Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Panelur, Radiofyr, Bilturism, Familjeband, Pansargeneral, Lyxstålsportklocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av NiklasArvid, 1 oktober 2016.

  1. NiklasArvid
    Trådstartare

    NiklasArvid Gandhi

    Inlägg:
    3.593
    Om: Panelur, Radiofyr, Bilturism, Familjeband, Pansargeneral, Lyxstålsportklocka... ...vårt svenska språk är väl ändå helt fantastiskt!?! ...hur det kan ta två rätt så orelaterade ord och sen bygga ett helt nytt med annan och ny djupare mening! Kärlek!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    Min nyinkomna klocka är ett panelur från Fleet Air Arm i Royla Navy (hangarfartygsflyget). Dessa satt bland annat i Fairey Swordfishs. Ett biplan som var föråldrat redan när andra världskriget startade men som gjorde storverk ändå.

    http://warfarehistorynetwork.com/da...irey-swordfish-torpedo-plane-a-k-a-stringbag/

    http://www.fleetairarmoa.org/faaoa-gallery-fairey-swordfish
    fairey.png
    wwi-weapons-fairey-swordfish-torpedo-plane-stringbag-03.jpg

    Mest kända är Swordfish för raiden mot Taranto i Italien i nov 1940. Fleet Air Arm genomförde då mycket framgångsrikt världens första flygräd från ett hangarfartyg mot andra fartyg: De gav ett förödande slag mot Italiens medelhavsflotta, och det var avgörande för slaget om medelhavet och kanske avgörande för hur det andra världskriget gick till slut. Hangarfartyg och deras flyg är sedan dess en avgörande faktor i de flesta krig.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Taranto

    Om du har 7min kollar du på denna:

    Om du har 45min kollar du denna:



    Den exakta perioden de användes är lite oklar för mig, men HS4 avrustades Dec 1944. Utdrag ur orders till flottan.
    6846-44_zpsyb7d8l7d.jpg


    Uren var mycket viktig utrustning förstår vi här. Såpass att de skulle tas ur planet och ansvaras för vid en krasch eller nedmontering:

    forced landings.png




    Ur Konrad Knirims bok ser vi att det fanns lite olika varianter, några har Zenith-verk och Zenith på tavlan. Min har ett Doxa-verk.
    zhs4.jpg


    Nummer 547 sitter då numera på min spiselkrans och nummer 802 sitter (i sitt originalbakelitfäste!) på National Maritime musem i UK!
    http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/201819.html

    Lite beskrivning av uren och radion här:
    http://blog.ahsoc.org/?p=1938
    (snömosbeskrivning av själva funktionen på de sidorna dock)

    Jag har läst ett par olika, inbördes inkonsistenta, förklaringar till hur uret användes. Men efter att ha läst lite har jag en egen, korrekt såklart, teori.
    Jag tycker att den här länken är mycket informativ, då den ger citat direkt från navigatörer som använde systemet!
    https://navalairhistory.com/2012/03/08/naval-air-telegraphy-at-the-start-of-ww2/

    Lloyd Richards, a TAG with 803 Squadron, described to me how beacon navigation worked:

    ”The beacon made one revolution per minute – initially we were issued with chronometers to time the signal, but they ran out with aircraft getting shot down, and they were very expensive, we subsequently used wristwatches. You would receive your bearing onto the ship, say 90°, but we would receive and steer the reciprocal of that – 180° of that bearing, and we would use that as a bearing. It would be all right if the ship was stationary but of course it was moving."

    He goes on to describe how you would find the carrier using only a wristwatch rather than the special “chronometer” (my guess is the navigator is referring to a HS4 “Beacon watch” when he says "chronometer" which is technically not a chronometer to us watch geeks, but to the regular guy maybe...)

    "You would always approach from the stern. Without a chronometer to time it precisely, if the signal came out earlier, for example ten seconds less than a minute, and the next came up at nine or 12 you would turn to the right or left depending on where you were in relation to the ship.” With a chronometer, the time difference could be worked out precisely and equated to a course, but with a wristwatch it was a case of ‘less than a minute, steer one way, more than a minute, steer the other way’. Eventually, the ‘beeps’ would be at precise one-minute intervals and this meant you were heading straight for the carrier."

    Så här tror jag det hänger ihop.
    En roterande radiofyr sänder en smal signal med en rotation per minut. Norr är lika med noll på varje minut. Att ha Norr som definierad standard är viktigt för att göra det möjligt för en synkroniserad omstart om signalen tillfälligt skulle falera eller om signalen är avstängd under uppdragets timmar för att minimera risken för fartyget att bli upptäckt av fienden. En bra marinkronometer är därför nödvändigt för en synkad omstart.

    [​IMG]


    Systemet medför att bara de som vet var fartuyget ligger i utgångsläget kan hitta det igen. För fienden är signalen rätt meningslöd de kan höra ett pip varje minut. Mottagaren, planets navigatör, behöver inte ha en klocka som är synkroniserad till fartygets klocka, bara en klocka som är tillräckligt bra för att hålla tiden inom några sekunder under hela uppdraget (5sec = 30 grader fel). Det är naturligtvis tufft nog i den hårda miljön i ett öppet biplan... en roterande 360-bezel minimerar behovet av beräkningar.


    På uppdrag! Planet drar iväg i riktning mot målet, navigator ställer bezeln på riktningen till fartyget som beskrivs av Lloyd Richards ovan.
    I vårt exempel är "riktning till fartyget 270 °" och riktningen till målet är naturligtvis motsatt, i vårt exempel då 90° som är riktningen planet lämnar fartyget i.
    Navigatorn ställer bezel på 270° på minutvisaren på pipet.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Efter updraget ställer navigator radion på rätt frekvens och plockar upp radiofyrens pip. Om fartyget har varit stillastående och uppdraget var bara in och ut utan omvägar, så kommer pipet exakt när sekundvisaren pekar på 270 ° och det är vad navigatören säger åt piloten att styra.

    Om fartyget däremot har flyttat sig eller något har tagit planet bort från den raka linjen fram och tillbaka, så kommer pipet inte höras av planet exakt när sekundvisaren är på 270 °. Men sekundvisaren kommer vid pipet att peka på rätt kurs! Lätt!

    Låt oss säga att signalen tas emot typ 7s tidigare än väntat. Enkelt, styr 228°!

    [​IMG]

    [​IMG]


    H. Golay & Sons är antagligen relaterat till Golay et Fils, en juvelerare i Geneve, typ som Türler, som började som urmakare 1837 och som sedan också varit retailer för ur, men mer och mer fokuserade på juveler.

    Golay et Fils producerade en del ruggigt fina grejor!
    GOLAY-FILS-AND-STAHL-POCKET-04.jpg

    Idag hittar vi dem här:
    http://www.golayfils.ch/
    62704_435256781901_5911499_n.jpg
    ClAK3CYWgAAoN_G.jpg


    Familjen Golay verkar vara en av dessa familjer i Schweiz som består av urmakare och relaterade yrken under århundraden. I olika funktioner i många olika företag.

    https://watch-wiki.org/index.php?title=Golay

    Idag finns tex denna firma som tillverkar kugghjul:

    http://www.swatchgroup.com/en/brand...on/francois_golay_new_name_chh_microtechnique


    En annan mer känd Golay är mannen bakom Royal Oak! ...ja asså inte den numera välkända inhyrda designerslusken Jerry G... utan mannen med idén, IDÉN...! ...vilket är det som räknas egentligen, ...själva utförandet lämnar ner vi till de enkla hantverkarna.... Georges Golay var VD för AP 1962-1987...


    “On the eve of the 1971 Basel fair (one year before the launch) Audemars Piguet's managing director at the time, Georges Golay, called Gerald Genta at 4pm explaining that the Italian market was expecting an “unprecedented steel watch" for which he needed a design by the following morning. A sports watch for all occasions with the most beautiful finishes ever seen.

    By the morning after Gerald Genta had invented the watch that was to become Royal Oak. He will later state that the Royal Oak was the masterpiece of his career.”

    http://www.timeandwatches.com/p/history-of-audemars-piguet-royal-oak.html
    https://en.wikipedia.org/wiki/Audemars_Piguet
    [​IMG]




    En annan rätt cool känd klocka såld av Golay hittar du här:
    https://www.hodinkee.com/articles/MacArthur's-JLC-Reverso-For-Sale-At-Antiquorum
    [​IMG]


    General Macarthurs Reverso från Hodinkee, by Golay et Fils.

    0c193f729a7b7e01f839634c920eb924.jpg 520cbc76aeef545b4f6b5b16b4953236.jpg


    Vidare hittade jag en rätt kul turistkarta och broschyr för den nyfikna bilburna Schweiz-turisten som Golay delade ut. Jag ÄLSKAR sånt här material!

    s-l1600 (8).jpg s-l1600 (10).jpg s-l1600 (11).jpg s-l1600 (12).jpg s-l1600 (13).jpg s-l1600 (14).jpg s-l1600 (15).jpg



    Golay et Fils ligger kvar på samma plats idag, fint nära vattnet i Geneve, jag får väl titta in nån gång...

    golay geneve.png
     
    Senast ändrad: 1 oktober 2016
    JMolin, leben, Kroken och 59 andra gillar detta.
  2. Matts

    Matts Friends of KS

    Inlägg:
    1.668
    Från:
    Stockholm
    UNDERBART!
    Dina inlägg och den efterforskning som ligger bakom håller världsklass.
    Man kan ju utan problem föreställa sig hur utsatta besättningarna i dessa, även på den tiden, långsamma uråldriga planen var när de på låg höjd gjorde sina attacker.
    Tack
     
    NiklasArvid gillar detta.
  3. Floduttern

    Floduttern Friends of KS

    Inlägg:
    2.159
    Från:
    Stockholm
    Jäkligt imponerande efterforskning och uppföljning, och framförallt lärorikt! Grattis till paneluret, och tack för att du delade med dig!:)
     
    NiklasArvid gillar detta.
  4. demondave

    demondave Borgare

    Inlägg:
    977
    Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Vilket jäkla mastodontinlägg! Imponerande arbete, perfekt välskriven helgläsning. Jag lärde mig mer på första skumläsningen än jag gjort på hela veckan, sammanlagt :)

    Stort tack!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  5. Denke

    Denke Drottning Kristina Admin

    Inlägg:
    12.265
    Från:
    Stockholm
    NiklasArvid gillar detta.
  6. nissehult

    nissehult Friends of KS

    Inlägg:
    3.262
    Mycket bra läsning. Tack. Och grattis till klockan.
     
    NiklasArvid gillar detta.
  7. theargonaut

    theargonaut Friends of KS

    Inlägg:
    8.667
    Från:
    Sthlm
    Wow! Vilket grymt inlägg! Stort tack för det, och grattis till paneluret!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  8. stelah

    stelah Biskop

    Inlägg:
    1.670
    Jädrar vilket guldinlägg! Ett stort tack för att du tog dig tid att dela med dig så mycket genomarbetat.
     
    NiklasArvid gillar detta.
  9. Nedro

    Nedro Stadsbo

    Inlägg:
    201
    Klockren läsning, Bra skrivet och intressant från början till slut. Speciellt det med hur man navigerar! :Tummen upp:
     
    NiklasArvid gillar detta.
  10. Syven

    Syven Friends of KS

    Inlägg:
    880
    Fantastiskt!
    Otroligt vilken kvalité du bidrar med.
     
    NiklasArvid gillar detta.
  11. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    6.159
    Från:
    Vallentuna
    Vilken historia! Tack så mycket!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  12. Jonaz

    Jonaz Biskop

    Inlägg:
    1.871
    Från:
    Göteborg
    Årets inlägg! Tack!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  13. Klassinlägg! Tack! Hör hemma i KS arkiv.
     
    NiklasArvid gillar detta.
  14. krämbulle

    krämbulle Friends of KS

    Inlägg:
    3.391
    Veckans bästa inlägg!

    Trots att jag tror att jag vet mer om WWII än man borde så lärde jag mig något helt nytt!

    Tack för nedlagd tid, grymt välskrivet! Uppskattas!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  15. B62

    B62 Stadsbo

    Inlägg:
    440
    NiklasArvid gillar detta.
  16. Simpatico

    Simpatico Friends of KS

    Inlägg:
    1.600
    Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Först ut stort grattis till uret.
    Sen tack för ett kvalitetsinlägg och imponerande sammanställning.
    Snyggt jobbat.
     
    NiklasArvid gillar detta.
  17. Mekmek

    Mekmek Friends of KS

    Riktigt kul läsning, rena doktorsavhandlingen :). Tack!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  18. Grafton

    Grafton Biskop

    Inlägg:
    2.170
    Tack, @NiklasArvid, för ett fantastiskt inlägg! Och grattis till ett trevligt panelur!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  19. Affe

    Affe Una vida loca

    Inlägg:
    9.323
    Från:
    En annan del av Söping
    Är som vanligt både underhållande och lärorikt när du delar med dig med ditt nörderi @NiklasArvid, tack som faen för det!
     
    Senast ändrad: 6 oktober 2016
    NiklasArvid gillar detta.
  20. Telefonplan

    Telefonplan Friends of KS

    Inlägg:
    133
    Ibland behövs funktionen att kunna dubbelgilla. @Denke
     
    NiklasArvid och Denke gillar detta.
  21. klockodile

    klockodile Friends of KS

    Inlägg:
    2.761
    Från:
    Gbg
    Grymt kul läsning! Tack!
     
    NiklasArvid gillar detta.
  22. SurTratten

    SurTratten Bonde

    Inlägg:
    66
    Från:
    Stockholm
    Nördigt, häftigt och sjukt intressant! Grymt kul! :)
     
    NiklasArvid gillar detta.
  23. leben

    leben El Patrón

    Inlägg:
    7.613
Mårtenssons ur Brookfield