boetten. Formspråket innefattar även att boetten har en viss vinkel mellan baklocket och den sneda undersidan, vilken även ska återspeglas i brytningen mellan sidan och ovansidan. UFO-form brukar jag kalla det för folk som inte orkar lyssna på mitt babbel. Som exempel ser du att vinkeln från glasringen återfinns i vinkeln på boettens undersida.

Bildfest
DSC_0895_zps91f0843c.jpg

DSC_0891_zps28e4143d.jpg

DSC_0890_zpsdf500f45.jpg

DSC_0892_zps09c0afcf.jpg

DSC_0897_zpsc84a936c.jpg


Mer info:
Passar på att slå ett slag för tråden "SEIKO referenstrådar". Där finns länkar med mer ingående information om historik, kopplingen till observatorietesterna, de olika interna certifieringarna och grammar of design.
Fler modeller: http://forums.watchuseek.com/f21/jo...age-king-seiko-mini-gtg-3-friends-478523.html
 

san

Cartier
2-Faktor
Det är ju löjligt vilket fantastiskt skick den är i och hur den inte ger minsta antydan till att den har 41 år på nacken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju löjligt vilket fantastiskt skick den är i och hur den inte ger minsta antydan till att den har 41 år på nacken.
Ja, bra skick helt klart. Jag måste dock erkänna att tavlan inte är helt perfekt. Har fuskat lite med Photoshop. :bag:

Här är en helt oredigerad. Man ser det knappt IRL.
6cb6b8e81a1b93250237eb2558d7ab63_zpsd2ede9ae.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Syftar du på de små svarta prickarna kl. 7–8? Skärpning :D Det är ju en piss i Mississippi med tanke på dess ålder.
Jepp. Sjukt nöjd om jag ska vara ärlig. Sylvassa kanter och få repor. Urverket verkar må bra och tavlan är bra den också. Det är ju en ren chansning när man handlar via en auktion med knapphändig info. Om allt funkar så bra som det verkar så har jag haft tur. :)
 

san

Cartier
2-Faktor
Jepp. Sjukt nöjd om jag ska vara ärlig. Sylvassa kanter och få repor. Urverket verkar må bra och tavlan är bra den också. Det är ju en ren chansning när man handlar via en auktion med knapphändig info. Om allt funkar så bra som det verkar så har jag haft tur. :)

Det gjorde du bra :) Slit den med hälsan.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vasst ex! De är löjligt fina klockor de här gamla japanerna, speglingarna och vinklarna i boetten är underbara. Onyx i inläggen?
 
Galet snygga bilder du fått till. Gillar bilderna som visar sidoprofilen på klockan och närbilden på urtavlan där man skönjer den fina radiella borstningen - mums!
Grattis till en kanonklocka!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Galet snygga bilder du fått till. Gillar bilderna som visar sidoprofilen på klockan och närbilden på urtavlan där man skönjer den fina radiella borstningen - mums!
Grattis till en kanonklocka!
Tackar! Svårt att fotografera ljusa tavlor tycker jag, speciellt när det är mulet ute. Helt ovant för mig som brukar ha svarta tavlor. Ska göra ett mer seriöst försök någon dag. :)
 

Daddyeo

Omega
Gillart. Någon speciell tanke med just den modellen? Har själv en KS på ingång, en något tidigare årgång då jag tyckte medaljong var viktigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillart. Någon speciell tanke med just den modellen? Har själv en KS på ingång, en något tidigare årgång då jag tyckte medaljong var viktigt.
Inte direkt. Var ute efter ett fint exemplar med dag och datum alternativt en manuell utan datum. Tycker detta är den överlägset coolaste KS-boetten.
 

Maro

Audemars
Ser mycket fin ut yonsson och som vanligt nördigt och köttigt inlägg!

Jag trodde helt utan att tänka att Monoquecase användes för klockor som skulle mycket djupt.. Men så var alltså inte fallet
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt fin! Skulle du säga att GS är ett steg upp från KS, eller är de att betrakta som likvärdiga?
Man brukar ju säga att GS är ett steg upp, men poleringen sker på samma sätt på KS och jag tycker den håller både GS-finish och GS-design. Det är ju samma folk som gör KS som gör GS.

Det som skiljer är väl den inre standarden för vilka toleranser som accepteras hos urverken.
 

Daddyeo

Omega
Inte direkt. Var ute efter ett fint exemplar med dag och datum alternativt en manuell utan datum. Tycker detta är den överlägset coolaste KS-boetten.

Mm den är fin. Rent allmänt kring KS, måste vara bland det mest prisvärda man kan hitta. I princip samma klass som GS fast halva priset. Då är ju GS redan rätt prisvärt om man jämför med andra klockmärken.

Ligger ju en (med kassa foton) på K&S. Bara å köpa. :)

Tror du syftar på min som jag hade uppe, såld till en glad gentleman i Finland.
 
Topp