Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

PanAm GMT - homage till en klocka som inte finns?

Diskussion i 'Diskussion' startad av DrSbaitso, 5 juni 2015.

1. DrSbaitso
    Trådstartare

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Fick precis info om denna, en vit GMT baserad på en Squale från 60-talet, men nu med GMT.
    http://www.gnomonwatches.com/watches/squale-watches/30-atmos-pan-america-gmt-sel-bracelet

Alla känner säkert igen den här som en Rolex GMT-homage (kopia? ymmv), närmare bestämt av den legendariska, men mig veterligen aldrig bekräftade vittavlade Rolex GMT som gavs till PanAm-ledningen (piloterna lär ha fått vanliga svarta).

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1302703484/Rare+Rolex+6542+in+American+Pan+AM+Museum

Jag har ännu inte sett något bekräftat exemplar (ni får jättegärna informera mig om ni känner till!)
    Jag tycker det är lite kul att göra en homage till en klocka som inte finns, eller i alla fall inte går att få tag i. På så sätt blir det liksom en icke-fråga om det är en "äkta" eller inte. Lite som MKII Kingston, som iofs är av en betydligt vanligare modell.

Samtidigt är det tveklöst stöld av ett antal olika designelement till en ny helhet. Och jag är inte helt överens med mig själv om var gränsen ska dras. Steinhart GMT vintage? Nej i min bok, men då är jag lite kör i originalet också.

Diskussionen har florerat tidigare, och jag vill inte dra den igen. Se det emr som info om en ny modell och en fråga om information om originalet. Vet någon huruvida det finns bekräftade existerande exemplar i original?

Seikosthlm gillar detta.
  2. Kairo

Kairo Friends of KS

Här finns fler bilder på 6542:an från en samlare:
    http://rolexblog.blogspot.se/2010/02/pan-am-vanilla-coke-gmt-master-from.html
    I artikeln står, som du skriver, att albinon tilldelades ledningen. Men källan till informationen kan ju vara densamma som i tråden du länkade, varför fler legitima källor vore önskvärt...

Pan-Am-Vanilla-Coke-Rolex-GMT-Master.jpg

Angående Steinhart är deras klockor, i min mening, inget annat än plagiat.

3. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vittavlade Rolex GMT kan nog vara den absolut bästa klockan att bära under sommaren. Ja, om man nu kunde få tag på den. Därför kan jag personligen tycka att Squale-varianten är lite rolig. Dock så tycker jag att deras logga är, enkelt sagt, riktigt ful. Tycker även att inlägget i vridningen ser alldeles för billig ut och även texten "GMT 30ATM". Synd..

tha rock gillar detta.
  4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Känns som den bilden avslöjar en fejkad tavla, eller?

paradis gillar detta.
  5. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Den där tavlan ser ut som om min fyra åriga systerdotter gjort den på pysseltimman på dagis.

paradis och OBRKV gillar detta.
  6. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Skojarna på Steinhart har ju såklart också gjort sin kopia :facepalm:

7. alfgren

alfgren Biskop

Varför är den ena hommagen okay men inte den andra? o_O

tgofswe, Veratio, Chatastropher och 1 annan gillar detta.
  8. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

God works in mysterious ways...

BadkarsPiraten gillar detta.
  9. DrSbaitso
    Trådstartare

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala

Smaksak, såklart. På något sätt känns det bättre med en "den här finns inte, men om den gjorde det skulle den sett ut såhär" än "här är en till likadan". Men det är bara min personliga åsikt.

10. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
    Som fan av Squale tycker jag det är tråkigt och helt onödigt. Hade ngn annan gjort den så hade det varit lite kul.

DrSbaitso och Strindberg gillar detta.
  11. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    840€ för steinhart homagen. Inte billigt alls...

Seikosthlm gillar detta.
  12. JayLar

JayLar Borgare

Gillar Squale, även om jag stör mig på den osymetriska loggan. Dock tycker jag det är synd att de gör homager när de ju har en egen historia att bygga på.

Steinharten var för övrigt snyggast men har inga planer på att köpa den.

Seikosthlm gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield