• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Longines Legend Diver (L3.674.4.50.0)

Randel

Cartier
Några av er här inne har förmodligen inte kunnat undgå min aktivitet i trådar som berört Longines Legend Diver (LLD) här inne. Jag fick ögonen på denna skönhet för några månader sedan, av några olika skäl: Jag har varit på jakt efter något lite annorlunda, som har förmågan att kunna vara både dressigt och lite sportigt. Jag såg trådar börjar poppa upp kring just LLD och jag gillade verkligen känslan av det gamla men samtidigt en ganska stor klocka. Först var jag fast besluten om att leta rätt på en begagnad klocka, och har också haft kontakt med ett par säljare. Samtidigt kändes det som att det skulle kunna vara möjligt att hitta en ny klocka till vettigt pris. Jag sneglade på Uret, Chrono24 etc. men det kändes inte riktigt rätt. Eftersom jag bor nära Malmö är Huke mitt närmaste val rent geografiskt, men jag har aldrig fått någon extraordinär service av dem. En gång blev jag förvägrad att köpa ett krokodilband där till en Rolex 1601 eftersom Huke inte säljer Rolex med följande motiv av Mr Huke: "Amen du, att köpa ett icke Rolex armband är ju som att ha på sig trä-tollor till en Hugo Boss-kostym!".

Så, vad göra? Jo, det finns en AD här inne som lyckats dra till sig positiva omdöme som vore dem en sockerbit i en myrstack: Rob Engström. Så, jag drog iväg ett PM till ROB-1832 med följande kvintessens: Jag har hört mycket gott om er, så varför handla från någon annan? Snabba utväxlingar av PM i torsdags morse gjorde att jag kände mig väldigt trygg i en affär som både skulle vara smidig och förmånlig, och pengar gick iväg till Rob under torsdag förmiddag. Jag visste att jag hade oddsen emot mig: Pengarna skulle enligt banken vara mottagarens konto 15.05 vilket de säkert också var, men det blev för tight för butiken för att få iväg paketen innan 16.00 som var postens tidsgräns för att paketet skulle åka vidare samma dag. Det var lugnt för mig, jag hade inte räknat med annat, utan hela helgen gick jag runt som ett barn som väntar på julafton :bag: Så idag pep det till i telefonen, och jag körde som en oljad panter ner till ICA för att hämta upp paketet! Bilder följer nedan men först ett par ord: Jag vill verkligen tacka ROB-1832 för en otroligt snabb, smidig och bra affär! Jag fick väldigt snabb och bra service så jag kan bara stämma in i kören som lovordar denna butik. Dessutom blev jag grymt glatt överraskad över att de skickat med lite Longines-godis och jag är faktiskt imponerad över det med tanke på att detta ju faktiskt är en förhållandevis billig klocka. För mig är det i alla fall sådant som verkligen betyder något lite extra :) Pennan är för övrigt väldigt välgjord, och med "rolling ball" istället för vanlig kulspets vilket jag verkligen uppskattar. Jag har minst en affär på gång under det kommande året som rör inköp av en ny klocka, och jag kommer definitivt att köpa denna eller dessa av Rob. Men, näste gång kommer jag nog att flyga upp till Stockholm för att göra affär i butiken :)

Så, lite hard facts:
Märke: Longines
Modell: Legend Diver
Ref: L3.674.4.50.0
Urverk: L533 (ETA 2824-2)
Gångreserv: 38h
Storlek: 42mm
Tjockled: 13,5cm
Armband: Syntetiskt (Sail cloth) med Longines-spänne
Rekommenderat pris: 15.900:-

Jag tror många av er här inne kan historien kring LLD vid det här laget, d.v.s. att det är en modern variant av Longines 60-tals-dykare. På den tiden fanns det ett antal tillverkare som gjorde så kallade "Super Compressor"-klockor som just hade två kronor och ungefär samma utformning på tavla etc. som LLD. Detta är dock ingen Super Compressor per se, även om den är vattentät till 300m.

Urverket är ett ETA 2824-2 vilka finns i fyra versioner:
  • Standard
  • Elaboré
  • Top
  • Chronometer
Det råder delade meningar om vilken version som sitter i LLD, men det jag fått fram är att det nog är ett av typen Elaboré. Det innebär en snittavvikelse på +/- 7 sekunder per dygn och max +/- 20 sekunder per dygn, så det ska bli intressant att se vad just mitt ex. presterar.
Jag är otroligt nöjd, och tycker att kvalitetskänslan är otroligt bra för pengarna. Boxen är, som många nämnt, vansinnigt stor och påkostad med tanke på klockans pris, och jag tycker finish och kvalitetskänslan är väldigt bra. Tyvärr är armbandet för långt för mina handleder (som är ca. 18,5cm i omkrets) vilket gör att balansen inte är optimalt, så nytt armband måste införskaffas.
Frågor på detta?
DSC_5788-Redigera.jpg

DSC_5785.jpg

DSC_5789.jpg
DSC_5793.jpg
DSC_5795.jpg
DSC_5765.jpg

DSC_5766.jpg
DSC_5755.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det där är en riktigt snygg klocka! Trevligt med lite oväntade presenter också! Det där lilla extra som skapar en större helhet.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Stort grattis, sitter bra på dig! Kul med lite extra grejer också, och tycker definitivt du ska köra nästa köp i butiken, det är en riktig upplevelse. :)
 

Randel

Cartier
Kalasläcker! Hade inte 42 vart för stort för mig hade jag haft en sån för längesen! Mycket bra val!


Tackar, och tack till alla er andra också som skrivit i tråden :) Mina tjej-handleder är bara 18,5cm i omkrets :bag: men jag tycker det funkar väldigt bra! Bara köp en, du vet att du vill :smug:
 
  • Like
Reactions: KMS

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Stoort grattis. Sprang av en händelse på meo_swe vid en bushållplats tidigare idag och han hade sin LLD på sig, det är verkligen en skitsnygg klocka. Bra jobbat!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! Kul att det blev köp från Rob även om det var på distans. Gillar LLD mycket men jag tycker den är lite för stor för mig. Sitter som gjuten på din handled.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sneglat lite på den i omgångar och måste säga att habegäret inte blir mindre efter dina bilder. Den är riktigt snygg! Gillar också att armbandet som följer med verkar vara lika badsäkert som klockan.
 

Camo00

Patek
Grattis! Den är en riktig fullträff! Och boxen... :greedy:

Snyggt av Rob också, att lyckas göra klockköp till ett eftertraktat event...
 
Topp