• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PAM111 eller PAM177...?

Jag gillar ju 177:an, så mycket att jag köpte en :) . Titan passar jäkligt bra på denna modell. Ser tooligt ut samtidigt som finishen på borstningen gör att den reflekterar ljuset på ett elegant/exklusivt sätt.

Jag tycker den låga vikten är en fördel, klockan blir aldrig topptung och är mycket bekväm.

Godaste rådet är dock att testa båda eftersom de är rätt olika i utseende och känsla trots allt.

Bildbonus:
8392215775_92934a57c5_b.jpg
 
Svårt val, personligen så gillar jag stål bättre,lättare att kombinera med olika band tycker jag, dock så är OEM bandet på titanarna riktigt riktigt snyggt, här har du några bilder på min gamla 112'a och polarens 176'a...

PAM_Twins_5.jpg


PAM_Twins_4.jpg


PAM_Twins_6.jpg
 

Lir

Breitling
Tack för alla svar!

Inte helt lätt detta... Som några påtalat kan det vara bra att prova båda modellerna och se hur de känns, som tur är har butiken jag tänkte handla i båda inne på hyllan.

Ytterligare några frågor:

1. Hur känslig är stålvarianten för repor (swirls/hairlines)? Är de svåra att få bort...?

2. Hur mycket skall man pruta på (list)priset? Det verkar vara ungefär samma priser hos de flesta AD (exkl. VAT och varierande valutakurser). Några prutningstips...?


/Lir
 

Onelund

Rolex
1 jag tycker den är extremt känslig, är du inte kostymnisse kommer du oroa dig för klockan, allt går att få bort, det kostar dock stål :)

2 Jag är smålänning, jag prutar på mjölken på Ica,
 
  • Like
Reactions: Lir

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har en blank stålpanna. Den är känslig, helt klart. Men det är ju alla blanka klockor. Upplever inte stålet som mjukare/känsligare än någon annan klocka. Däremot är den ju rätt stor, så det är både "mer" stål som repas och större risk att dra in den i något.

Och så är det ju alltid kul med en bild eller två:

enevyhad.jpg


ry3aba6a.jpg
 

Lir

Breitling
Jag förstår. Är det svårt att få bort swirls/hairlines? Hur ofta behöver du "putsa upp den"...?

Grymt snygg! Vad är det för modell?
 

J&B

Omega
Jag har en 112 så jag föredrar stål. Inte att förglömma att en 111 är lätt att flippa om du vill. Hairlines får man lätt som tidigare sagts men det är inget som stör tycker jag. Vill man hålla på och putsa bort dem kommer man till slut tappa lite av formen på klockan. Vill man ändå hålla den fräsch så kan man ta en lätt polering var annat eller tredje år och byta packningar samtidigt.

Angående prutning så tror det är mer framgångsrikt att försöka få med ett extra band eller en service eller liknande då de är halvsvåra att få tag i så brukar AD inte släppa allt för mycket rabatt men det skadar aldrig att fråga på ett snyggt sätt. Tips är dock att ta den diskussionen när du verkligen ska köpa och ha pengarna i cash redo. Då brukar det gå lättare än att diskutera pris långt innan man tänkt slå till. Lycka till!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag förstår. Är det svårt att få bort swirls/hairlines? Hur ofta behöver du "putsa upp den"...?

Grymt snygg! Vad är det för modell?

Tack! PAM359

Har bara haft den i någon månad... :) Jag brukar gå över mina blanka klockor med Cape Cod någon gång ibland, men utöver det så stör jag mig inte så mycket på hairlines.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Köpte du den ny? Har du några tips avseende prutning...?

Tyvärr inga tips på prutning, jag är helt värdelös. Lyckades förhandla mig till frakten från Holland... Inte mycket att hänga i julgranen... :) (Köpte fö av en privatperson)

Att pruta per mail med någon i ett annat land är ju knepigt. Förhandlar man på plats är väl mitt bästa tips att använda din närvaro som det främsta "argumentet". Dvs: "Jag är här, i din butik, beredd att köpa en klocka här och nu. Givet att vi kommer överens om ett bra pris."
 
Topp