• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PAM111 eller PAM177...?

Lir

Breitling
Godkväll klockvänner!

Jag är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp/vägledning avseende Panerai.

Är i köptagen men har stor beslutsångest; ska jag välja en PAM111 eller en PAM177...? Jag vet att klockorna är mycket lika... pros and cons med respektive modell?

Hilfe!


Tack på förhand,

/Lir

PAM111 vs PAM177 (bilder lånade från www.panerai.com)

PAM111 vs PAM177.jpg
 

Josef B

Bestraffaren
Av dessa två så skulle jag välja 111, föredrar finishen i stålet även om jag nu gillar gråtonen titan i 177:an.
 
  • Like
Reactions: Lir

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om enda skillnaden är stål vs titan, så tycker jag 177 ser coolare och tooligare ut. Den lär ju inte vara plättlätt ändå, och en för tung klocka är väl egentligen inte så skönt.
 
  • Like
Reactions: Lir

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Missade pros/cons lite halvfull som man är ikväll:

111: har lite mer tyngd iom stålet, går att enkelt att polera ev swirls o dyl. Högblankig tack vare det fina stålet vilket höjer klockan ytterligare ett snäpp. Har inga direkt nackdelar att ta upp efter att ha ägt klockan i tre år (första pannan). Fantastisk instegspanna!

176: titanium väger mindre och det är betydligt bökigare att snygga till klockan om man nu får repor på klockan.

Du får försöka bilda en egen uppfattning om vilket material du vill ha, men som du märker verkar de flesta föredrar stål över titanium (vid ev. försäljning).
 
  • Like
Reactions: Lir

Snårtas

Rolex
Har själv haft en 177 och det är en underbar klocka. Många klagar på vikten hos titan (för lätt) men jag skriver inte under på det.
Jag upplevde att den flög under radarn trots sin storlek och tror att det mindre blanka titanet bidrog.
Stod jag i valet igen så skulle jag återigen ta en 177 hellre än en stålis.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns en 111 till salu här på forumet! Bara att köpa!
 
  • Like
Reactions: Lir

joh.jonsson

Panerai
111an skulle jag valt ser snyggare ut med stålet!

Fan... började googla o såg att det fanns pannor i 40mm dock dam kollektion som det verkar. Men vafandå... inte bra för mitt velande mellan pepsi, exp2, black bay o nu pam! Haha
 

sveol

Cartier
Håller med alla andra. 111 all the way. Skall man bara ha en panna så är det 111 som gäller (enligt mig).

Kanske en 000, 005, 112 eller 390 också nu när jag funderar lite... ;)
 
  • Like
Reactions: Lir
Har själv haft en 177 och det är en underbar klocka. Många klagar på vikten hos titan (för lätt) men jag skriver inte under på det.
Jag upplevde att den flög under radarn trots sin storlek och tror att det mindre blanka titanet bidrog.
Stod jag i valet igen så skulle jag återigen ta en 177 hellre än en stålis.
Håller med Snårtas då jag ägt exakt just det exemplaret av 177:an och inte alls upplevde vikten som ett problem.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Alternativen liknar varandra för mycket för att jag ska kunna välja någon av dem. Ta vilken du nu känner för eller kör Ole Dole Doff...
 
  • Like
Reactions: Lir

Onelund

Rolex
köp båda

177an får en riktigt schysst finish efter ett tag som beater.

111 köper du om du ska vara dressad.
 
  • Like
Reactions: Lir

Andreas777

Cartier
Du måste känna på dom... Tror det skiljer 30 någonting gram på dom så även 177 känns på armen. Den gråa finishen är grym... Men å andra sidan är det polerade stålet fantastisk. Lycka till
 
  • Like
Reactions: Lir

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag föredrar 111, men räkna med att få polera. Lånade en väns 1 kväll och jag hade ett armband till som gjorde microrepor på hela sidan. Haft samma armband till alla möjliga andra märken men aldrig varit med om något liknande. Kan dock bero på att det blir rätt stora polerade ytor p.g.a formen.

Annars är en 44mm Pam något av det skönaste jag burit.
 
  • Like
Reactions: Lir

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Provade en 177:a förra veckan, såg riktigt bra ut och kändes hyggligt diskret (så diskret en 44 mm-Panna nu kan vara :D).
Skulle nog dock välja stål trots allt..
 
Topp